Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är någon som rider sitt dräktiga sto, hur rider ni nu? Vilka anpassningar gör ni?
Min vilade från ridning helt mellan semineringen och fram till andra kollen, dygn 48, och nu har jag börjat sätta igång henne. Planen är att rida fram till nyår och därefter får vi se vad hon vill. Jag kommer anpassa ridningen nu, mest skogsturer, kanske lättare pass på banan men det beror delvis på att hon var behandlad och inte helt fräsch innan betäckningen (Nu är det nog ett halvår sedan hon var fullt igång/tävlingskondition). Vill att hon ska vara i hyfsad kondition men om hon skulle visa att hon inte alls vill så får jag tänka om.
 
Mitt sto gick ur i måndags, hämtade henne i tisdags och i dag brunstar hon! Det är ju inte möjligt eller rimligt så jag försöker fortsätta hoppas att hon ändå är dräktig.
 
Så blev lilla Saela också dräktig! Ultraljud på 16 dygn idag, så väldigt glad att hon tog sig!

Blir då lite spridning på fölen, Tindra är beräknad till slutet på april, och Saela blir väl då mitten på juli. Typiskt att första tog sig direkt och den som fick vänta behövde fler försök, men kul att det blev överhuvudtaget!

Nu är det bara att hålla tummarna att det håller i sig för båda!
 
4 av 5 dräktiga i år, varav en Embryotransfer :) blir lite spridda skurar här, 2 i maj, 1 i juni och 1 i juli.

om alla ston fortsätter att vara dräktiga så blir det följande kombinationer hos mig nästa år:
e Sorrento HQS - Canturano - Contender (tog sig på andra brunsten)
e Sorrento HQS - For Pleasure - Jalisco B (tog sig på första brunsten)
e Asterix de Couleur - Perigueux - Contendro I (tog sig på andra brunsten)
e Sorrento HQS - Corlensky G - Magritte (Embryotransfer) (en brunst, ett försök, ett embryo)
 
Kollade Hedwig idag och hon var som väntat inte dräktig med tanke på vätskan. Så nu är hon sköljd ordentligt, baktprov taget, fått livmodersammandragande samt satt på hippotrim. Ska dit på torsdag igen och kolla om vi behöver skölja mer. Hade typ en liter drygt i livmodern.😝
hur gick det för dig? min hade liknande och blev inte av med bakterier trots hippotrim.
 
4 av 5 dräktiga i år, varav en Embryotransfer :) blir lite spridda skurar här, 2 i maj, 1 i juni och 1 i juli.

om alla ston fortsätter att vara dräktiga så blir det följande kombinationer hos mig nästa år:
e Sorrento HQS - Canturano - Contender (tog sig på andra brunsten)
e Sorrento HQS - For Pleasure - Jalisco B (tog sig på första brunsten)
e Asterix de Couleur - Perigueux - Contendro I (tog sig på andra brunsten)
e Sorrento HQS - Corlensky G - Magritte (Embryotransfer) (en brunst, ett försök, ett embryo)
Spännande med embryotransfer!
Får man ställa frågor, eller vill du berätta lite?
 
De här med att hålla damer med hormonerna i svall nöjda är då inte lätt 😂 dels har hon blivit jätte fjantig med om man hämtar någon häst (har aldrig brytt sig förut) och så är hon konstant hungrig trots gräs i hagen.... Nog för att hon var hungrig förr men nu finns de ingen botten 🙄😂Boxen är sopren på morgonen Kommer inte ihåg att hennes mamma var så här .. Sticker åt henne en tuss hö ibland så blir hon lugn och rar igen 😘
 
hur gick det för dig? min hade liknande och blev inte av med bakterier trots hippotrim.
Hon ska kollas nästa vecka.😊 Vi tog bakt prov och förutom sköljning behandlades hon lokalt I livmodern med antibiotika och sprutades med penovet en hel brunst. När ägget hade gått sprutade vi igång henne efter fem dagar. Hon seminerades på den brunsten och nu såg livmodern jättefin ut och det fanns ingen vätska alls. Känns som vi verkligen gjort allt så tar det sig inte nu får jag prova i vår igen. 😊 Var nog till min seminveterinär i princip varje dag. Tur han bor nära.🙏🏻
Nu går hon i en fantastisk hage dygnet runt och motioneras fem-sex dagar i veckan genom lättare skogsridning.💕
 

Bifogade filer

  • 1AC00256-04C6-40C7-9F33-AC8BFCAEBFA5.jpeg
    1AC00256-04C6-40C7-9F33-AC8BFCAEBFA5.jpeg
    438,5 KB · Visningar: 8
Hon ska kollas nästa vecka.😊 Vi tog bakt prov och förutom sköljning behandlades hon lokalt I livmodern med antibiotika och sprutades med penovet en hel brunst. När ägget hade gått sprutade vi igång henne efter fem dagar. Hon seminerades på den brunsten och nu såg livmodern jättefin ut och det fanns ingen vätska alls. Känns som vi verkligen gjort allt så tar det sig inte nu får jag prova i vår igen. 😊 Var nog till min seminveterinär i princip varje dag. Tur han bor nära.🙏🏻
Nu går hon i en fantastisk hage dygnet runt och motioneras fem-sex dagar i veckan genom lättare skogsridning.💕
oj, det var ju betydligt mer ambitiöst än min station gjorde. De tog inget uppföljande bakt-prov trots nya tecken på infektion och hon behandlades endast med hippotrim :(.
 
oj, det var ju betydligt mer ambitiöst än min station gjorde. De tog inget uppföljande bakt-prov trots nya tecken på infektion och hon behandlades endast med hippotrim :(.

Penovet är mer "endast" än Hippotrim - det senare mer bredspektrigt. Oftast ger man dock det eftersom det är så mycket enklare för djurägaren att administrera. Dock betydligt dyrare.
 
oj, det var ju betydligt mer ambitiöst än min station gjorde. De tog inget uppföljande bakt-prov trots nya tecken på infektion och hon behandlades endast med hippotrim :(.
Vi sköljde även livmodern varje gång innan hon behandlades lokalt med antibiotika. Dagen efter semineringen åkte vi dit o kollade om ägget hade gått o det hade det. Vi sköljde även då eftersom en del ston kan reagera på spädningsvätskan. Jag tycker verkligen min veterinär har gjort allt nu och då känns det lättare om hon inte skulle ta sig. Vad skulle vi gjort mer liksom. Så jag förstår väldigt väl att du är frustrerad då det känns som en knapphändig insats på ett 19-årigt sto med bakterier och vätska. 😞
 
Bara för nyfikenhetens skull. Vad har ni betalat för fraktkostnader på era skick?
Skriv gärna om det är skickat via slingan eller annat. Om ni inte vill skriva ut det i tråden så skicka gärna pm.
 
Hej! Mitt ena sto är just 40 dagar in på dräktigheten och har börjat bli tröttare än vanligt. Sover mer i hagen etc. Är detta naturligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 987
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp