Betäckningar 2019

Beror på hur viktigt det är för dig att få föl med just den hingsten kontra att få ett föl alls? Vad är alternativet om stoet inte blit dräktigt i år?

Hade verkligen sett fram emot ett föl efter den hingsten. Seminen har varit toppen men trots det inte dräktigt. Andra alternativet är att använda Zafferano igen, och är verkligen supernöjd med fölet som jag har efter honom (förutom att han har fel kön;)). Just nu skulle jag helst bara vilja ha dräktigt. Sto med föl har stått på seminstationen sen i maj så utan föl blir det en dyr historia.

Blir hon inte dräktig sätts hon igång när nuvarande föl är avvand och antingen säljs eller kommer ut på tävlingsbanan.
 
Hade verkligen sett fram emot ett föl efter den hingsten. Seminen har varit toppen men trots det inte dräktigt. Andra alternativet är att använda Zafferano igen, och är verkligen supernöjd med fölet som jag har efter honom (förutom att han har fel kön;)). Just nu skulle jag helst bara vilja ha dräktigt. Sto med föl har stått på seminstationen sen i maj så utan föl blir det en dyr historia.

Blir hon inte dräktig sätts hon igång när nuvarande föl är avvand och antingen säljs eller kommer ut på tävlingsbanan.

Ta din plan B hingst isåfall.
 
Hade verkligen sett fram emot ett föl efter den hingsten. Seminen har varit toppen men trots det inte dräktigt. Andra alternativet är att använda Zafferano igen, och är verkligen supernöjd med fölet som jag har efter honom (förutom att han har fel kön;)). Just nu skulle jag helst bara vilja ha dräktigt. Sto med föl har stått på seminstationen sen i maj så utan föl blir det en dyr historia.

Blir hon inte dräktig sätts hon igång när nuvarande föl är avvand och antingen säljs eller kommer ut på tävlingsbanan.

Hm, det sägs ju att vissa sto + hingst kombinationer helt enkelt inte funkar även om båda är fertila och allt ok... Men svårt att veta om det är fallet här när ni endast försökt två ggr. Vet många som haft svårt att få dräktigt i år (inkl mig själv).

Det "klokaste" vore nog kanske att gå för Zafferano på sista försöket nu, och hålla tummarna för ett stoföl..? :)
 
Hm, det sägs ju att vissa sto + hingst kombinationer helt enkelt inte funkar även om båda är fertila och allt ok... Men svårt att veta om det är fallet här när ni endast försökt två ggr. Vet många som haft svårt att få dräktigt i år (inkl mig själv).

Det "klokaste" vore nog kanske att gå för Zafferano på sista försöket nu, och hålla tummarna för ett stoföl..? :)

Det verkar vara många som har svårt att få dräktigt. Mitt sto har bara haft två brunster i år. Har varit väldigt kallt uppe i norr så kanske därför.

Ja, zaffe är nog det klokaste. Känns lite drygt bara med ytterligare en språngavgift så här sent, men det är ju en liten kostnad i det stora hela.
 
Ena stoet fortfarande dräktigt, andra stoet ska kollas nästa vecka. ✊✊

Förstår inte riktigt vad som blir "fel" på ena stoet. Både i år och förra året tog hon sig direkt som hon brukar göra men resorberade runt dygn 35. Har ej varit samma hingst och inga infektioner utan enligt vet har allt sett bra ut. 🤔
 
Fortsatt dräktigt efter 45 dygn, är på 60 nu ungefär :D

Jolie e. Bayron- Herkules - Brabant dräktig med Casanova Hästak.

Tid. avkomma efter Nobel 994 går 140 hoppning.
Vad roligt med din Nobel avkomma! Du red väl den själv först några år? om jag inte minns fel.
Grattis till dräktigheten.
 
Vad roligt med din Nobel avkomma! Du red väl den själv först några år? om jag inte minns fel.
Grattis till dräktigheten.
Ja, precis jag tävlade upp henne till 1,20 men tidsbrist och barnafödande gjorde att jag sålde då jag kände att hon inte kom till sin rätt. Tack! Hoppas på en ny stjärna såklart :D
 
Om vi får en (1) fölis nästa år ska jag köpa en trisslott :cautious:
Vi betäckte på fölbrunsten i slutet av juli vilket gick väldigt geschwint. Mängder med cystor vid koll, ett mindre ägg som några dagar senare försvann. Något pyttelite som kanske kunde vara dräktighet så avvaktade med att spruta igång. Bara en cysta så veckan därpå sprutades hon igång och jag körde fram och tillbaka mån, ons, fre i 2,5 v tid. Nu har hon släppt i varje fall, men två ägg. Så nu hoppas jag innerligt på dräktighet utan tvillingar vid nästa koll, tror ni på den turen? :nailbiting:
 
Om vi får en (1) fölis nästa år ska jag köpa en trisslott :cautious:
Vi betäckte på fölbrunsten i slutet av juli vilket gick väldigt geschwint. Mängder med cystor vid koll, ett mindre ägg som några dagar senare försvann. Något pyttelite som kanske kunde vara dräktighet så avvaktade med att spruta igång. Bara en cysta så veckan därpå sprutades hon igång och jag körde fram och tillbaka mån, ons, fre i 2,5 v tid. Nu har hon släppt i varje fall, men två ägg. Så nu hoppas jag innerligt på dräktighet utan tvillingar vid nästa koll, tror ni på den turen? :nailbiting:
Svarar mig själv. Än ska jag nog inte ska köpa den där trisslotten men kanske?!?! :nailbiting:
Kollades på 12 dygn i fredags och nog var hon dräktig (:bump::banana::bump:) men med tvilling såklart (:arghh:) och för små för att klämma ena (:turd:). Seminvet skulle utomlands på semester och kunde således inte ta henne denna vecka. Massa om och men men lyckades få ihop all logistik och kom iväg till kliniken istället idag på 15 dygn. Det verkar som att ena resorberat under helgen och kvar finns en fin dräktighet bland alla förbaskade cystor. Snälla tomten, låt henne fortsätta vara dräktig och ge mig ett friskt och fint föl nästa år 🙏
 
Någon som har erfarnahet av maiden som resorberar på 16-17 dygn . Kan man göra något ? Läste om att man kan ge hormoner till något dygn för att de ska behålla?
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 590
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 123
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp