Betäckningar 2019

Kollade fölstoet med i dag, och hon hade ett 3,2 cm ägg, så nu hoppast jag att vi får sperma åt henne med asap....! :o
 
Heartbeat-stoet hade givetvis ovulerat i dag, så blir ingen seminering på henne denna veckan. :(

Nu sitter jag och väntar på besked ang. när Roven-sperman för det andra stoet kan tänkas anlända. Förhoppningsvis i dag eller i morgon, annars måste jag försöka få tag på något annat...

Hur gör ni om ni ska ha en "backup"-hingst som står på annan station än den ni normalt användar - är det kutym att avtala med den hingsthållaren i god tid innan och berätta att de är "reservvalet"? Vissa vill ju att man betalar innan de skickar sperman, men om man måste betala för en hingst man kanske inte ska använda så känns det som det kan bli både dyrt och struligt..?
 
Heartbeat-stoet hade givetvis ovulerat i dag, så blir ingen seminering på henne denna veckan. :(

Nu sitter jag och väntar på besked ang. när Roven-sperman för det andra stoet kan tänkas anlända. Förhoppningsvis i dag eller i morgon, annars måste jag försöka få tag på något annat...

Hur gör ni om ni ska ha en "backup"-hingst som står på annan station än den ni normalt användar - är det kutym att avtala med den hingsthållaren i god tid innan och berätta att de är "reservvalet"? Vissa vill ju att man betalar innan de skickar sperman, men om man måste betala för en hingst man kanske inte ska använda så känns det som det kan bli både dyrt och struligt..?

jag har min ena på Flyinge där tar de fram ur frysen om stoet är redo att ovulera innan det färska kommit fram - en av anledningarna till att jag valt Flyinge för det stoet. Det andra stoet står på samma station som hingsten
 
jag har min ena på Flyinge där tar de fram ur frysen om stoet är redo att ovulera innan det färska kommit fram - en av anledningarna till att jag valt Flyinge för det stoet. Det andra stoet står på samma station som hingsten

Ja båda de alternativen vore ju jättesmidiga. Vår station har tyvärr mest travhästar... :p
 
Heartbeat-stoet hade givetvis ovulerat i dag, så blir ingen seminering på henne denna veckan. :(

Nu sitter jag och väntar på besked ang. när Roven-sperman för det andra stoet kan tänkas anlända. Förhoppningsvis i dag eller i morgon, annars måste jag försöka få tag på något annat...

Hur gör ni om ni ska ha en "backup"-hingst som står på annan station än den ni normalt användar - är det kutym att avtala med den hingsthållaren i god tid innan och berätta att de är "reservvalet"? Vissa vill ju att man betalar innan de skickar sperman, men om man måste betala för en hingst man kanske inte ska använda så känns det som det kan bli både dyrt och struligt..?

Har inte kontaktat hingsthållaren innan det är klart att vi skall byta hingst. Då hör man med dem så de kan skicka. De är vana vid snabba kast för det mesta, och det brukar inte vara några problem så länge de skickat till området/landet förut.
 
Har inte kontaktat hingsthållaren innan det är klart att vi skall byta hingst. Då hör man med dem så de kan skicka. De är vana vid snabba kast för det mesta, och det brukar inte vara några problem så länge de skickat till området/landet förut.

Så gjorde jag med förra gången, men var lite osäker på om det var "okej"/normalt egentligen. :)
 
Verkar inte som om vi hinner få någon sperma åt andra stoet heller på den här brunsten... :cry: Roven-sperman befinner sig tydligen någonstans mellan Nederland och Irland, och ingen av mina reserv-val ser ut att kunna leverera tillräckligt snabbt (fryssperma och måste skaffa fryscontainer etc).

Ångrar att jag velade så länge ang. betäckning i år eller inte, om de inte tar sig på första försöket nu så kommer det ju bli jättesena föl.
 
Verkar inte som om vi hinner få någon sperma åt andra stoet heller på den här brunsten... :cry: Roven-sperman befinner sig tydligen någonstans mellan Nederland och Irland, och ingen av mina reserv-val ser ut att kunna leverera tillräckligt snabbt (fryssperma och måste skaffa fryscontainer etc).

Ångrar att jag velade så länge ang. betäckning i år eller inte, om de inte tar sig på första försöket nu så kommer det ju bli jättesena föl.

Fast nä. Tar det sig inte nu seminerar du i slutet av juni och då får du föl i slutet av maj. Det är INTE jättesent!
 
Fast nä. Tar det sig inte nu seminerar du i slutet av juni och då får du föl i slutet av maj. Det är INTE jättesent!

Jag menade om vi inte får inseminerat alls nu, då blir första försöket i slutet av juni. Det är ok om de tar sig (även om ena stoet brukar gå 2-3 veckor över), men om vi måste ha 2 försök så blir det sent, typ mitten/slutet av juni.
 
Jag kan själv känna mig stressad över att ena stoet inte ens kommit iväg till station ännu men tror det är pga alla föl jag sett födas redan i början av feb på sociala medier och irl. Gränsen för det "normala" flyttas när man matas med sådant. När jag var liten så var det rätt så tidigt om fölen kom i början av maj.
 
Jag har ett sto som inte ska föl förens 30 juni och hon ska betäckas om efter det om allt går bra.Jag känner mig inte stressad utan man får ta det som det kommer :) och då är det ändå en kallblodstravare och travarna vill man ska födas tidigt på året. Men man får inte alltid som man vill :)
 
Ni som betäcker om efter sena fölningar, tar ni det direkt på fölbrunsten då?
Jag har själv en sen fölning (plan 29/6), men tvekar då jag inte gärna kör sto med så ungt föl till station (de får i sådana fall stå kvar tills hon är dräktig). Men det är kanske är onödigt "fjantigt"?
Man förlorar ju ett år och stoet blir inte yngre...
 
Jag vill ha föl i april (vilket givetvis inte kommer hända nu) eller maj. Så om mina ston inte tar sig senast i början på juli så får de gå tomma i år. Dessa fölen ska inte säljast så det spelar ingen större roll ekonomiskt om de kommer i 2020 eller 2021.

Just nu är jag så pissed off på seminagenten att jag mest känner för att skita i hela betäckningarna. :mad: De har slutat svara på mina mejlar igen, har skrivit varje dag sedan lördan att jag behöver få sperman till fölstoet ASAP, samt pratat med dem på tlf måndag morgon då de skulle försöka ordna det och sedan mejla mig.... Men fortfarande inte hört ett dyft.
 
Mitt sto e. Lord Z - Voltaire var fortfarande dräktig på 47 dygn idag med Emerald :love: Nu är magen försäkrad med.
IMG_20190606_163948.jpg


Lämnade även hennes dotter, min 3-åring där ute som även hon ska insemineras med Emerald, hon är själv e. Vivant - Lord Z
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 565
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp