Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ultraljudade mitt sto i onsdag. Dygn 17 efter sista betäckning. Hon är dräktig! :banana:Känns helt underbart att det tog sig på första försöket. Hon är en 12 årig förstföderska. Hennes mamma tog det en hel sommar för innan det tog sig.
Vad roligt! Samma som min, 12 år och första dräktigheten. Min tog sig på första men även hennes mamma har varit lätt att få dräktig (utom sista gången men då var hon nog för gammal).

Mitt stos mamma hade också väldigt okomplicerade födslar, och funderar på om det är något som kan nedärvas. Någon som vet?
 
Visst har du islandshäst? Vilken hingst betäcker du med?
Midas frá Kaldbak till Saela och Alfadans frá Kringeland till Tindra.
Tindra är redan dräktig så hoppas att Saela tar sig nu på första brunsten så det inte blir för stort hopp mellan fölen.

Vilken hingst har du valt? :)
 
ska kolla två ston på tisdag och ett på onsdag, hoppas verkligen att de är dräktiga då. :)
har ett sto dräktigt, hon är e Canturano - Contender och dräktig med min hingst Sorrento HQS (e Skyliner - Perigueux). Är lite extra roligt eftersom jag både är ägare/uppfödare till både stoet och hingsten :)
 
Mina ston kollades ju på dygn 17/19, oftast kollar vi igen kring dygn 30 och sedan efter 40 pga försäkringen. Men i år som jag inte är hemma tänkte jag skippa 30-dygns kollen då det blir mycket åkande för mina kompisar som är hästvaktar... Känner dock att jag har rätt kalla fötter nu, sto 2 som inte haft föl hos mig innan var på 30 dygn i går, och jag skulle helst vilja att de åkte in med henne typ NU..... :nailbiting: Tänk om hon inte är dräktig längre och vi inte hinner betäcka om...! :crazy:
 
Puuuuh, har två av tre dräktiga. Den som inseminerades sist tog sig direkt men resorberade. Kroppen verkade dock tro att hon fortfarande var dräktig. Hon har fått två igångsättningssprutor men på fyra dagar hade det bara gått från ettor till tvåor. Det går lite segt det här men veterinären ser inga problem, det är mer jag som tycker det känns hopplöst och lite jobbigt eftersom jag måste köra det här stoet fram och tillbaka, jag föredrar helt klart att lämna på stationen. Veterinären är som sagt positivt och jag antar sent föl är bättre än inget föl? Hade ni fortsatt eller låtit det vara?
 
Puuuuh, har två av tre dräktiga. Den som inseminerades sist tog sig direkt men resorberade. Kroppen verkade dock tro att hon fortfarande var dräktig. Hon har fått två igångsättningssprutor men på fyra dagar hade det bara gått från ettor till tvåor. Det går lite segt det här men veterinären ser inga problem, det är mer jag som tycker det känns hopplöst och lite jobbigt eftersom jag måste köra det här stoet fram och tillbaka, jag föredrar helt klart att lämna på stationen. Veterinären är som sagt positivt och jag antar sent föl är bättre än inget föl? Hade ni fortsatt eller låtit det vara?
Jag hade fortsatt :) Ännu är det bara mitten av juli. Tog längre tid än vanligt för mitt sto att bli brunstig igen efter att hon resorberat tvillingfostren som låg för tätt för att kunna klämmas, men när hon väl kom igång igen gick det vägen 👍
 
Jag hade fortsatt :) Ännu är det bara mitten av juli. Tog längre tid än vanligt för mitt sto att bli brunstig igen efter att hon resorberat tvillingfostren som låg för tätt för att kunna klämmas, men när hon väl kom igång igen gick det vägen 👍

Ja jag vet det bara är mitten av juli men här nere i Skåne tittar ju första fölen ut i feb-mars så jag känner mig lite stressad emellanåt :o Dumt att avbryta just nu när hon har fått dessa två sprutorna men tar hon inte sig så får det nog vara så.
 
Min Meja åkte till seminstation i onsdags. Hon skulle semineras för första gången igår. Hon är efter Finest- Eskardo och hingstval är Fürst Sinclair S .

Spännande! Här är en till som kommer att insemineras med Fürst Sinclair S.
Seeeeent beslut pga att jag dragit på mig en skada själv, så vi chansar och hoppas det tar sig! Stoet är född -10 och det blir isåfall hennes första föl. Kollades igår och hon var mitt mellan två brunster så hon sprutades också hoppas vi på brunst vid ny koll på måndag.
 
Seminerade tors o lör eftersom hon inte hade släppt ägget i fredags. Kollade i morse o då hade ägget gått men ödemet hade inte gått ner helt plus lite vätska. 🙄 Hinner ju iaf en gång till om det inte tar sig. Någon som har erfarenhet?
 
Seminerade tors o lör eftersom hon inte hade släppt ägget i fredags. Kollade i morse o då hade ägget gått men ödemet hade inte gått ner helt plus lite vätska. 🙄 Hinner ju iaf en gång till om det inte tar sig. Någon som har erfarenhet?

Åter - ödem är något bra.

Vätska är inte bra men det kan betyda olika saker och man kan göra olika saker åt det.

Dvs, svårt att svara på din fråga.
 
Åter - ödem är något bra.

Vätska är inte bra men det kan betyda olika saker och man kan göra olika saker åt det.

Dvs, svårt att svara på din fråga.
Han sa bara att hon hade lite ödem kvar och att det såg ut som att hon hade lite vätska också. Nu gick det inte att göra något åt det enligt honom utan vi kollar henne på dygn 15 och är hon inte dräktig då så tar vi bac prov och behandlar utifrån vad vi får för svar.
 
Han sa bara att hon hade lite ödem kvar och att det såg ut som att hon hade lite vätska också. Nu gick det inte att göra något åt det enligt honom utan vi kollar henne på dygn 15 och är hon inte dräktig då så tar vi bac prov och behandlar utifrån vad vi får för svar.

Ja som sagt ödemet är något bra. Om veterinären hade bedömt vätskan som ”dålig” hade den antagligen gjort en sköljning.
 
Vi prövar fölbrunsten, så idag har vi hunnit med att kolla henne i morse (8 dagar sedan fölning), stod med en 4,5:a och en 3:a, så låda beställdes och vi åkte åter till stationen under kvällen för inseminering. Semin fick tummen upp så nu håller tummarna för släppt ägg på onsdag :up:
 
Vi prövar fölbrunsten, så idag har vi hunnit med att kolla henne i morse (8 dagar sedan fölning), stod med en 4,5:a och en 3:a, så låda beställdes och vi åkte åter till stationen under kvällen för inseminering. Semin fick tummen upp så nu håller tummarna för släppt ägg på onsdag :up:

Vad blev det för hingst?
Min är dräktig med new port så jag hoppas på många bilder på din i andra tråden 🤗😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 098
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 926
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp