Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ditt snabba svar.
Tja alltså det är mitt sto som inte längre går och lämna i hagen när min kompis tar sin häst.
Min häst springer ibland runt som en galning och skriker ibland också.

Visst gör den andra lite likadant när jag tar ut min men som sagt, dom har verkligen blivit mer tajta sen dom blev två, vilket är förståligt.

Min plan är att verkligen ta det lugnt fram till 45dygnet.
Aha då missuppfattade jag dig lite. Trodde båda hästarna var dina. 😊
 
Aha då missuppfattade jag dig lite. Trodde båda hästarna var dina. 😊

Ingen fara, skrev nog lite kasst 🙈
Hade båda varit mina så hade det varit enkelt för min del.

Tror att min kommer hålla sig lugn bara hon ställs in i boxen så får kanske göra så helt enkelt 😊

Men just nu vill jag bara att det ska bli dags för ultraljud 🙈🤣
 
Ingen fara, skrev nog lite kasst 🙈
Hade båda varit mina så hade det varit enkelt för min del.

Tror att min kommer hålla sig lugn bara hon ställs in i boxen så får kanske göra så helt enkelt 😊

Men just nu vill jag bara att det ska bli dags för ultraljud 🙈🤣
Jag läste säkert lite snabbt också 😅
Ni kanske kan träna dem tillsammans att ni gör på samma sätt båda två för att lära den andra hästen att vara ensam en stund?
Förstår det, det är ju så spännande :D
 
Väntar på dräktighets koll på en imorgon. Den andra var inte redo att semineras så ska tillbaka nästa vecka. Veterinären muttrade om dåliga brunster på alla när vädret skiftar så här. Upplever ni också det?

Min skulle brunsta för ett tag sedan men kom inte i brunst, kom dock fram med hingsten när vi kom dit.
Så jag tror också det, mitt sto brukar annars visa tydliga brunster och hålla dom dessutom.
 
Väntar på dräktighets koll på en imorgon. Den andra var inte redo att semineras så ska tillbaka nästa vecka. Veterinären muttrade om dåliga brunster på alla när vädret skiftar så här. Upplever ni också det?
MIn brukar vara väldigt tydlig och jag trodde att jag kom i god tid till vetten idag. Visade sig att hon just ovulerat och stod med gulkropp. Måste vara vädret!
Vetten tyckte att jag skulle komma tillbaka på måndag, är inte det ganska tidigt om hon ändå just ovulerat och hade en gulkropp?
 
Min ena som brukar ha jättetydliga brunster visade ju inget nu senast, hade nog missat brunsten helt om jag inte haft koll på datumen. Hon hålls igång men jätte-jättelätt trots att hon är nyinseminerat. Försöker undvika att de stressar, så låter i princip bli att träna det andra stoet iom att mina med är extremt tighta.
 
Hört från flera semin veterinärer att de är dåliga brunster, de kommer inte in brunst osv. Antar att vädret spelar stor roll :idea: Hemma har de vart den som inte ska brunsta som brunstat tydligt 😂 samma visa varje år! Men vår är ju inseminerad för 9 dygn sedan idag,men vi lämnade ju henne på stuteriet också då hon är svår i vanliga fall att se brust på.
 
Var iväg med mitt ponnysto idag. Hon är helt omöjlig att se brunst på så ville kolla hur det ser ut.
Hon var inte i brunst så vi beslöt att spruta igång henne. Ny koll på fredag.
IMG_20200526_180851.jpg
 
Hört från flera semin veterinärer att de är dåliga brunster, de kommer inte in brunst osv. Antar att vädret spelar stor roll :idea:

Det tror jag också- min treåring hade en tydlig brunst i April när det var varmt,ingenting sen dess förrän nu när vädret igen har varit varmare.
 
Inte alls konstigt att stona inte kommer igång med vädret som är, nu finns jag i mitten av länet (Dalarna) men här pendlar vädret verkligen och då även under en och samma dag med 🙈 haha

Vi får hoppas att detta väder stannar nu, vill verkligen ha sommar och någonting att njuta av på semestern.

Man kan inte göra så mycket roligt så att säga så sol
 
Inte alls konstigt att stona inte kommer igång med vädret som är, nu finns jag i mitten av länet (Dalarna) men här pendlar vädret verkligen och då även under en och samma dag med 🙈 haha

Vi får hoppas att detta väder stannar nu, vill verkligen ha sommar och någonting att njuta av på semestern.

Man kan inte göra så mycket roligt så att säga så sol

Men... Vad hände här :p mitt meddelande är inte helt, ska komma mer text efter sol... Hahaha..
Nåja inget viktigt där.

Imorgon eller lördag ska jag hämta hem mitt sto och jag är rädd för att hon inte kommer vilja gå på transporten.
Resan dit var nämligen inte alls rolig :(

Övre luckan for ner under bilresan och hon blev så rädd så hon lär ha hoppat in i mellanväggen och drog sönder fästet som håller bakbommen på plats.
Vi gjorde så gott vi kunde med och justera sakerna.

Tur nog är hon snällaste hästen så hon lugnade sig snabbt men stod och skakade resterande av vägen och likaså när hon lastades ur. Usch min stackars tjej :heart

Jag kontrollerar alltid så att luckan är korrekt stängd så vet inte vad som hände.
Detta hände likadant första gången jag körde henne till hingst (för 4år sedan), men fixade luckan efter det och inte haft problem med det.

Hur kommer det sig att samma sak händer igen påväg till hingst. Helt otroligt alltså!

Hur som helst så hoppas jag att lastningen kommer gå bra, men måste få fråga. Om hon skulle visa starka drag på att vägra gå på hur skulle ni då göra?

Vänta in tills hon lugnt accepterar och kliver på oavsett hur lång tid det tar eller ska man använda lina så hon går in?
Jag avskyr och ta lina, så vill helst undvika sånt men måste ändå fråga hur ni skulle göra.

Så nervös för hur hon kommer ta släpet nu... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp