Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kört mitt sto till Flyinge idag. Tur vi har grannar som kan hjälpa till vid lastning för fölet fick lyftas in först innan mamma kunde gå på släpet. Kollad idag och ska kollas i morgon men förmodligen beställs sperman på onsdag. Jag har efter långt övervägande valt att ta Diaron (Diarado-Come On) som jag hoppas ska passa mitt sto perfekt.:-)
 
Har kört mitt sto till Flyinge idag. Tur vi har grannar som kan hjälpa till vid lastning för fölet fick lyftas in först innan mamma kunde gå på släpet. Kollad idag och ska kollas i morgon men förmodligen beställs sperman på onsdag. Jag har efter långt övervägande valt att ta Diaron (Diarado-Come On) som jag hoppas ska passa mitt sto perfekt.:-)
Spännande val. Har tittat en del på honom. Vad fick dig att välja honom?
 
Jag gillar verkligen hans stam och Helena Torstensson rekommenderade honom till mitt sto. Min Gloria har världens största hjärta och vilja men hon är så full av "power and fire" att hon inte är världens lättaste på en hoppbana och jag behöver en stabil hingst. Och det sa Helena att han var och han ger ädelt, vilket mitt sto behöver. Hon har nu ett hingstföl efter Chacfly som ser fantastisk ut men han föddes x-bent och med ballerina-hovar så jag tar inte den kombinationen igen. Diaron ser verkligen jättefin ut på filmerna jag har sett. Dessutom lite kul med en hingst som inte har så många avkomlingar i Sverige.
 
Väntar med spänning på att de ska höra av sig från Stuteriet, man blir ju som ett barn på julafton typ 😂 Annars så saknar jag min stora åsna hemma så hoppas de här ska gå snabbt och smärtfritt och inte som förra året när hon var utomlands i 6 månader. Visade sig senare att hingsten var steril ..
 
Hur brukar ni göra vid bakterieprov - labbet hittade lite bakterier på båda stona, men inget som enligt dem skulle påverka möjligheten att bli dräktiga. Och de såg "rena" ut vid UL, så vet tyckte inte de behövde behandlas med mindre jag ville. Valde därför att avstå, behandling skulle isf varit en 10 dgrs kur med oralt penicillin, och båda har rätt känslig mage så försöker undvika att störa tarmfloran om det inte absolut behövs.

Tänker jag rätt, eller skulle ni behandla "för säkerhets skull"?
 
Hur brukar ni göra vid bakterieprov - labbet hittade lite bakterier på båda stona, men inget som enligt dem skulle påverka möjligheten att bli dräktiga. Och de såg "rena" ut vid UL, så vet tyckte inte de behövde behandlas med mindre jag ville. Valde därför att avstå, behandling skulle isf varit en 10 dgrs kur med oralt penicillin, och båda har rätt känslig mage så försöker undvika att störa tarmfloran om det inte absolut behövs.

Tänker jag rätt, eller skulle ni behandla "för säkerhets skull"?

Jag skulle inte behandla i första brunsten iaf.
 
Hur brukar ni göra vid bakterieprov - labbet hittade lite bakterier på båda stona, men inget som enligt dem skulle påverka möjligheten att bli dräktiga. Och de såg "rena" ut vid UL, så vet tyckte inte de behövde behandlas med mindre jag ville. Valde därför att avstå, behandling skulle isf varit en 10 dgrs kur med oralt penicillin, och båda har rätt känslig mage så försöker undvika att störa tarmfloran om det inte absolut behövs.

Tänker jag rätt, eller skulle ni behandla "för säkerhets skull"?

Nej. Resistens är så pass oroväckande att jag gärna avvaktar tills fler saker pekar starkt mot att det är nödvändigt att behandla.
 
Jag ändrade mig också i år, tänkte först att det kanske var dumt och betäcka med tanke på allt med Corona men hörde mig för och ingen annan tänkte riktigt som jag.

Så nu har även jag bokat hingst för i år 😍
Längtar som bara den, tanken är att köra mitt sto nu under maj, om vi lyckas så kanske till och med vid hennes kommande brunst.
 
Jag ändrade mig också i år, tänkte först att det kanske var dumt och betäcka med tanke på allt med Corona men hörde mig för och ingen annan tänkte riktigt som jag.

Så nu har även jag bokat hingst för i år 😍
Längtar som bara den, tanken är att köra mitt sto nu under maj, om vi lyckas så kanske till och med vid hennes kommande brunst.
Vilken hingst blev det bokat till? 😊
 
Mitt Heartbeat-sto verkar inte komma i brunst igen, hon brunstar annars jättetydligt och ofta, men nu är det 19 dagar sedan hon kollades senast och stod med ett stort, mjukt ägg (inseminerades inte, tog bara bakt. prov) och inte en tillstymmelse till brunst än....?!

Det andra stoet har börjat brunsta om, hon låg lite efter Hb-stoet senast när de kollades, men hon brukar ha rätt långdragna brunstar. Så åker nog in med henne nu på onsdag, och hoppast på inseminering i slutet av veckan.
 
Vi ringde och kollade hur de var med Majsan Majlis idag och de hade kollat henne i Fredags, inte en tillstymmelse till brunst här inte 😂 Min mor säger samma sak de har problem i år med sina ston och få dem dels att ens gå i brunst men sen har de tydligen svaga/dåliga brunster. Börjar fundera på om de beror på vädret ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 948
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
744
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp