Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag är duktigt irriterad faktiskt på att bli informerad om detta via en länk på deras hemsida, jag har fått ägna halva dagen åt att försöka lösa det parallellt med slutexaminationer och annat skit. Det var en ren slump att jag såg det för min hästägare taggade mig, vi hade blivit duktigt förvånade annars när det var dags att beställa. Jag hade haft större förståelse om det var på grund av skada, men ovilja att hoppa på bocken? Det lät ju inte som ett nytt problem heller.

Kane är fin och jag har kollat på honom, men dels är jag tjurig på lövsta när de gör så mot sina stoägare och sedan har jag sedan innan varit sugen på att använda For Romance, men backat på grund av corona, utlandsskick och att stationen hon står på i år inte kör FAI. Nu beslöt jag mig för att ändå prova, så jag betalade just in bokningsavgiften så håller vi varenda jäkla tumme och tå att märren tar sig. Det är pengar jag inte har i dagsläget egentligen, men ska hon få ett sista föl så får jag väl bita i det sura äpplet, tror det kommer bli en 👌kombination om det tar sig.
For Romance kommer du inte ångra, säger jag som är lite partisk. Men jag känner flera som är duktiga på avel som säger att han är ett säkert val.
 
For Romance kommer du inte ångra, säger jag som är lite partisk. Men jag känner flera som är duktiga på avel som säger att han är ett säkert val.
Din avkomma är väl e For Romance? Han har varit en starkt bidragande orsak till mitt val faktiskt, tycker att han har gett ett mycket trevligt intryck i årgångstråden och jag har som sagt haft span på hingsten en längre tid, men inte kommit mig för att ta steget. 😊
 
Din avkomma är väl e For Romance? Han har varit en starkt bidragande orsak till mitt val faktiskt, tycker att han har gett ett mycket trevligt intryck i årgångstråden och jag har som sagt haft span på hingsten en längre tid, men inte kommit mig för att ta steget. 😊
Både jag och @villhöver har trevliga pojkar född -17. Mamman till min är en rätt ordinär häst som ger bra självförtroende, och lite vitt, annars tillskriver jag For Romance resten som är bra. På min insta @amandafog finns det massa filmer och bilder.
 
Igår fick jag tvätta av ben och svans på M från brunstskvätt :crazy: Det är för tidigt för en ny brunst så jag hoppas det endast är hormoner som spökar hos henne.

Men det återstår och ser på onsdag, nu känns det extra tungt och invänta den tiden..
Betet är dessutom för kraftigt för och låta henne bara skrota i hagen så ska sätta igång henne lite försiktigt igen. Hon går med greenguard också men den hjälper mest och sänka snabbintaget på den där hästen :angel:
 
Nu är mitt sto inseminerat med Cascadello 1. Hon fick en dos pregnyl också så nu är det bara att hålla tummarna, två ägg på 3.7 mm hade hon så det var tvillingrisk. Superbrunstig mot travarhingsten på stationen så det finns lite hopp iaf!

När jag stod och väntade så försökte de beställa på Kane, tydligen var han slut för dagen och det hade hänt förut. Är det vanligt att det blir så? Eg bara nyfiken, är det bara ta en annan hingst då alltså?
 
Nu är mitt sto inseminerat med Cascadello 1. Hon fick en dos pregnyl också så nu är det bara att hålla tummarna, två ägg på 3.7 mm hade hon så det var tvillingrisk. Superbrunstig mot travarhingsten på stationen så det finns lite hopp iaf!

När jag stod och väntade så försökte de beställa på Kane, tydligen var han slut för dagen och det hade hänt förut. Är det vanligt att det blir så? Eg bara nyfiken, är det bara ta en annan hingst då alltså?

Det kan absolut hända att det inte finns mer från en hingst - om de lämnar små doser och det är stor efterfrågan kan det bli så. Jag kan tänka mig att efterfrågan ökat på tex Kane nu när Ironman H togs ur aveln så hastigt
 
Jaha, nu har sto nr 1 stort ägg igen, så nu är det tillbaks till att åka varje morgon och kväll till stationen.... Tveksamt om hon väntar tills vi kan få skick från Danmark, det strular tydligen pga Covid så de inte kan leverera samma dag, dvs det tidigaste vi kan få hit sperman blir tisdag... Tur att jag har en backup-dos i frysen från pappan till förra fölet...

Sto nr 2 brunstar som f*n, blir en hingst som står i Norge denna gång på henne så håller tummarna att det blir lagom med skick på måndag där.
 
Gick snabbare än förväntat på sto nr 1, seminerad i morse.

Nr 2 kollar vi i kväll, för evt beställning tills imorgon.... Vore skönt om de båda tog sig nu och typ samtidigt, så man får en smidig fölvak nästa år. :heart

Om hon inseminerades i morse, vad blev det då för hingst? Den du hade kvar fryst på då eller? Har jag fattat det rätt då? :o
 
Är det vanligt att man använder färsk kyld sperma som är tappad dagen innan det beställdes för det aktuella stoet? Dvs nästan 3-4 dagar gammal sperma när stoet väl blev inseminerad?
 
Är det vanligt att man använder färsk kyld sperma som är tappad dagen innan det beställdes för det aktuella stoet? Dvs nästan 3-4 dagar gammal sperma när stoet väl blev inseminerad?

Nja. Händer ibland att man överlagrar, isf alltid centrifugerad skulle jag säga. Men 3-4 dagar blir den ju sällan, normalt sett är den ca ett dygn efter tappning när man seminerar.
 
Nja. Händer ibland att man överlagrar, isf alltid centrifugerad skulle jag säga. Men 3-4 dagar blir den ju sällan, normalt sett är den ca ett dygn efter tappning när man seminerar.
Vad menas med överlagrar och centrifugerad?
Mm det är vad jag trodde också var vanligast men träffade en bekant på semistationen som såg efter dennes sto blivit seminerad att sprutan var märkt med 3 eller 4 dagar tidigare datum (det är jag som inte minns om det var 3 eller 4 dagar). 🤔
 
Vad menas med överlagrar och centrifugerad?
Mm det är vad jag trodde också var vanligast men träffade en bekant på semistationen som såg efter dennes sto blivit seminerad att sprutan var märkt med 3 eller 4 dagar tidigare datum (det är jag som inte minns om det var 3 eller 4 dagar). 🤔
Vad menas med överlagrar och centrifugerad?
Mm det är vad jag trodde också var vanligast men träffade en bekant på semistationen som såg efter dennes sto blivit seminerad att sprutan var märkt med 3 eller 4 dagar tidigare datum (det är jag som inte minns om det var 3 eller 4 dagar). 🤔

Centrifugering är ett sätt att behandla sperman inför skick. Den som kommer från utlandet är i princip alltid centrifugerad.

I undantagsfall (jag har varit med om det enstaka gånger under alla år) sparar de doser till ”nästa dag” om hingsten ska tävla el dylikt. Dvs i år borde det öht inte vara aktuellt eftersom alla hingstar är hemma.
 
Centrifugering är ett sätt att behandla sperman inför skick. Den som kommer från utlandet är i princip alltid centrifugerad.

I undantagsfall (jag har varit med om det enstaka gånger under alla år) sparar de doser till ”nästa dag” om hingsten ska tävla el dylikt. Dvs i år borde det öht inte vara aktuellt eftersom alla hingstar är hemma.

Aha ok, intressant att veta!
Denna hingsten är svenskstationerad på ett av de större stuterierna i Sverige och jag tror inte ens den tävlar längre. Jag skulle inseminera med samma hingst så jag fick kolla datum och på hur livliga spermierna var innan mitt sto inseminerades men som tur (?) var så var det ”rätt” datum på min iaf..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp