Betäckningar 2019

Hur dålig spermakvalitet ska man som stoägare acceptera?

Om första skicket sett mycket bra ut, dvs hingsten är inte problemet, och andra skicket är så utspätt att det knapp är lönt att seminera med. De stackars simmare som fanns rörde sig knappt heller.... Ska man bara acceptera det och betala för dyrt utlandsskick då?
Inte acceptabelt tycker jag.
Jag hade samma problem till mitt sto nu när hon seminerades. Första skicket superbra men andra superdåligt, dock stod det på att det var tappat en dag tidigare än vad det skulle ha varit.
Nu är det inte jag som står som uppfödare till fölet och således inte betalar kostnaderna så jag kan inte säga så mycket. Men blir ju mer körning för mig till och från stationen om stoet nu inte skulle tagit sig pga den dåliga sperman. Och även om jag får ersättning för det av den dom lånar magen så tycker jag ju inte att det är så roligt att jag vill göra det fler gånger än nödvändigt....🙄
 
Hur dålig spermakvalitet ska man som stoägare acceptera?

Om första skicket sett mycket bra ut, dvs hingsten är inte problemet, och andra skicket är så utspätt att det knapp är lönt att seminera med. De stackars simmare som fanns rörde sig knappt heller.... Ska man bara acceptera det och betala för dyrt utlandsskick då?

Jag hade tagit upp det med hingststationen och fråga varför det var så mycket sämre. Man skall såklart inte acceptera vad som helst, men jag hade definitivt tagit det med ansvarig part och försökt komma fram till en lösning som funkar för alla.
 
Jag hade tagit upp det med hingststationen och fråga varför det var så mycket sämre. Man skall såklart inte acceptera vad som helst, men jag hade definitivt tagit det med ansvarig part och försökt komma fram till en lösning som funkar för alla.

Skickade ett mail för ett par veckor sedan som (till skillnad från tidigare mail) inte besvarats...
 
Ta det via telefon eller irl då?
Är aldrig på plats utan beställer bara via dem. De brukar föredra mail, men får jag inget svar så får det bli ett telefonsamtal. Detta är tyvärr inte det enda krånglet vi har att reda ut. Men innan jag går på för hårt ville jag mest höra hur andra resonerar och om jag överreagerar eller inte.
 
Är aldrig på plats utan beställer bara via dem. De brukar föredra mail, men får jag inget svar så får det bli ett telefonsamtal. Detta är tyvärr inte det enda krånglet vi har att reda ut. Men innan jag går på för hårt ville jag mest höra hur andra resonerar och om jag överreagerar eller inte.

Ok, känns bara svårt om de inte ens bemöter det via mail..enligt min erfarenhet är det lättare att ta det via telefon eller irl när det gäller problem om det inte är att man vill ha det skriftligt. :)
 
Nu hörde de av sig från betet där C går. Hon verkar inte trivas alls i mamma flocken. Hon har mått bra när hon gått själv under karantän-perioden, och fungerade ihop med en häst men för en vecka sedan släppte de in flera av de andra stona och det fungerade inte alls. Hon går därför själv igen sedan igår, nöjd och glad. Stallägaren har inte möjlighet att ha henne ensam eller med en kompis över vintern och bad oss leta efter nytt bete/stall/lösdrift där hon inte behöver gå i flock.

Problemet var nu att hon vaktade/vallade/separerade och flyttade runt på de andra stona på ett sätt som omöjliggjorde för de andra hästägarna att hantera sina hästar. Ett beteende jag aldrig sett hos henne förr. Men jag har heller aldrig haft henne i flock.

Känns ju halvenkelt att leta efter bete/lösdrift för ensamt sto.🙄
 
Nu hörde de av sig från betet där C går. Hon verkar inte trivas alls i mamma flocken. Hon har mått bra när hon gått själv under karantän-perioden, och fungerade ihop med en häst men för en vecka sedan släppte de in flera av de andra stona och det fungerade inte alls. Hon går därför själv igen sedan igår, nöjd och glad. Stallägaren har inte möjlighet att ha henne ensam eller med en kompis över vintern och bad oss leta efter nytt bete/stall/lösdrift där hon inte behöver gå i flock.

Problemet var nu att hon vaktade/vallade/separerade och flyttade runt på de andra stona på ett sätt som omöjliggjorde för de andra hästägarna att hantera sina hästar. Ett beteende jag aldrig sett hos henne förr. Men jag har heller aldrig haft henne i flock.

Känns ju halvenkelt att leta efter bete/lösdrift för ensamt sto.🙄

Tror du inte det handlar om att hon bara inte trivdes med just dessa stona eller sättet de släpptes ihop på?
Kanske det skulle funka bättre om det gjordes ihopsläpp på annat sätt? Jag har en häst man bara kan släppa in häst i taget i flocken för ananrs blir den lite som du beskriver. Kanske ngn form av ocd hehe men släpper jag in en häst och låter det gå ca 2 veckor innan nästa kommer in så går det bra men kommer det två eller flera samtidigt blir den lite stressad och beter sig som du beskrev ovan.
 
Nu hörde de av sig från betet där C går. Hon verkar inte trivas alls i mamma flocken. Hon har mått bra när hon gått själv under karantän-perioden, och fungerade ihop med en häst men för en vecka sedan släppte de in flera av de andra stona och det fungerade inte alls. Hon går därför själv igen sedan igår, nöjd och glad. Stallägaren har inte möjlighet att ha henne ensam eller med en kompis över vintern och bad oss leta efter nytt bete/stall/lösdrift där hon inte behöver gå i flock.

Problemet var nu att hon vaktade/vallade/separerade och flyttade runt på de andra stona på ett sätt som omöjliggjorde för de andra hästägarna att hantera sina hästar. Ett beteende jag aldrig sett hos henne förr. Men jag har heller aldrig haft henne i flock.

Känns ju halvenkelt att leta efter bete/lösdrift för ensamt sto.🙄


Hon bör ju absolut lära sig att gå tillsammans med minst ett annat dräktigt sto, så att hennes bebis får någon lekkompis till nästa år. Du vill inte ha ett föl som växt upp endast med sin mamma, jag lovar... Och att släppa ihop henne med nya hästar när hon väl fölat lär inte bli enklare. Tycker du ska kolla efter ett mindre stall/lösdrift med en trygg och stabil liten flock med sociala hästar.

Känns lite ot i betäckningstråden dock, dags för en "dräktiga-ston" tråd? :)
 
Hon bör ju absolut lära sig att gå tillsammans med minst ett annat dräktigt sto, så att hennes bebis får någon lekkompis till nästa år. Du vill inte ha ett föl som växt upp endast med sin mamma, jag lovar... Och att släppa ihop henne med nya hästar när hon väl fölat lär inte bli enklare. Tycker du ska kolla efter ett mindre stall/lösdrift med en trygg och stabil liten flock med sociala hästar.

Känns lite ot i betäckningstråden dock, dags för en "dräktiga-ston" tråd? :)

Helt enig på alla punkter! :-)
 
Heartbeat-stoet inte dräktigt i dag på 16 dagars koll. :( Det blir sto nr 4 av hittils 4 som kollats tomma i år från vårat stall....

Ska in med mitt andra sto på fredag, om hon inte tagit sig nu så skiter jag i att försöka mer i år och börjar om tidigt nästa år istället. Men om hon är dräktig så blir det nytt försök med Heartbeat-stoet för att förhoppningsvis få två föl som kan hålla varandra sällskap.

Känns ju inte jättesannolikt att INGEN av de 5 stona som inseminerats skulle ha tagit sig på första... men vi får se. :p
 
Ena stoet inte dräktig längre. Kan inte bestämma mig för om jag ska försöka igen. Veterinären ser inget hinder, tycker allt ser bra ut och hon har ingen infektion eller sådant. Den andra har ändrat beteende helt, jag tror hon är dräktig, första kollen nästa vecka. 😁
 
Tomt på sista stoet med här...
Men bättre att ingen av de blivit dräktiga än enbart en, logistikmässigt iaf.

Förhoppningsvis går det bättre nästa år, räknar med att det var reaktionen vid insemineringen som gjort att 02-an inte tog sig, är första gång hon inte blivit dräktig direkt. Den andra vill jag nog ta baktprov på för att kolla så det inte är något som spökar i livmodern, men jag blev varnad att hingsten inte funkade sådär superbra på fryst, så förmodligen är det bara därför.

Lycka till vidare alla ni andra! 💕
 
Tomt på sista stoet med här...
Men bättre att ingen av de blivit dräktiga än enbart en, logistikmässigt iaf.

Förhoppningsvis går det bättre nästa år, räknar med att det var reaktionen vid insemineringen som gjort att 02-an inte tog sig, är första gång hon inte blivit dräktig direkt. Den andra vill jag nog ta baktprov på för att kolla så det inte är något som spökar i livmodern, men jag blev varnad att hingsten inte funkade sådär superbra på fryst, så förmodligen är det bara därför.

Lycka till vidare alla ni andra! 💕
Usch vad tråkigt, hoppas att det går bättre nästa år!
 
Tomt på sista stoet med här...
Men bättre att ingen av de blivit dräktiga än enbart en, logistikmässigt iaf.

Förhoppningsvis går det bättre nästa år, räknar med att det var reaktionen vid insemineringen som gjort att 02-an inte tog sig, är första gång hon inte blivit dräktig direkt. Den andra vill jag nog ta baktprov på för att kolla så det inte är något som spökar i livmodern, men jag blev varnad att hingsten inte funkade sådär superbra på fryst, så förmodligen är det bara därför.

Lycka till vidare alla ni andra! 💕
Vad trist :(
 
Tomt på sista stoet med här...
Men bättre att ingen av de blivit dräktiga än enbart en, logistikmässigt iaf.

Förhoppningsvis går det bättre nästa år, räknar med att det var reaktionen vid insemineringen som gjort att 02-an inte tog sig, är första gång hon inte blivit dräktig direkt. Den andra vill jag nog ta baktprov på för att kolla så det inte är något som spökar i livmodern, men jag blev varnad att hingsten inte funkade sådär superbra på fryst, så förmodligen är det bara därför.

Lycka till vidare alla ni andra! 💕
Då kan jag trösta dig med att de är många ston i år som har svårt att bli dräktiga, varför vet de inte riktigt men de tar sig inte. Någon hade en teori om att de helt enkelt är för kallt stona kommer inte riktigt i brunst. Så du är inte ensam om att ha ston som inte vill ta sig. Vet min mor är lite fundersam de har ett helt gäng ston som ska betäckas/har betäckts och alla har inte tagit sig vilket inte hör till vanligheten de här damerna är gamla i gamet och de flesta av dem tar sig oftast på en gång eller på andra. På ett av stoet har de inseminerat fyra gånger nu så nu får vi hålla tummarna att hon tar sig för annars får hon gå tom. Men de har i snitt minst inseminerat alla 2 gånger i år.
 
Najomi var tom nu på 18-dygnskollen. Men det var ganska väntat då sista skicket var av väldigt dålig kvalité.
Så nu står hon på stationen igen och vi hoppas på att hon kan semineras på torsdag, hon var inte riktigt redo till i morgon. Och så hoppas vi på ett lika bra skick som det första skicket 🤞🏻
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp