Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad tråkigt :(
Även om man vet att det finns risk att det inte får vägen alla gånger så kan man ju inte låta bli och hoppas.
Visst har jag vänner som seminerat flera gånger och det inte funkat. Men jag räknade verkligen inte med att bara kunna seminera en gång och att hon vägrar gå i brunst efter det. På något sätt inbillar jag mig att det "kännts" bättre om jag seminerat fler gånger.
Men nu får jag sätta igång henne och träna och kanske tävla lite.
 
20200810_180259.jpg

Mamma Mu är hemma igen, rund och go efter en sommar på Västebo 😍
 
Vi har stängt årets station, det gjorde vi med att ultraljuda två 16 dygnare - båda dräktiga!
detta innebär att alla ston som Höjgaards Joker betäckt hos oss denna säsongen blivit dräktiga, vilket känns fantastiskt såklart. Dock har vårt eget gamla sto tappat sin dräktighet mellan 25 o 45 dygn, och vi gör inget nytt försök med henne . Själv har vi tre dräktiga med honom, varav ett är ett bokningsföl.
 
Vi har stängt årets station, det gjorde vi med att ultraljuda två 16 dygnare - båda dräktiga!
detta innebär att alla ston som Höjgaards Joker betäckt hos oss denna säsongen blivit dräktiga, vilket känns fantastiskt såklart. Dock har vårt eget gamla sto tappat sin dräktighet mellan 25 o 45 dygn, och vi gör inget nytt försök med henne . Själv har vi tre dräktiga med honom, varav ett är ett bokningsföl.
På "min" tid stängde de flesta betäckningsstationer 31/8 och även när jag betäckte 2012 men det verkar har ändrats rätt drastiskt sen dess? Såg en station som stängde i mitten på juli o läser nu att slingan slutar 15/8 och flera stänger som ni har gjort.
 
På "min" tid stängde de flesta betäckningsstationer 31/8 och även när jag betäckte 2012 men det verkar har ändrats rätt drastiskt sen dess? Såg en station som stängde i mitten på juli o läser nu att slingan slutar 15/8 och flera stänger som ni har gjort.
Många utlandshingstar finns tillgängliga till 1/8 eller 15/8. Antar att vi anpassat oss till det även med de svenska hingstarna, även om de i utlandet börjar sin säsong tidigare.
 
På "min" tid stängde de flesta betäckningsstationer 31/8 och även när jag betäckte 2012 men det verkar har ändrats rätt drastiskt sen dess? Såg en station som stängde i mitten på juli o läser nu att slingan slutar 15/8 och flera stänger som ni har gjort.
På "min" tid stängde de flesta betäckningsstationer 31/8 och även när jag betäckte 2012 men det verkar har ändrats rätt drastiskt sen dess? Såg en station som stängde i mitten på juli o läser nu att slingan slutar 15/8 och flera stänger som ni har gjort.

Jag stänger pga att alla ston är dräktiga, och skrev redan från början att hingsten skulle hem till sina ägare igen i augusti.
När jag hade egen hingst betäckte vi ibland hela augusti ut, o ngt sto tom i september
 
Många utlandshingstar finns tillgängliga till 1/8 eller 15/8. Antar att vi anpassat oss till det även med de svenska hingstarna, även om de i utlandet börjar sin säsong tidigare.

Dessutom startar många säsongen betydligt tidigare nu känns det som. Jag har själv fått föl i mars flera gånger tex...
 
Dessutom startar många säsongen betydligt tidigare nu känns det som. Jag har själv fått föl i mars flera gånger tex...
Är inte det också en anpassning till hur säsongen ser ut i utlandet?

tex flyinges utlandshingstar är tillgängliga fram till 1/8, då är man inte så sugen på att börja seminera först i juni/juli...
 
I för som de här är stoets första dräktighet så var man ju såklart nyfiken på hur hon ska och skulle bli, Men hon är precis som sin mamma jätte harmonisk och gosig vilket hon aldrig brukar vara 😂 Så de var ju en glad överraskning, att jag fick en kelen häst!
 
Dessutom startar många säsongen betydligt tidigare nu känns det som. Jag har själv fått föl i mars flera gånger tex...
Oj, det tycker jag är väldigt tidigt? Eller du kanske bor i Skåne. Här i Skaraborg är ju mars en riktig skitmånad o då skulle jag inte vilja ha ett föl.
Ang anpassning till utlandet så tycker jag istället hingsthållarna borde anpassa sig efter svenska förhållanden. Inget illa menat på dig nu @ancan utan det är ju bara min personliga åsikt men stoägarna är ju kunderna o i alla andra branscher får ju leverantören anpassa sig efter kunden.
 
Vårt sto ska kollas på måndag (14dygn) så är glad att stationen kör till sista augusti 😅
Hingsthållaren stänger dock men de har erbjudit sig att tappa senare om det skulle behövas och vi bor bara en timme bort, så det är inte omöjligt att åka dit o hämta när slingan stänger. Vad gör man inte för de små 🥰
 
Oj, det tycker jag är väldigt tidigt? Eller du kanske bor i Skåne. Här i Skaraborg är ju mars en riktig skitmånad o då skulle jag inte vilja ha ett föl.
Ang anpassning till utlandet så tycker jag istället hingsthållarna borde anpassa sig efter svenska förhållanden. Inget illa menat på dig nu @ancan utan det är ju bara min personliga åsikt men stoägarna är ju kunderna o i alla andra branscher får ju leverantören anpassa sig efter kunden.
Jag bor i Jämtland och vill gärna inte ha föl före mitten av maj. Som det var i år blev det inget bete förrän i början av juni. Ångrar givetvis att jag inte började tidigare med mitt sto eftersom hon inte tagit sig, men jag hade lite svårt att bestämma mig och ville heller inte börja för tidigt. Svår avvägning men inte roligt att ha föl i lera och snö!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 788
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
855
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp