Betäckningar 2019

Gurkan lämnad för sista försöken med Dancier Gold nu. Tar det sig inte skall vi börja kolla om man kan förhandla med några svenska hingsthållare, samt har en reserv i åtanke.
 
Tora är dräktig
:banana:
Adeleine ska kollas på måndag och är hon inte dräktig så kan det vara så att hon behöver ett viloår då hon fått föl åtta år i följd nu. jag har haft henne sen 2016 och var in och kollade för jag har ju fått 4 föl efter henne nu..vi får se vad det visar på måndag.
 
Har ett sto som just fölat. Vill gärna ombetäcka trots sent på säsongen. Känns ju väl tidigt att göra det på fölbrunsten men samtidigt så får man ju ett försök extra. Dock känns det inte riktigt ok att transportera ett så ungt föl...

Hur har ni gjort? Tänker att vi annars kan spruta igång henne istället, så är ju fölis lite mer stadig och så kanske man vinner någon vecka i tid nästa säsong.

Lövsta har ju öppet hela augusti ut👌🏻
 
Har ett sto som just fölat. Vill gärna ombetäcka trots sent på säsongen. Känns ju väl tidigt att göra det på fölbrunsten men samtidigt så får man ju ett försök extra. Dock känns det inte riktigt ok att transportera ett så ungt föl...

Hur har ni gjort? Tänker att vi annars kan spruta igång henne istället, så är ju fölis lite mer stadig och så kanske man vinner någon vecka i tid nästa säsong.

Lövsta har ju öppet hela augusti ut👌🏻

Säger som @tabac - Undviker den gärna, men har seminerat på den när tiden varit knapp. Det är inga problem att transportera fölen, men jag hade inte valt att köra så små längre än ett fåtal mil.
 
Vad är era erfarenheter ang infektion, är det alltid lika med att stoet resorberar eller är det möjligt att de kan behålla fostret ändå?
 
@Freazer .jag har inte fått någon infektion på mina ston och den ena är dräktig och den andra ska kollas på måndag

Det jag menar är vad är era erfarenheter från ston som blivit dräktiga men fått infektion efter de blivit konstaterade dräktiga och om det alltid innebär att stoet resorberar när hon får en infektion eller det är möjligt att fostret kan överleva infektionen..
 
Nu är vårt sto inseminerad. Ville väldigt gärna pröva Niveau nu när han är hemma ett år men vågade inte, pga semin, äldre sto som varit svajig att få dräktig tidigare och få försök denna säsong. Blev New Port till slut och det känns bra i magen också :)
Nu hoppas vi hon släpper ägget som hon ska och dräktig vid koll :nailbiting:
 
Det jag menar är vad är era erfarenheter från ston som blivit dräktiga men fått infektion efter de blivit konstaterade dräktiga och om det alltid innebär att stoet resorberar när hon får en infektion eller det är möjligt att fostret kan överleva infektionen..

Vad för infektion talar vi om här? Av vad?
 
Gurkan seminerad nu, ovulerade på ena sidan enligt skolboken. Dock fick vi bara ett skick, så någon inseminering på det andra ägget blir det inte. Nu håller vi ALLA tummar och tår, för vårt andrahandsval är dessutom uttagen till UVM och kommer inte tappas veckan det är aktuellt att seminera om :arghh: :banghead:
 
Ska hämta hem mitt sto från hingsten imorgon, hoppas på lugn trafik.

En sak som jag funderade på är hur många gånger ni kollar att dräktigheten håller i sig på era ston? Vi har 90 dygnsavgift att betala så en gång till kommer jag att kolla, men sen, de nästa 8 månaderna...
 
Ska hämta hem mitt sto från hingsten imorgon, hoppas på lugn trafik.

En sak som jag funderade på är hur många gånger ni kollar att dräktigheten håller i sig på era ston? Vi har 90 dygnsavgift att betala så en gång till kommer jag att kolla, men sen, de nästa 8 månaderna...
VI brukar kolla 17 och 30 dygn oftast. Men vet att en del kollar 45 dygn med. Min mor skickade en till Normandie i år för betäckning och de kör alltid med minst koll på 45 dygn innan de släpper hem stona igen.
 
Ska hämta hem mitt sto från hingsten imorgon, hoppas på lugn trafik.

En sak som jag funderade på är hur många gånger ni kollar att dräktigheten håller i sig på era ston? Vi har 90 dygnsavgift att betala så en gång till kommer jag att kolla, men sen, de nästa 8 månaderna...
Vi kollade 16 dygn (pga tvillingrisk har jag för mej) 45 och 90.
Sen inget mer.
 
Vad för infektion talar vi om här? Av vad?

Vet ej ännu vad för typ av infektion eller vad det är orsakat av.
Har fattat det som att infektion utanför cervix (om jag minns rätt vad vet sa) var "bättre" än infektion i livmodern. Kan ha blandat ihop det. Tänkte mest allmänt om infektion alltid är lika med att stoet resorberar..
 
Vet ej ännu vad för typ av infektion eller vad det är orsakat av.
Har fattat det som att infektion utanför cervix (om jag minns rätt vad vet sa) var "bättre" än infektion i livmodern. Kan ha blandat ihop det. Tänkte mest allmänt om infektion alltid är lika med att stoet resorberar..

Aha, då är jag lite mer med på banan. Togs bakt. prov i samband med sdminering eller vid annat tillfälle?
Vi har seminerar några gånger på ston som visat sig vara infekterade , och hittills har de tagit sig nästan alla gångerna, ingen har resorberat. Däremot, beroende på vad det är för infektion, händer det såklart att ston resorberar. Jag hade dock inte förutsatt att det skulle ske :)
 
Aha, då är jag lite mer med på banan. Togs bakt. prov i samband med sdminering eller vid annat tillfälle?
Vi har seminerar några gånger på ston som visat sig vara infekterade , och hittills har de tagit sig nästan alla gångerna, ingen har resorberat. Däremot, beroende på vad det är för infektion, händer det såklart att ston resorberar. Jag hade dock inte förutsatt att det skulle ske :)
I samband med första semineringen. Det behandlades då och stoet konstaterades dräktig efter det. Dock har det runnit ut gult kladd och stoet var lite kladdig i underlivet men det försvann till dagen efter. Hon är på dygn 27 om hon fortfarande är dräktig.
Veterinär fick bild på det och tyckte inte det såg bra ut. Har haft ett sto för ett par år sedan som fick infektion på dygn 45 och var kollad på dygn 40. Dygn 47 när hon kollades igen hade hon resorberat så är lite orolig för det.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp