Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för nyfikenhetens skull. Vad har ni betalat för fraktkostnader på era skick?
Skriv gärna om det är skickat via slingan eller annat. Om ni inte vill skriva ut det i tråden så skicka gärna pm.
Slingan o Flyingehingst. 100:- plus moms om jag inte minns fel
 
Bara för nyfikenhetens skull. Vad har ni betalat för fraktkostnader på era skick?
Skriv gärna om det är skickat via slingan eller annat. Om ni inte vill skriva ut det i tråden så skicka gärna pm.
750 kr ex moms (tror jag). Jag antar att det gick med slingan, men hur vet man det? Min seminvet fixade allt sånt.
 
SAmma med vår, hon sover både ute och inne 😊 Fullt normalt, jobbigt och vara dräktig 🤣

Min har varit så lugn sen jag satte igång henne för tre veckor sen. Nästan trött. Tills idag, när hon exploderade och bockade av mig. Så nu tänker jag såklart att hon inte är dräktig längre :nailbiting:
 
Min har varit så lugn sen jag satte igång henne för tre veckor sen. Nästan trött. Tills idag, när hon exploderade och bockade av mig. Så nu tänker jag såklart att hon inte är dräktig längre :nailbiting:

Jag vet inte hur långt gånget ditt sto är, men mina ston som var mor och dotter, var underbart milda fram till cirka fyra månaders dräktighet, sen blev de väldigt retliga. Och gick det över efter cirka en månad kom det ut ett hingstföl men fortsatte det resten av dräktigheten kom det ut ett stoföl :)
 
Var det ditt eget sto, eller köpte du ägget också?
Var det svårt? Känns fortfarande rätt nytt, hade stationen rutin?

Var mitt egna sto, har gjort embryotransfer på henne tidigare (2018, har en avkomma född 2019). Seminerade henne på stationen hingsten står (är min egna hingst), körde sen över henne till Danmark 8 dagar efter att hon hade släppt ägget. Där spolade de livmodern och ett embryo hittades, det sattes in med en gång i ett mottagarsto och sen kollades det stoet en vecka senare. Hon var då dräktig :) nästa koll blir på 45 dygn, då är mottagarstoet "mitt" och jag kan hämta hem henne. Ska lämnas tillbaka senast mitten av mars året efter hon har fölat.
 
Jag vet inte hur långt gånget ditt sto är, men mina ston som var mor och dotter, var underbart milda fram till cirka fyra månaders dräktighet, sen blev de väldigt retliga. Och gick det över efter cirka en månad kom det ut ett hingstföl men fortsatte det resten av dräktigheten kom det ut ett stoföl :)
Oj vad spännande ändå! Kul att känna sitt sto så väl. Jag känner mitt stos mamma men hon reds aldrig efter att hon blivit avelssto och i hanteringen vet jag inte riktigt om hon förändrades under dräktigheten. Ska faktiskt fråga ägarna :) Min är på 67 dygn nu så inte så långt gången ändå, men skönt att höra hur dina har varit!
 
Var mitt egna sto, har gjort embryotransfer på henne tidigare (2018, har en avkomma född 2019). Seminerade henne på stationen hingsten står (är min egna hingst), körde sen över henne till Danmark 8 dagar efter att hon hade släppt ägget. Där spolade de livmodern och ett embryo hittades, det sattes in med en gång i ett mottagarsto och sen kollades det stoet en vecka senare. Hon var då dräktig :) nästa koll blir på 45 dygn, då är mottagarstoet "mitt" och jag kan hämta hem henne. Ska lämnas tillbaka senast mitten av mars året efter hon har fölat.
Coolt!
Står stationen för mottagarstoet? Brukar det vara så eller kunde du haft ett eget?
 
Min har varit så lugn sen jag satte igång henne för tre veckor sen. Nästan trött. Tills idag, när hon exploderade och bockade av mig. Så nu tänker jag såklart att hon inte är dräktig längre :nailbiting:

Jag kan till 100% säga varje gång vilket kön det blir på mitt ena sto. Det skiljer tydligt i hennes sätt att vara redan runt dygn 14-17. När det är hingst är hon skvatt galen typ och när det är sto är hon lugn och rofylld.
Din kanske har en av varje 🤣🙈
 
Jag kan till 100% säga varje gång vilket kön det blir på mitt ena sto. Det skiljer tydligt i hennes sätt att vara redan runt dygn 14-17. När det är hingst är hon skvatt galen typ och när det är sto är hon lugn och rofylld.
Din kanske har en av varje 🤣🙈
Det där är ju så coolt :D
Det beteendet som fick mig att smaka gräset igår är inte helt ovanligt för henne egentligen, men eftersom hon varit så lugn innan under dräktigheten hittills blev jag överraskad. Förhoppningvis betyder det varken tvillingar eller inte dräktig längre, utan bara kul att komma igång med ridningen igen :confused::D
 
Det där är ju så coolt :D
Det beteendet som fick mig att smaka gräset igår är inte helt ovanligt för henne egentligen, men eftersom hon varit så lugn innan under dräktigheten hittills blev jag överraskad. Förhoppningvis betyder det varken tvillingar eller inte dräktig längre, utan bara kul att komma igång med ridningen igen :confused::D

Krävs ju att stoet har fått ngn av varje kön så känner man igen hur dom var när dom var dräktig sto resp hingst. Hehe, jag tror ditt sto bär på hingst :D

Det krävs oftast mer än så för att ett sto ska resorbera eller kasta än att dom exploderar och bockar under ridning. Stoet som fick föl i år var skvatt galen i hagen tex ungefär hela dräktigheten. For runt i mellanåt som en studsboll och bockade satan.
Tex långvarig stress kan göra att dom inte är dräktiga längre.
Kanske känner hon inte för att bli riden mer. Vissa ston går att rida på som vanligt men vissa vill absolut inte bli ridna så gör hon så igen så hade jag låtit henne gå i hagen bara. :)
 
Krävs ju att stoet har fått ngn av varje kön så känner man igen hur dom var när dom var dräktig sto resp hingst. Hehe, jag tror ditt sto bär på hingst :D

Det krävs oftast mer än så för att ett sto ska resorbera eller kasta än att dom exploderar och bockar under ridning. Stoet som fick föl i år var skvatt galen i hagen tex ungefär hela dräktigheten. For runt i mellanåt som en studsboll och bockade satan.
Tex långvarig stress kan göra att dom inte är dräktiga längre.
Kanske känner hon inte för att bli riden mer. Vissa ston går att rida på som vanligt men vissa vill absolut inte bli ridna så gör hon så igen så hade jag låtit henne gå i hagen bara. :)
Kanske är det en hingst :D Jag tror inte att hon kastat eller resorberat pga bockningarna igår, tänkte mer om hon gjort det innan och därför ändrat sitt temperament. Men det är kanske långsökt, det är nog mina katastroftankar! Däremot ville hon gärna provocera och bita svansen på valackerna som var med på ridturen så jag funderar på om hon är lite understimulerad av att gå själv i hagen som hon gjort sista 1,5 månaderna..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
852
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp