Betäckningar 2019

Indra är fortsatt dräktig på 65 dygn. Har inte kunnat kolla på 45 pga fölning och bortrest. Skönt. Nu är fostret försäkrat.

Jag har beslutat att inte betäcka om Fläcken i år. Hon fölade för en vecka sedan och det var problem att få henne att släppa efterbörden så hon har gått på massa mediciner mm. Jag måste isf betäcka på fölbrunsten och det vågar jag inte. Vi börjar tidigt nästa år istället.
 
När kollar man fostret som senast? Vi skall väl egentligen på 90 dagars koll i slutet på Juli men funderar på om jag kan kolla det 2-3v senare i samband med flytt, för att minska resor och därmed också risken för smittor.
 
När kollar man fostret som senast? Vi skall väl egentligen på 90 dagars koll i slutet på Juli men funderar på om jag kan kolla det 2-3v senare i samband med flytt, för att minska resor och därmed också risken för smittor.

90-dagarskoll måste du göra senast på 90 dygn för att inte riskera att den är borta vid koll och du ändå tvingas betala.
 
När kollar man fostret som senast? Vi skall väl egentligen på 90 dagars koll i slutet på Juli men funderar på om jag kan kolla det 2-3v senare i samband med flytt, för att minska resor och därmed också risken för smittor.

Har kollat på 90 dygns som senast med UL men även gjort extra koll efter att tex ett sto haft kolik.
 
Är det på något sätt skadligt eller medför det några andra risker att kolla senare än 90 dygn?

Ingen aning faktiskt men när vårt sto kollades efter koliken var hon 6 månader dräktig ca och då undersökte veterinären genom att sticka in armen, har för mig det inte riktigt går att göra UL då men ngn mer kunnig här kan säkert svara på det 😊👍
 
Jag har kollat på 90 dygn på kliniken med utvärtes ultraljud. Det måste dock vara det stora ultraljudet som man har till senor och sådant för det vanliga för dräktighetskontroll är för litet. Vid 90 dagar så är fostret så stort att det är svårt att se ordentligt på invärtes men vid utvärtes ultraljud kan man se mycket mer.
 
Jag har kollat på 90 dygn på kliniken med utvärtes ultraljud. Det måste dock vara det stora ultraljudet som man har till senor och sådant för det vanliga för dräktighetskontroll är för litet. Vid 90 dagar så är fostret så stort att det är svårt att se ordentligt på invärtes men vid utvärtes ultraljud kan man se mycket mer.

Spännande, aldrig hört om någon som gjort dräktighetskoll på det sättet. Måste man raka pälsen då som man gör annars vid utvartes UL?
 
Jag är såå oerhört glad
:banana:
Adeleine är dräktig med Dalwhinnie i år.
trodde inte på att hon skulle ta sig i år då jag upptäckt att hon fått 8 föl efter varann.
Var beredd på ett viloår på henne då jag kollat upp antalet föl hon fått.
Så har vi tur så blir det 2 föl nästa år.

:)
så nästa år blir det ett halvblodsföl och ett kallblodsföl om allt går vägen
 
Najomi seminerad igen med Dantes Specter då hon var tom på 18 dynskollen. Skicket såg betydligt bättre ut den här gången så nu håller vi alla tummar vi kan.
18 dygn blir 7/8. Men hon var seg på att släppa ägget den här gången och släppte inte förrän på 23 dygn och har nu stått en vecka på stationen. Tror ni man vågar vänta till dygn 20 den här gången innan koll med tanke på att hon var så seg sist?
Vi ska nämligen bort och kommer inte hem förrän den 9/8 så det hade passat perfekt att kolla på 20 dygn 🙄
 
Kollade min idag 18 dygn sedan betäckning men hon brunstade i 2 dygn till dock så räknar de som en 16 . Men hon kändes dräktig med samandragen livmoder. Hittade ingen fosterblåsa 😢 ny koll på torsdag . Hoppas där finns något då 😍
 
Spännande, aldrig hört om någon som gjort dräktighetskoll på det sättet. Måste man raka pälsen då som man gör annars vid utvartes UL?
Nej, inte alls. Man använder proben under magen en liten bit innanför ljumsken och det har gett en tydlig bild av fostret med ryggrad och allt. I fjol kunde veterinären inte få en klar bild av fostret därför att det var så livligt som hon sa - samma foster som sedan kastades när navelsträngen var snodd så där 30 varv....
 
Är det på något sätt skadligt eller medför det några andra risker att kolla senare än 90 dygn?

*svarar på min egna fråga*.
Frågade på stationen och de sa att man kan kolla hur sent som helst. Jag har dock tiden emot mig eftersom jag, om hon skulle ha resorberat, bara har ett par veckor på mig att hinna spruta igång och inseminera igen innan säsongen är slut.

Bokade därför in en vanlig 90-dagars koll nu på fredag. Så får vi hoppas att allt fortfarande ser ok ut. :-)
 
Inte dräktig andra försöket heller. Om jag har tur kan jag få ett till skick på samma hingst (utlandsstationerad), andra alternativet att byta till svensk hingst och testa en sista gång. Stoet står på station och är nog redo nästa vecka. Hur hade ni tänkt?
 
Inte dräktig andra försöket heller. Om jag har tur kan jag få ett till skick på samma hingst (utlandsstationerad), andra alternativet att byta till svensk hingst och testa en sista gång. Stoet står på station och är nog redo nästa vecka. Hur hade ni tänkt?

Beror på hur viktigt det är för dig att få föl med just den hingsten kontra att få ett föl alls? Vad är alternativet om stoet inte blit dräktigt i år?
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp