Betäckningar 2019

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte frågan? Har jag sagt att det är sämre? Ston som året innan har varit infekterade, behandlats och sedan haft caslick under dräktigheten tar vi endast prov på om de står med vätska/avviker på annat sätt på kollen vid 30-dagars. Vet inte om det svarar på din fråga, för jag förstår inte riktigt formuleringen av den.

Jag inser det. Jag försöker bara lära mig mer - detta är något av det mest intressanta jag vet :). Men jag släpper det.

Hur vanligt är det att de står med vätska vid 30 dygn? Det har jag nog aldrig varit med om faktiskt.
 
Jag är helt rookie på det här, vi (läs min mamma) har fött upp många hästar genom åren men jag har aldrig varit direkt delaktig i den processen. Så nu blir det min första alldeles egna uppfödning, där jag är med hela vägen! Nervöst :nailbiting:
Hur som helst! Jag lämnade mitt sto på stationen i måndags, hon är 9 år och har inte haft föl innan. Jag har verkligen ansträngt mig för att se brunst men det har varit ganska otydligt (alltid annars har jag upplevt att hon brunstat mest hela tiden ;)), men så såg jag lite brunsttecken för ca 3 veckor sedan nu och jag gissade då att hon var i slutet av sin brunst. Vid kollen på stationen så visade det sig att jag inte var helt ute och cyklade, hon hade ovulerat och det var inte färskt, men hon hade inte riktigt kommit igång igen efter senaste brunsten. Så hon fick vara kvar där och så kollade de henne igår igen, de såg då brunstödem i livmoderhalsen men äggen var liite för små än så ny koll imorgon fredag och förhoppningsvis inseminering! 😃

Den lyckliga hingsten blir Canterbury, hoppas på en ny fälttävlansstjärna 😍

PS. Ni får ha överseende med om jag inte har full koll på alla begrepp eller hur allt går till ;)
 
Jag inser det. Jag försöker bara lära mig mer - detta är något av det mest intressanta jag vet :). Men jag släpper det.

Hur vanligt är det att de står med vätska vid 30 dygn? Det har jag nog aldrig varit med om faktiskt.

Vet inte på ett statistiskt plan, men vi har haft ett par som gjort det. E-coli var domen, även denna gång.
 
Lämnade mitt islandssto hos hingst i lördags. Tyckte att jag såg brunst för ca 2 veckor sedan så förhoppningsvis att hon blir betäckt här i veckan. Det är första gången för henne och de kör handbetäckning, så jag är lite osäker hur hon kommer att acceptera hingsten.

Annars är jag väldigt nöjd med mitt hingstval, Hrimfaxi fra Hvanneyri, har en avkomma sedan tidigare som är jättefin. Hingsten är 24 år och det blir troligen hans sista säsong, så jag hoppas att det tar sig.
 
Har kollat igenom lite i tråden för att kolla hur ni gör med insemination, tar ni vid fölbrunsten eller vanliga brunsten?

Har tänkt att vänta till den vanliga dels för att fölis är lite större då och att det tidigare rekommenderats av seminstation. Blir ett av de sista fölen jag tar på detta sto pga åldern så nu blir det ännu viktigare att allt klaffar :nailbiting:
 
Har kollat igenom lite i tråden för att kolla hur ni gör med insemination, tar ni vid fölbrunsten eller vanliga brunsten?

Har tänkt att vänta till den vanliga dels för att fölis är lite större då och att det tidigare rekommenderats av seminstation. Blir ett av de sista fölen jag tar på detta sto pga åldern så nu blir det ännu viktigare att allt klaffar :nailbiting:

Vanliga, men inte första efter fölbrunsten för jag vill inte skicka iväg när dom är så små.
 
Har kollat igenom lite i tråden för att kolla hur ni gör med insemination, tar ni vid fölbrunsten eller vanliga brunsten?

Har tänkt att vänta till den vanliga dels för att fölis är lite större då och att det tidigare rekommenderats av seminstation. Blir ett av de sista fölen jag tar på detta sto pga åldern så nu blir det ännu viktigare att allt klaffar :nailbiting:
Beror på när fölet födds. Är de sent har vi betäckt om på fölbrunsten annars har vi väntat.
 
Gurkan var tyvärr tom idag. Bakt. provet var rent och sperman hade varit av helt acceptabel kvalitet, så vet (och vi då) var lite besviken. Hon blev kvar idag, så får vi se om det är läge att beställa mer på torsdag.
En sak som dock är roligt är att hon verkligen verkar trivas hos oss. Hon är inlånad för avel, och var när hon kom rätt orolig, samt att vi fått uppgift från andra som sett hästen om att hon inte skulle vara helt lätt.
Nu har hon landat, får gå med kamrater i hagen vilket hon inte fått på sju år, och ser glad ut när man kommer till hagen. Allting funkar superbra hittills, supernöjda med henne!
 
30090
Kollade mitt sto idag, fortfarande dräktig på 31 dygn med Emerald :love:
 
Jag ska nog ge mig på att betäcka båda stona i år tror jag. Men en av de hingstar jag vill använda går endast att få sperma från på tisdagar och torsdagar, hur många dagar innan bör man evt spruta igång för att lyckas tajma det då? (Ska givetvis fråga seminvet med) Nästa torsd är ju dessutom röd dag... 🙈 Funderar på om jag borde åka in i dag, eller om det räcker imorgon?
 
Jag ska nog ge mig på att betäcka båda stona i år tror jag. Men en av de hingstar jag vill använda går endast att få sperma från på tisdagar och torsdagar, hur många dagar innan bör man evt spruta igång för att lyckas tajma det då? (Ska givetvis fråga seminvet med) Nästa torsd är ju dessutom röd dag... 🙈 Funderar på om jag borde åka in i dag, eller om det räcker imorgon?

På min station sprutar de igång på fredagar, för att sedan kunna ta in på koll på måndagen och inseminera på onsdagen.

Vi var inne idag igen, det lilla ägget är fortfarande kvar, men har stannat i utveckling efter måndagens klämmningsförsök. Så.. vi väntar tills på måndag för att kolla på och ta ett beslut.
 
Har kollat igenom lite i tråden för att kolla hur ni gör med insemination, tar ni vid fölbrunsten eller vanliga brunsten?

Har tänkt att vänta till den vanliga dels för att fölis är lite större då och att det tidigare rekommenderats av seminstation. Blir ett av de sista fölen jag tar på detta sto pga åldern så nu blir det ännu viktigare att allt klaffar :nailbiting:

om det är sent på säsongen så försöker jag på fölbrunst om den är av det längre slaget
 
På min station sprutar de igång på fredagar, för att sedan kunna ta in på koll på måndagen och inseminera på onsdagen.

Vi var inne idag igen, det lilla ägget är fortfarande kvar, men har stannat i utveckling efter måndagens klämmningsförsök. Så.. vi väntar tills på måndag för att kolla på och ta ett beslut.

om stona är så vänliga att de svarar på sprutan enligt plan - mitt sto är inte sån. Hon har sin egen cykel verkar det som. Hon seminerades 10 dagar efter igångsprutning
 
Vi sprutar normalt sett på fredagar men vill alltid se dem först. Det spelar roll hur stora folliklar de har. Sen är alla individuella, man får försöka träffa så bra som möjligt på så många som möjligt. Det är inte särskilt förutsägbart tyvärr.
 
Var inne i dag och det fanns inga ägg nu bara en gulkropp. Så vet bedömde att det inte var lönt att spruta igång i dag då hon mest sannolikt inte skulle hinna bli redo till tisdag, och sedan blir det ju röd dag på tors.

Ska in igen måndag för ny koll/utvärdering.
 
Var inne i dag och det fanns inga ägg nu bara en gulkropp. Så vet bedömde att det inte var lönt att spruta igång i dag då hon mest sannolikt inte skulle hinna bli redo till tisdag, och sedan blir det ju röd dag på tors.

Ska in igen måndag för ny koll/utvärdering.

Jag brukar inte vara den som säger så men jäklar vad skönt det är med skick inom Sverige med slingan :).
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp