Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
D3B00F0B-17C0-49C8-B40B-F63C37F2D279.jpeg
här står jag och svalt en tunna 🤷🏻‍♀️ - Majsan drygt 2 månader in i dräktigheten.
Lätt född Madame och alltid vart på gott och ont 😅
 
Måste fråga - är de fler ston som bytt från snällt sto till att uppföra sig som en hingst om de får syn på någon annan häst? Normalt sätt går Majsan i en hage nedan för de andra då de finns gräs där, bättre och lugnare för henne men när min farbror häst ska köras få får hon komma upp till sin vinterhage så inte 4 åringen springer benen av sig, och då springer hon och skriker och slår med frambenen bara han tittar på henne :devil: 🙈 De är inga ston piper för att jag får nys på en annan häst utan hon vrålar ungefär som en hingst tills han går därifrån.
Nu har han dock ledsnat rejält på henne och går inte ens åt hennes håll av staketet längre .. Tror han tröttnade på att hon härjade så mycket ..
 
Måste fråga - är de fler ston som bytt från snällt sto till att uppföra sig som en hingst om de får syn på någon annan häst? Normalt sätt går Majsan i en hage nedan för de andra då de finns gräs där, bättre och lugnare för henne men när min farbror häst ska köras få får hon komma upp till sin vinterhage så inte 4 åringen springer benen av sig, och då springer hon och skriker och slår med frambenen bara han tittar på henne :devil: 🙈 De är inga ston piper för att jag får nys på en annan häst utan hon vrålar ungefär som en hingst tills han går därifrån.
Nu har han dock ledsnat rejält på henne och går inte ens åt hennes håll av staketet längre .. Tror han tröttnade på att hon härjade så mycket ..
Japp så gjorde min avatar häst med första fölet,och balanstravade med svansen på ett sådant sätt att en arab blivit avundsjuk. Det gick över.
 
Japp så gjorde min avatar häst med första fölet,och balanstravade med svansen på ett sådant sätt att en arab blivit avundsjuk. Det gick över.
skönt och höra 😊 tycker mest synd om Palle som får ut för allt trots att han bara försöker vara snäll och trevlig mot henne. Men nu orkar ingen av valackerna med henne och då blir hon knäpp för de istället och springer och skriker efter dem.
 
Wohoo... vårt sto är dräktig även dag 40!
:bump:
På ultraljudet visade veterinären fostrets revben och mätte den till ca fem centimeter. Måste säga att det var plättlätt att se,
:cool::confused: :angel:

Hon jämförde storleken med "ungefär som en hamster".
Yngsta dottern konstaterade krasst, och med viss besvikelse att hennes kompis tamråttor är större.

:idea:

Nu skall fölet försäkras!

Vilket bolag tycker ni erfarna att man skall välja?
 
Wohoo... vårt sto är dräktig även dag 40!
:bump:
På ultraljudet visade veterinären fostrets revben och mätte den till ca fem centimeter. Måste säga att det var plättlätt att se,
:cool::confused: :angel:

Hon jämförde storleken med "ungefär som en hamster".
Yngsta dottern konstaterade krasst, och med viss besvikelse att hennes kompis tamråttor är större.

:idea:

Nu skall fölet försäkras!

Vilket bolag tycker ni erfarna att man skall välja?

Jag hade Agrias foster- och fölförsäkring som visserligen kostar en del men som var väldigt bra när fölet dog. De var väldigt bra att ha att göra med och ersättningen betalades ut snabbt.
 
Wohoo... vårt sto är dräktig även dag 40!
:bump:
På ultraljudet visade veterinären fostrets revben och mätte den till ca fem centimeter. Måste säga att det var plättlätt att se,
:cool::confused: :angel:

Hon jämförde storleken med "ungefär som en hamster".
Yngsta dottern konstaterade krasst, och med viss besvikelse att hennes kompis tamråttor är större.

:idea:

Nu skall fölet försäkras!

Vilket bolag tycker ni erfarna att man skall välja?

Även jag väljer och använder Agrias föl och fosterförsäkring.
 
Agtia valde jag, men lätt val då stoet även är försäkrad där sen länge.




Min ska kikas igen nu på tisdag sista kollen
Gått 94 dygn då.

Wohoo... vårt sto är dräktig även dag 40!
:bump:
På ultraljudet visade veterinären fostrets revben och mätte den till ca fem centimeter. Måste säga att det var plättlätt att se,
:cool::confused: :angel:

Hon jämförde storleken med "ungefär som en hamster".
Yngsta dottern konstaterade krasst, och med viss besvikelse att hennes kompis tamråttor är större.

:idea:

Nu skall fölet försäkras!

Vilket bolag tycker ni erfarna att man skall välja?
 
Grattis till fortsatta dräktigheter 👍🙏😇
Idag har Doris gått exakt 90 dygn 😍
Är fortfarande ute på bete, ska hämtas hem till lösdriften i slutet av månaden 🙌🥳 Längtar.

Har tänkt att göra en sista koll i oktober för att se så den lill* sitter kvar , men det tror jag, inte sett något tecken på något annat 🙏

Om hon mot förmodan skulle ha släppt fostret, så matchas hon mot 4 års klasserna istället, så finns en plan B 😇
 
Grattis till fortsatta dräktigheter 👍🙏😇
Idag har Doris gått exakt 90 dygn 😍
Är fortfarande ute på bete, ska hämtas hem till lösdriften i slutet av månaden 🙌🥳 Längtar.

Har tänkt att göra en sista koll i oktober för att se så den lill* sitter kvar , men det tror jag, inte sett något tecken på något annat 🙏

Om hon mot förmodan skulle ha släppt fostret, så matchas hon mot 4 års klasserna istället, så finns en plan B 😇
Tänk bara på att det kan vara svårt att se fostret då. Oftast ligger dom långt ner om det är med ultraljud hon ska kollas på 100 dygn + 😊
 
Jag hade Agrias foster- och fölförsäkring som visserligen kostar en del men som var väldigt bra när fölet dog. De var väldigt bra att ha att göra med och ersättningen betalades ut snabbt.
Tack för tipset! Tack vare dig kontaktade jag Agria och ändrade.

Först valde jag Folksam, som stoet är försäkrat i, men de erbjuder ingen veterinärvård att tala om, då ev veterinärvård dras från stoets försäkring!

Jag blev lite purken, skall erkännas, så jag ringde Agria illa kvickt och fick efter lite resonerande försäkra fölet hos dem.

Första representanten som jag talade med, menade att jag behövde göra ett nytt ultraljud eftersom det passerat några dygn sedan måndagskvällen.

Det kändes inte rimligt att göra om det så snart, så jag sade att jag nog avvaktar.

Då sade reprentanten plötsligt att jag kunde prata med en kollega, och vips så var det löst. Den personen ansåg inte att några få dygn var något att orda om.

Så nu är fölet inte bara försäkrat för sin "produktionskostnad", utan även upp till 120' i veterinärkostnader.

Om oturen är framme.
 
Tack för tipset! Tack vare dig kontaktade jag Agria och ändrade.

Först valde jag Folksam, som stoet är försäkrat i, men de erbjuder ingen veterinärvård att tala om, då ev veterinärvård dras från stoets försäkring!

Jag blev lite purken, skall erkännas, så jag ringde Agria illa kvickt och fick efter lite resonerande försäkra fölet hos dem.

Första representanten som jag talade med, menade att jag behövde göra ett nytt ultraljud eftersom det passerat några dygn sedan måndagskvällen.

Det kändes inte rimligt att göra om det så snart, så jag sade att jag nog avvaktar.

Då sade reprentanten plötsligt att jag kunde prata med en kollega, och vips så var det löst. Den personen ansåg inte att några få dygn var något att orda om.

Så nu är fölet inte bara försäkrat för sin "produktionskostnad", utan även upp till 120' i veterinärkostnader.

Om oturen är framme.

Jag har också mitt sto i ett annat bolag, hon är egenuppfödd och jag valde ett annat när hon föddes, men Agria har helt klart bäst villkor för foster och föl.
 
Hur var det nu???om stoet beter sig som en hingst när hon är dräktig, sas det då att det blir en hingst unge? ? Två av mina ston som inte är dräktiga är tokbrunstiga. Backar mitt det dräktiga stoet och hon nafsar på låren och låter och vill bestiga dom. Det har jag aldrig varit med om.?
 
Hur var det nu???om stoet beter sig som en hingst när hon är dräktig, sas det då att det blir en hingst unge? ? Två av mina ston som inte är dräktiga är tokbrunstiga. Backar mitt det dräktiga stoet och hon nafsar på låren och låter och vill bestiga dom. Det har jag aldrig varit med om.?

För mina ston, mor och dotter, har det varit tvärtom. Milda och vänliga när de väntar hingstföl, argsinta på alla möjliga sätt när de väntat ston.
 
Hur var det nu???om stoet beter sig som en hingst när hon är dräktig, sas det då att det blir en hingst unge? ? Två av mina ston som inte är dräktiga är tokbrunstiga. Backar mitt det dräktiga stoet och hon nafsar på låren och låter och vill bestiga dom. Det har jag aldrig varit med om.?

Så har det varit hos mig att när det blivit hingst 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp