Betäckningar 2019

cirkus

Trådstartare
Mitt ena sto är redan seminerat - kanske lite tidigare än jag hade tänkt, men jag gnäller inte.

Så om gud vill och skorna håller föds en liten Gamelus R - Cardento i mars nästa år

Jag har fan aldrig haft ett väntat föl tidigare än början av maj innan
 
Vi var till stationen och kollade vår nya Gurka inför säsongen. Inte riktigt i brunst ännu, så nu håller vi koll. Vill seminera så tidigt som möjligt då hon är maiden och hingsten inte använts i Sverige så fertiliteten är ett stort ? denna gång :D
Den andra beräknas vara i brunst runt första helgen i maj.
 
Min står på station o blir inseminera vilken dag som helst. Kastade tyvärr sitt föl så ville börja tidigt på säsongen nu efter två kämpiga år, först regn o kyla 2017 o sen torka o värme 2018 så brunsterna va svåra att få till... Nu har hon redan brunstat mer än en gång så lika bra att köra på o hoppas på det bästa. Går allt som det ska blir det ett Emerald-föl nästa år.
 
Vårat sto är nedskickad till Danmark för 3 veckor sedan, hon var på väg in i brunst sist vi talade med dem. Så de är spännande, travhästar får ju gärna födas tidigt som Mars/April iallafall så de är ingen katastrof om hon tar sig direkt!
 
Andra stoet lämnat på station igår - på våg in i brunst och vi hoppas att hinna ta baktprov och få resultat/behandla så vi hinner seminera denna brunst, annars är det ju ingen panik om man får vänta till nästa.
 
Någon som har erfarenheter av schockemöhles hingstar? Fått indikationer på att skicken inte riktigt fungerat så smidigt som utlovat....
 
Någon som har erfarenheter av schockemöhles hingstar? Fått indikationer på att skicken inte riktigt fungerat så smidigt som utlovat....

Jag har mitt sto på Flyinge - vi får se om det blir fryst eller färskt, hon är inte seminerad ännu
 
Är det beställt? Isf får du gärna rapportera hur det fungerat :)
Har de fryst som back up? Tänker ifall beställningen inte dyker upp/tar för lång tid.
 
Är det beställt? Isf får du gärna rapportera hur det fungerat :)
Har de fryst som back up? Tänker ifall beställningen inte dyker upp/tar för lång tid.

De har fryst som backup om stoet är på väg att ovulera men att skicket inte hinner fram, det är därför jag har ställt henne på Flyinge.

VI får se om vi hinner i denna brunst, hon brukar vara snabb och jag vill hinna få resultat från baktprovet innan seminering, det tas idag - resultat torsdag och då tror jag det är för sent.
 
Någon som har erfarenheter av schockemöhles hingstar? Fått indikationer på att skicken inte riktigt fungerat så smidigt som utlovat....

Vi har använt Schockemöhle och det fungerade jättebra för oss. Vår hingst gick ur avel pga. skada och då fick vi byta till en annan, samt att de till och med betalade tillbaka pengar till oss då nya hingsten var billigare. Skicken var det inga fel på, men ett gick om intet i flygstrejken - 16, vilket knappast var någons fel. Jag skulle definitivt använda PS hingstar igen om han har något passande.
 
Här väntar vi ännu på brunst... Samt försöker få kontakt med hingststationen för att bekräfta att de fått vår bokning av hingsten. Hittills har de varit lite rörigare än vi är vana vid, men man får väl hoppas att de är redo att skicka när man ringer och beställer (whenever stoet bestämmer dig för att det är dags dvs)
 
Eventuellt blir det föl. Eller sälja mitt sto. Med en prövotid på två veckor, så hon bör i så fall åka i nästa vecka. Men kommer hon igen så funderar jag på contant q. Har dock absolut inte bestämt mig, då det egentligen vore mest praktiskt för mig om hon blir såld. :cautious:
 
Mitt ena sto är redan seminerat - kanske lite tidigare än jag hade tänkt, men jag gnäller inte.

Så om gud vill och skorna håller föds en liten Gamelus R - Cardento i mars nästa år

Jag har fan aldrig haft ett väntat föl tidigare än början av maj innan

Inseminerar Flyinge med utomstående hingstar i år alltså? 🙂
 
Idag tog vi hem vår tvåårsvalack, till de vuxna stonas stora lycka, och därmed drog Mira igång och brunstade som tusan. Efter lite paniksökande på nätet tycks det som att de tappar hingsten på fredag, men skall dubbelkolla detta med seminagenten i morgon. Är det grönt blir det att hasta till station med sto och föl på torsdag. Snabba kast!
 
Idag tog vi hem vår tvåårsvalack, till de vuxna stonas stora lycka, och därmed drog Mira igång och brunstade som tusan. Efter lite paniksökande på nätet tycks det som att de tappar hingsten på fredag, men skall dubbelkolla detta med seminagenten i morgon. Är det grönt blir det att hasta till station med sto och föl på torsdag. Snabba kast!

Fast det där är normalt sett inte en riktigt brunst utan bara yttre tecken. Man får inte igång systemet i de inte könsorganen genom att hästar träffar andra. De kan absolut stimuleras av det men att de visar brunsttecken för att det kommer en ny häst till gården hör inte ihop med riktig brunst.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp