Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det va att hennes kropp gått in i ”höst-mode” och det är därför hon inte reagerar på sprutan (för visst hade ni försökt spruta bort gulkroppen?) .
Går hon på bete? Ute dygnet runt?
Jag vet inte? Kan de det? Hon går inte ute dygnet runt men i stor gräshage 14 timmar om dygnet. När jag kommer med valacken i stallet gnäggar hon, sen vill hon lukta men hon skriker och slår ifrån. Ändå vänder hon rumpan mot honom.
hon brunstkissade i helgen som gick (och gjorde sina ”brunstgrejer”) men hon var ändå inte i brunst.
 
Jag vet inte? Kan de det? Hon går inte ute dygnet runt men i stor gräshage 14 timmar om dygnet. När jag kommer med valacken i stallet gnäggar hon, sen vill hon lukta men hon skriker och slår ifrån. Ändå vänder hon rumpan mot honom.
hon brunstkissade i helgen som gick (och gjorde sina ”brunstgrejer”) men hon var ändå inte i brunst.
Generellt brunstar hon också året runt, synligt.
 
Var och ultraljudadeni förrgår. Dygn 43 och hon var fortfarande dräktig. Underbart!
Tecknade foster och föl försäkring och satte kaffet i halsen när de sa vad det kostade. Men men, så tar jag ett föl var 13 år också.

Nu måste jag börja läsa på och räkna ut BF.
 
Var och ultraljudadeni förrgår. Dygn 43 och hon var fortfarande dräktig. Underbart!
Tecknade foster och föl försäkring och satte kaffet i halsen när de sa vad det kostade. Men men, så tar jag ett föl var 13 år också.

Nu måste jag börja läsa på och räkna ut BF.
Jag gjorde detsamma men nu blir jag orolig att jag missuppfattade vad försäkringen kostade :confused:
 
Fyfan vad segt.😝 Jag ska spruta min på lördag. Hoppas hon svarar på den. Slingan slutar ju gå 15/8 så jag hoppas verkligen vi får ett ägg att seminera på nästa vecka.😳
Veterinären frågade om hon blev svettig. Javisst varje gång... 🙄 slog bort valacken ikväll också. Imorgon ska hon kollas...
 
Var och ultraljudadeni förrgår. Dygn 43 och hon var fortfarande dräktig. Underbart!
Tecknade foster och föl försäkring och satte kaffet i halsen när de sa vad det kostade. Men men, så tar jag ett föl var 13 år också.

Nu måste jag börja läsa på och räkna ut BF.

Jag tycker foster/fölförsäkringen är svinbillig i förhållande till vad man får när det gäller vetvården. Sen kan man ju lägga till en dyrare livdel om man vill
 
Jag vet inte? Kan de det? Hon går inte ute dygnet runt men i stor gräshage 14 timmar om dygnet. När jag kommer med valacken i stallet gnäggar hon, sen vill hon lukta men hon skriker och slår ifrån. Ändå vänder hon rumpan mot honom.
hon brunstkissade i helgen som gick (och gjorde sina ”brunstgrejer”) men hon var ändå inte i brunst.

Jag vet inte, men många ston går ju in i en viloperiod under vintern, klurar bara på om det kan vara så att vädret lurar kroppen till att det är höst redan... ljus, värme och gräs ska ju vara bra för att få igång brunsterna. Nu ser ju vädret ut att bli varmare igen, så kanske kanske kan det hjälpa till ✊🏻
De kan ju visa brunster tidigt på våren med som inte är äkta så att säga, kanske kan det bli samma på hösten.
Håller alla tummar här att det ser bättre ut idag!
 
Jag vet inte, men många ston går ju in i en viloperiod under vintern, klurar bara på om det kan vara så att vädret lurar kroppen till att det är höst redan... ljus, värme och gräs ska ju vara bra för att få igång brunsterna. Nu ser ju vädret ut att bli varmare igen, så kanske kanske kan det hjälpa till ✊🏻
De kan ju visa brunster tidigt på våren med som inte är äkta så att säga, kanske kan det bli samma på hösten.
Håller alla tummar här att det ser bättre ut idag!
Det gjorde det inte. Veterinären sa att vi provar en sista spruta nu pga vädret blir varmt. Annars ger vi upp om detta inte funkar nu. Så nästa besök tisdag. Hästen har dessutom fått lymfangit i ett ben men ingen hälta eller feber iaf.
 
Var och ultraljudadeni förrgår. Dygn 43 och hon var fortfarande dräktig. Underbart!
Tecknade foster och föl försäkring och satte kaffet i halsen när de sa vad det kostade. Men men, så tar jag ett föl var 13 år också.

Nu måste jag börja läsa på och räkna ut BF.

När mitt föl dog var det en stor lättnad i all sorg att jag fick tillbaka en del av vad allt kostat. Jag fick ut fem gånger mer än vad försäkringen kostade mig.
 
Det gjorde det inte. Veterinären sa att vi provar en sista spruta nu pga vädret blir varmt. Annars ger vi upp om detta inte funkar nu. Så nästa besök tisdag. Hästen har dessutom fått lymfangit i ett ben men ingen hälta eller feber iaf.
Verkar vara ett struligt år i år. Vädret spelar säkert in.

KL
Har nu seminerat Pärlan igen men jag vet inte....först seminerades hon, fick gulkropp o skulle få åka hem. Men efter koll ringer veterinären o säger att hon har ett nytt ägg på andra äggstocken o brunstar igen??? Det var i fredags och hon seminerades i måndags, kollades i tisdags o hade släppt...så nu är hon hemma igen. Låter extremt konstigt eller?
 
Verkar vara ett struligt år i år. Vädret spelar säkert in.

KL
Har nu seminerat Pärlan igen men jag vet inte....först seminerades hon, fick gulkropp o skulle få åka hem. Men efter koll ringer veterinären o säger att hon har ett nytt ägg på andra äggstocken o brunstar igen??? Det var i fredags och hon seminerades i måndags, kollades i tisdags o hade släppt...så nu är hon hemma igen. Låter extremt konstigt eller?

Ja, låter lite lustigt.... Men som skrivit tidigare i tråden har jag hört flera (inkl mina) som haft konstiga/onormala brunster, dubbelovuleringar etc. i år...

Håller tummarna att Pärlan tar sig iaf!
 
Ingen brunst som hon visar ännu iaf, så jag räknar med att detta projekt inte fungerar.

Det var tråkigt att höra. Har du fått något tips av dem på stationen? Miljöombyte, ökad fodergiva (flusha) för att stimulera brunst? Såg att hon blivit sprutad flera gånger, verkar som det låst sig alldeles.
 
Det var tråkigt att höra. Har du fått något tips av dem på stationen? Miljöombyte, ökad fodergiva (flusha) för att stimulera brunst? Såg att hon blivit sprutad flera gånger, verkar som det låst sig alldeles.
jag har ökat fodergivan men ingenting. Hon äter nu, förutom gräs i hagen, 8 kg hösilage, 3 kg lucern, 1 kg musli och 1 kg betfor. Ska jag fodra mer?
Jag har tagit in alla snygga valacker i stallet, ingenting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 944
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp