Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett nytt sto dom kollas men som bara har små ägg och inte redo ännu. Hon ska semineras med Dalwhinnie när hon är redo. Sen har jag ett sto som är seminerad och har ovulerat och ska kollas den 8 maj. Är hon dräktig då tog hon sig på första försöker 😆 hon är ett maiden sto och seminerad med Cujo 7 😆
 
Hur gör man? När ska man åka till seminstationen? När man ser brunst?
Det beror på hur du vill göra. Du kan ta ut en vet innan du åker till stationen om du vill se om ditt sto är i brunst eller inte. Alla har inte tydliga brunster. Annars bokar du bara in ett datum med stationen att du kommer då och så står stoet där antingen tills den kommer i brunst naturligt eller så sprutas den igång.
 
På seminstationen jag ska använda kan de inte ställas upp. Jag har pratat med de och de säger att jag ska hålla koll på brunsten, stoet har mycket tydliga brunster men ska jag åka in när jag ser den eller vänta några dagar osv? O allt måste vara färdigt på språngrulla när jag åker in?
 
På seminstationen jag ska använda kan de inte ställas upp. Jag har pratat med de och de säger att jag ska hålla koll på brunsten, stoet har mycket tydliga brunster men ska jag åka in när jag ser den eller vänta några dagar osv? O allt måste vara färdigt på språngrulla när jag åker in?

Då ska du åka 1-2 dagar in i brunsten lite beroende på veckodag. Ska du ha fryst kan du vänta lite till. Språngrulla ska helst vara klart men även det är upp till den aktuella stationen.
 
Var inne i förra veckan och tog bakterieprov, då var båda mina ston högbrunstiga, men seminvet tyckte vi skulle vänta tills nästa brunst med att seminera iom att chansen att få dräktigt på fryst är lite sämre såhär tidigt på säsongen. Jag har nämligen bara en dos kvar från varje av mina förstavals-hingstar, och det var såpass dyrt att få skick från England så jag kommer nog inte ta hem flera doser i år iom att det även kan krångla med transporten nu med mkt färre flygningar.

Så planen är att seminera typ om två veckor från nu, och om det inte tar sig hinner vi förhoppningsvis minst 2 kanske 3 semineringar med färskt, om jag bara lyckas bestämma mig för reservhingstar. :angel:
 
Första gången jag kan skriva i en sådan här tråd! Jag har följt dem slaviskt i alla år.

Jag är med och deläger ett fullblodssto. Hon är född 2013 och redan när hon kom från England 2016 var vi inne på att behålla henne som avelssto efter att hon löpt klart. Nu är vi där! För ett par veckor sedan betäcktes hon med Zaahid och på fredag ska hon kollas.
 
Nu är de dags att lämna hemmets trygga vrå en dag efter tänkt avgångs datum hemifrån 😄 Lång öra undrade vad som var på G men nu hoppas vi hon sätter igång och brunsta igen när de blir ny miljö 😅
20200502_092407.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 058
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 511
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
Svar
18
· Visningar
602
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 502
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp