Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske är det en hingst :D Jag tror inte att hon kastat eller resorberat pga bockningarna igår, tänkte mer om hon gjort det innan och därför ändrat sitt temperament. Men det är kanske långsökt, det är nog mina katastroftankar! Däremot ville hon gärna provocera och bita svansen på valackerna som var med på ridturen så jag funderar på om hon är lite understimulerad av att gå själv i hagen som hon gjort sista 1,5 månaderna..


Aha då missuppfattade jag dig. Risken finns ju men kolla henne på nittio dygn så vet du säkert om hon är dräktig eller ej. Kan vara hormonerna som gör henne på lite störigt humör kanske;):rofl:
 
Kanske är det en hingst :D Jag tror inte att hon kastat eller resorberat pga bockningarna igår, tänkte mer om hon gjort det innan och därför ändrat sitt temperament. Men det är kanske långsökt, det är nog mina katastroftankar! Däremot ville hon gärna provocera och bita svansen på valackerna som var med på ridturen så jag funderar på om hon är lite understimulerad av att gå själv i hagen som hon gjort sista 1,5 månaderna..

Mitt sto har varit argsint och retlig med sina stoföl och mild och snäll med sina hingstföl. Så det kan lika gärna vara ett stoföl :)
 
Mitt sto har varit argsint och retlig med sina stoföl och mild och snäll med sina hingstföl. Så det kan lika gärna vara ett stoföl :)
Det blir spännande att se hur det utvecklas :p i hanteringen är hon verkligen mild och försöker inte ens sparka när jag borstar på vissa ställen, vilket hon normalt gärna försöker :angel: Mer kontaktsökande än vanligt också. Men hur ridningen utvecklas återstår att se! Om jag får känslan av att det är något annat än bus och överskottsenergi får jag strunta i det helt enkelt.
 
Så var det äntligen min tur att berätta om dräktigt sto!:bump:. Hon tog sig på 2:a brunsten trots att hon "dubbelbrunstade" då men såklart blev det ju tvillingar. Det är nu fixat o ska vara 1 kvar så jag håller tummar och tår att allt går bra och att det föds en snygg skimmelhingst e Mr Vain-Lougheue Guy xx i slutet av juni nästa år. :D
 
Och jag har fått en tid för sista koll på tisdag, halv 10.

Nervöst som tusan...

Min har följt samma mönster hittills som förra dräktigheten och det blev en hingst.
Men samtidigt så har hon varit ganska lugn och harmonisk nu sista tiden, som när vi tog hem dom från betet här om dagen, långtradare och bilar med släp kan ibland vara något hon blir nervös för lr rädd och vi mötte sånt såklart just då och hästen har dessutom vilat men hon rörde inte en fena, vi fattade ingenting just då 🙈🤣

Detta är hennes andra dräktighet så det ska bli kul och följa och se ev förändringar..
Kan minnas att hon var hoppig och tittig en bra bit in i dräktigheten efter första kollen jag gjorde men nu har hon varit lite lugnare efter andra kollen så vi får se.

Tillägg: Selen, vad är det för någon man ska köpa nu igen? Vad jag minns så var det någon speciell som hade ren lr äh något 🙈
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur långt gånget ditt sto är, men mina ston som var mor och dotter, var underbart milda fram till cirka fyra månaders dräktighet, sen blev de väldigt retliga. Och gick det över efter cirka en månad kom det ut ett hingstföl men fortsatte det resten av dräktigheten kom det ut ett stoföl :)
intressant! :) Jovial-blodet även på denna dam, fast inte Ceylon.
 
Jag kan till 100% säga varje gång vilket kön det blir på mitt ena sto. Det skiljer tydligt i hennes sätt att vara redan runt dygn 14-17. När det är hingst är hon skvatt galen typ och när det är sto är hon lugn och rofylld.
Din kanske har en av varje 🤣🙈
om det e som för dig så får jag ett stoföl :).
 
Jag ger mitt sto bra hö, utöver gräset i beteshagen (inne nattetid), samt grov sensitive + hipposelections kraftigare vitamin+mineralpellets. Bör man ge något mer såhär i början av dräktigheten?
 
Ok skönt att höra :). Min är dessutom gammal tant (19) och äter som en galning, så magen är redan ganska stor. Det kan tydligen bli så när de varit dräktiga innan har jag hört.
Våran är 9 år, avslutade sin karriär i december förra året pga av skada, hennes första föl så rätt intressant och följa hennes utveckling från vecka till vecka 😄 men trött och hungrig är hon hela tiden, och just nu är så är de mest päron som hägrar av någon anledning!
Hon tog sig tyvärr aldrig förra året men nu hoppas vi på god tur och att de går vägen 🙏
 
Våran är 9 år, avslutade sin karriär i december förra året pga av skada, hennes första föl så rätt intressant och följa hennes utveckling från vecka till vecka 😄 men trött och hungrig är hon hela tiden, och just nu är så är de mest päron som hägrar av någon anledning!
Hon tog sig tyvärr aldrig förra året men nu hoppas vi på god tur och att de går vägen 🙏
Ja stort lycka till 😊
 
Dräktig.❤️
Vivaldon-D-Day
 

Bifogade filer

  • 269896C6-2C68-417F-BD2D-AC7F24E69CC1.jpeg
    269896C6-2C68-417F-BD2D-AC7F24E69CC1.jpeg
    197,2 KB · Visningar: 14
Mitt welshsto är dräktig på ca 75 dygn nu. I helgen tog vi ner några tallar i hagen. Jag vet att man inte ska ge granris till dräktiga ston men hur är det med tallris/tallbark? Hittar ingen info om det alls.
Just nu har jag stängt bort allt ris så att hon inte kommer åt.

Blivande mamman e. Simberg Superman är dräktig med Moflos Zelmerlöw :)
IMG_20200706_133421_564.jpg
 
Inte så kul här just nu! 😥 Förra söndagen upptäckte jag att mitt sto hade en tunn gråvit flytning på dag 108. Ingen temp, åt normalt. Ringde veterinären dagen efter som sa att man kan inte utesluta en kastning. Jag har letat i hagen men inte hittat något, sett lite flytning någon dag senare men ihopdragen och fin därbak. Men jag tycker att hon har sett ledsen ut och min känsla var riktig. Idag har vi stelkrampat fölisen och kollade stoet också. Och visst har hon kastat sitt foster... Man hoppas ju att det ska gå bra när det har gått över 100 dagar, men icke. Nu har jag dels hemmaveterinären inkopplad och Ursula Palm så nu måste vi ta reda på vad infektionen är orsakad av. Det kan vara bakterier, svampinfektion eller herpes. Det känns väldigt bittert med detta fina svårklassto att ha betäckt tre gånger och hon har blivit dräktig direkt alla gångerna och hittills är resultatet ett föl. Första gången kastade hon efter 9 månader för att navelsträngen var snodd, andra gången var det en dräktighet och fölning utan komplikationer (det är det föl hon har vid sidan nu) och nu tredje gången gick det åt helvete igen... så jäkla tråkigt, hade väntat en riktigt fin Diaron-unge till våren.
 
Inte så kul här just nu! 😥 Förra söndagen upptäckte jag att mitt sto hade en tunn gråvit flytning på dag 108. Ingen temp, åt normalt. Ringde veterinären dagen efter som sa att man kan inte utesluta en kastning. Jag har letat i hagen men inte hittat något, sett lite flytning någon dag senare men ihopdragen och fin därbak. Men jag tycker att hon har sett ledsen ut och min känsla var riktig. Idag har vi stelkrampat fölisen och kollade stoet också. Och visst har hon kastat sitt foster... Man hoppas ju att det ska gå bra när det har gått över 100 dagar, men icke. Nu har jag dels hemmaveterinären inkopplad och Ursula Palm så nu måste vi ta reda på vad infektionen är orsakad av. Det kan vara bakterier, svampinfektion eller herpes. Det känns väldigt bittert med detta fina svårklassto att ha betäckt tre gånger och hon har blivit dräktig direkt alla gångerna och hittills är resultatet ett föl. Första gången kastade hon efter 9 månader för att navelsträngen var snodd, andra gången var det en dräktighet och fölning utan komplikationer (det är det föl hon har vid sidan nu) och nu tredje gången gick det åt helvete igen... så jäkla tråkigt, hade väntat en riktigt fin Diaron-unge till våren.

Så himla tråkigt för dig och stoet!!
Beklagar verkligen.
Ursula är väldigt duktig och kompetent så där tror jag att du kommer få bra hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 646
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp