Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte Pärlan heller så dom tog baktprov men inget fel. Nu har hon kommit i brunst o har tydligen jättefina ägg så seminerades igår o ska kollas imorgon. Jag har hoppet uppe än då det kvittar mig med ett sent föl bara det blir ett föl.
Men en fundering jag har till alla er erfarna där ute, jag har tänkt på att om hon inte tar sig denna gång, är det ett alternativ att åka till stationen där hingsten står istället? Är ju inte jättelångt för mig o hon är resvan. Vill ju maxa chanserna till dräktighet.
Om du kan seminera med färskt direkt från hingsten så är ju det absolut bäst. Jag övervägde fan att köra ner Hedwig till Flyinge för att verkligen optimera chanserna o få sperman direkt från hingsten.
Man blir ju lätt manisk. Men samtidigt så är det ju dumt att röra till det när min seminvet har stenkoll på brunst, satt in ordentlig behandling etc. Vi är inne på att bara få livmodern fin denna brunst o sen spruta igång henne ist. Hon hade ett ägg på 38 o lite brunstödem men vätskan var ju inte så vacker.
 
Om du kan seminera med färskt direkt från hingsten så är ju det absolut bäst. Jag övervägde fan att köra ner Hedwig till Flyinge för att verkligen optimera chanserna o få sperman direkt från hingsten.
Man blir ju lätt manisk. Men samtidigt så är det ju dumt att röra till det när min seminvet har stenkoll på brunst, satt in ordentlig behandling etc. Vi är inne på att bara få livmodern fin denna brunst o sen spruta igång henne ist. Hon hade ett ägg på 38 o lite brunstödem men vätskan var ju inte så vacker.
Ja precis, man blir lite desperat så jag kan förstå hur du tänkte. Jag har inte lika långt till hingsten så tar hon sig inte nu så kör jag dit henne nästa gång. Pärlan är ju bara 6 år o var inte i tävlingskondition så borde ha rätt stor chans att ta sig tycker jag. Är ju svårare ju äldre de blir o har de då problem med vätska o dyligt så gäller det ju att man har skicklig station. Håller tummarna för Hedwig!
 
Ja precis, man blir lite desperat så jag kan förstå hur du tänkte. Jag har inte lika långt till hingsten så tar hon sig inte nu så kör jag dit henne nästa gång. Pärlan är ju bara 6 år o var inte i tävlingskondition så borde ha rätt stor chans att ta sig tycker jag. Är ju svårare ju äldre de blir o har de då problem med vätska o dyligt så gäller det ju att man har skicklig station. Håller tummarna för Hedwig!
Min seminveterinär gör verkligen allt nu. Var där igår o sköljde en gång till. Såg helt rent ut nu. Vi har bytt till penovet och han la även in antibiotika i livmodern. Ska dit idag igen o kommer nog åka varje dag tills hon gått ur denna brunst och vi sprutat igång henne igen. Vi kommer även skölja innan seminering och även efter så tar hon sig inte nu så har vi nog gjort allt. Hon har fina ägg och släpper dem bra men står de med bakterier så ör det ju ingen idé. Hon är ju också som du säger äldre och gör det ju svårare. Men vad fan..han hade fått ett sto dräktigt förra året som var 20 år, full med cystor o bara hade en äggstock. Har ett fint föl vid sidan iår så hoppet är inte ute än.❤️
 
tredje och sista dräktigheten konstaterad idag, mitt Corland-sto är dräktigt med Cascadello 1 på första försöket. Känns extremt skönt iom att hon stod på (annan) station från april till augusti förra året). Hon ÄR lätt att få dräktig bara hon inte har infektion kan jag ännu en gång konstatera. Så nästa år hoppas jag på följande

Taloubet KZ - Cardento
Eldorado van de Zeshoek - Kannan
Cascadello 1 - Corland
 
Mitt sto ska kollas på onsdag av hemmaveterinären (tack och lov, slippa åka till ångeststationen). Då har det gått 47 dygn. Så himla nervös :nailbiting:
 
Min seminveterinär gör verkligen allt nu. Var där igår o sköljde en gång till. Såg helt rent ut nu. Vi har bytt till penovet och han la även in antibiotika i livmodern. Ska dit idag igen o kommer nog åka varje dag tills hon gått ur denna brunst och vi sprutat igång henne igen. Vi kommer även skölja innan seminering och även efter så tar hon sig inte nu så har vi nog gjort allt. Hon har fina ägg och släpper dem bra men står de med bakterier så ör det ju ingen idé. Hon är ju också som du säger äldre och gör det ju svårare. Men vad fan..han hade fått ett sto dräktigt förra året som var 20 år, full med cystor o bara hade en äggstock. Har ett fint föl vid sidan iår så hoppet är inte ute än.❤
Inte följt alla dina turer, men låter som att veterinären gör ett bra jobb. Har du testat att byta hingst som ett "sista försök"? Ibland kan seminen vara bra, men kombinationen funkar inte - och ibland reagerar stoet på spädningsvätskan t.ex, beroende på hur känslig hon är. Ett tips bara, beroende på hur gärna du vill ha henne dräktig. Jag bytte själv hingst som ett sista desperat försök på min Escudo efter 2 säsonger, hon var ett omöjligt projekt kan man säga, men hon blev faktiskt dräktig till slut (sen hur det gick är en annan historia, men knappast hingstens fel).
 
Jag nojade i onödan, hon var dräktig 😍 och det såg jättefint ut. Ingen vätska och väl ihopdragen livmoder, så vart flytningarna kom i från vet jag inte, men troligtvis en reaktion på spädningslösningen/semineringen.
Så nu hållervi tummarna för en Fürst Sinclair S - Rosevelt bäbis nästa sommar!
 
Varit på andra ultraljudet! :love: Dygn 60, här där jag bor hade de inga aktiva veterinärer som kunde ultraljuda när hon var på dygn 40, så fick vänta till nu (med min ponny). Fortfarande dräktig! Allt såg bra ut sa veterinären, men det var svårt att se fostret då det låg så djupt i fosterblåsan (eller vad hon sa), men vi såg en liten rörelse och hon sa att allt var fint och bra. Jag själv begriper mig inte på bilderna, men bara glad att fölet lever och allt såg bra ut!:banana::love::love::love::love::love:

Nu väntar månader av nervositet och förväntan!:nailbiting::D:love::crazy:
 
Inte följt alla dina turer, men låter som att veterinären gör ett bra jobb. Har du testat att byta hingst som ett "sista försök"? Ibland kan seminen vara bra, men kombinationen funkar inte - och ibland reagerar stoet på spädningsvätskan t.ex, beroende på hur känslig hon är. Ett tips bara, beroende på hur gärna du vill ha henne dräktig. Jag bytte själv hingst som ett sista desperat försök på min Escudo efter 2 säsonger, hon var ett omöjligt projekt kan man säga, men hon blev faktiskt dräktig till slut (sen hur det gick är en annan historia, men knappast hingstens fel).
Inte följt alla dina turer, men låter som att veterinären gör ett bra jobb. Har du testat att byta hingst som ett "sista försök"? Ibland kan seminen vara bra, men kombinationen funkar inte - och ibland reagerar stoet på spädningsvätskan t.ex, beroende på hur känslig hon är. Ett tips bara, beroende på hur gärna du vill ha henne dräktig. Jag bytte själv hingst som ett sista desperat försök på min Escudo efter 2 säsonger, hon var ett omöjligt projekt kan man säga, men hon blev faktiskt dräktig till slut (sen hur det gick är en annan historia, men knappast hingstens fel).
Baktprovet visade att hon hade bakterier så därför har hon inte blivit dräktig. Hon är seminerad två gånger och med facit i handen borde vi ha tagit baktprov iaf innan andra semineringen.
Hon är på dag 21 och släppte ägget idag. Ser jättefin och ren ut nu i livmodern nu. Vi har behandlat henne varje dag. Sköljd fyra dagar, fått antibiotika i livmodern fyra dagar o sprutad fem dagar med penovet. Jag ska spruta igång henne på lördag och sen är det väl på det berömda att vi hinner seminera innan de stänger.😱🙈
 
Baktprovet visade att hon hade bakterier så därför har hon inte blivit dräktig. Hon är seminerad två gånger och med facit i handen borde vi ha tagit baktprov iaf innan andra semineringen.
Hon är på dag 21 och släppte ägget idag. Ser jättefin och ren ut nu i livmodern nu. Vi har behandlat henne varje dag. Sköljd fyra dagar, fått antibiotika i livmodern fyra dagar o sprutad fem dagar med penovet. Jag ska spruta igång henne på lördag och sen är det väl på det berömda att vi hinner seminera innan de stänger.😱🙈

Det är ju detta med bakterier - de tar sig inte om de är infekterade. Min som stod på station så länge förra året började med ett rent baktbrov men blev infekterad under resans gång (min gissning vid seminering två då hon hade slem i livmodern) men med rent baktprov så gjordes fler försök som i princip var dömda att misslyckas iom att hon hade en infektion som konstaterades via ett prov innan sista seminering (typ i sjätte brunsten) jag var rätt less då kan jag ju säga. I år så städade vi henne på fölbrunsten, sprutade igång, tog baktprov vid nya brunsten som var rent och seminerade med en dubbel dos som hingsthållaren var snäll och skickade
 
Här händer det ingenting. Verkligen ingenting. Jag är ledsen och besviken, efter 7 år av bedrövelser i hästvärlden så lyckas jag inte heller få ett föl. Och fattig.
ska se om man kan snacka med hingsthållaren om man göra nån deal.
Jag förstår din känsla och besvikelse. Har också haft det tufft hästmässigt och bara beslutet att försöka ta föl är för mig nästan livsomvälvande. Det är så mycket pengar, engagemang, hopp och förväntan så jag känner verkligen med dig.
 
Baktprovet visade att hon hade bakterier så därför har hon inte blivit dräktig. Hon är seminerad två gånger och med facit i handen borde vi ha tagit baktprov iaf innan andra semineringen.
Hon är på dag 21 och släppte ägget idag. Ser jättefin och ren ut nu i livmodern nu. Vi har behandlat henne varje dag. Sköljd fyra dagar, fått antibiotika i livmodern fyra dagar o sprutad fem dagar med penovet. Jag ska spruta igång henne på lördag och sen är det väl på det berömda att vi hinner seminera innan de stänger.😱🙈
Aha, ni gjorde inget baktprov i tidigt skede, då är jag med. Låter rimligt isåfall att hon tar sig denna gången, om allt flyter på, håller tummarna för er!
 
Här händer det ingenting. Verkligen ingenting. Jag är ledsen och besviken, efter 7 år av bedrövelser i hästvärlden så lyckas jag inte heller få ett föl. Och fattig.
ska se om man kan snacka med hingsthållaren om man göra nån deal.
Har ni tagit baktprov? Är ju oftast det som ställer till det. Har hon haft normala ägg och ordentliga brunster som ni seminerat på? Hur många ggr är hon seminerad?
 
Har ni tagit baktprov? Är ju oftast det som ställer till det. Har hon haft normala ägg och ordentliga brunster som ni seminerat på? Hur många ggr är hon seminerad?
Allt är normalt. Har brunstat fint hela våren och så seminerades hon på enligt veterinären ”fina ägg”. Tog sig men resorberade innan 17 dygn. Sen dess har det strulat.
 
Allt är normalt. Har brunstat fint hela våren och så seminerades hon på enligt veterinären ”fina ägg”. Tog sig men resorberade innan 17 dygn. Sen dess har det strulat.


Vad tråkigt, har du använt samma hingst? Skulle provat byta och ett sista försök.
Har du någon station i närheten där du kan få färskt?
 
Alltså hingsten är inte problemet. Stoet släpper inte gulkroppen så det går inte att inseminera.

Kan det va att hennes kropp gått in i ”höst-mode” och det är därför hon inte reagerar på sprutan (för visst hade ni försökt spruta bort gulkroppen?) .
Går hon på bete? Ute dygnet runt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp