Betäckningar 2021

P-piller för katt finns inte längre att få tag i dock 🙈. Numera får man ge humanpreparatet Provera till katter.

Vet rekommenderar att ge dräktigheten (förutom sista månaden) men sa också att det är upp till mig. Som minst bör jag ge till dygn 100. Det är som sagt bara som extra säkerhet eftersom min häst har en historia och inte lyckats få ett levande föl (dock gått hela dräktigheten).
De bekanta jag känner har fått Provera. Men antar att man säger kattpiller ändå? Det hänvisas till det iaf när jag pratar med de.
 
Finns kanske de som har hamstrat sedan tidigare 😅

Jag vågar nog inget annat 🙈. Även om regumate är dyrt så är ju alla andra omkostnader dyrare. Det här är sista gången jag försöker ta föl, så då är det nog dumt att försöka vara snål. Jag vill helst linda in henne i bomull hela vägen fram till fölning. Planerat kejsarsnitt kanske hade varit något också, för att slippa riskerna med fölning 😅🙈 (skojar). Skulle kanske behöva lite lugnande medicin till mig också 🙄
Lugnande borde ingå i semin-avgiften :idea:
 
De bekanta jag känner har fått Provera. Men antar att man säger kattpiller ändå? Det hänvisas till det iaf när jag pratar med de.
Ja, det säljs nog fler provera till katter än till människor numera 🙄. Är dock vissa veterinärer som inte vill skriva ut det eftersom det är ett humanpreparat.
Lugnande borde ingå i semin-avgiften :idea:
Helt klart 😅
 
Mitt sto fortsatt dräktig med Fortnite efter klämning av tvilling i måndags ❤️. Hon får fortfarande Regumate. Stationen tycker att hon ska få det fram till en månad innan fölning som extra säkerhet. Har någon av er andra erfarenhet av det? Nu är vi absolut inte där än så jag tar inte ut något i förskott. Har bara inte hört talas om det innan. Tillbaka för 30-dagarskoll nästa måndag.

Det beror på i vilket syfte det ges (du kanske skrivit det tidigare men har ej följt tråden). Ger man det pga icke fungerande gulkropp, vilket är det vanligaste syftet med Regumate, så kan man avsluta kring ~150 dygn. Då tar livmodern över produktionen av progesteron och man kan i princip plocka bort äggstockarna och stoet kommer ändå gå till termin.
Man kan provta för att se hur stoet ligger i progesteronnivåer och ligger hon bra till så behövs det ej.
Det finns (enligt min mening) en viss övertro på Regumate och att det är något man ska ta till så fort stoet inte tar sig. Det hjälper absolut om stoet har problem med sina gulkroppar men det är inte en universallösning på fertilitetsproblem i allmänhet och det är dessutom ganska dyrt.

Klämmer man en tvilling så riskerar man en liten prostaglandinökning precis när det är gjort men kan inte tänka att 10 månaders Regumate skall vara nödvändigt om hon är insatt på det endast för att man klämt tvilling.
 
Det beror på i vilket syfte det ges (du kanske skrivit det tidigare men har ej fölt tråden). Ger man det pga icke fungerande gulkropp, vilket är det vanligaste syftet med Regumate, så kan man avsluta kring ~150 dygn. Då tar livmodern över produktionen av progesteron och man kan i princip plocka bort äggstockarna och stoet kommer ändå gå till termin.
Man kan provta för att se hur stoet ligger i progesteronnivåer och ligger hon bra till så behövs det ej.
Det finns (enligt min mening) en viss övertro på Regumate och att det är något man ska ta till så fort stoet inte tar sig. Det hjälper absolut om stoet har problem med sina gulkroppar men det är inte en universallösning på fertilitetsproblem i allmänhet och det är dessutom ganska dyrt.

Klämmer man en tvilling så riskerar man en liten prostaglandinökning precis när det är gjort men kan inte tänka att 10 månaders Regumate skall vara nödvändigt om hon är insatt på det endast för att man klämt tvilling.
Tack för ett givande svar! Det är inte pga tvillingen hon fick Regumate nu utan på grund av tidigare problem samt att hon stod med lite vätska i samband med insemineringen. Hon har därför fått det från dag 1. Hon har nog aldrig haft problem med gulkropp som jag förstått det. Har heller aldrig kastat utan antingen resorberat tidigt eller fått dödfött fullgånget föl. Jag antar att det är för kastningsrisk som man kan ge det i 10 mån?

Det stjälper väl inte att ge det, men det kan vara onödigt?
 
Tack för ett givande svar! Det är inte pga tvillingen hon fick Regumate nu utan på grund av tidigare problem samt att hon stod med lite vätska i samband med insemineringen. Hon har därför fått det från dag 1. Hon har nog aldrig haft problem med gulkropp som jag förstått det. Har heller aldrig kastat utan antingen resorberat tidigt eller fått dödfött fullgånget föl. Jag antar att det är för kastningsrisk som man kan ge det i 10 mån?

Det stjälper väl inte att ge det, men det kan vara onödigt?

Okej, då förstår jag.
Ja, så kan man nog sammanfatta det (stjälper ej men kan vara onödigt). Det görs en del studier nu på de eventuella negatlva effekterna som Regumate skulle kunna ha. De jag läst handlar mest om behandling av Placentit hos relativt långt gångna ston eller där stoet genomgått någon form av kirurgi under dräktigheten och där diskuteras det mer allmänt kring användandet av Regumate. Tror mestadels att man landat i att det faktiskt inte gör någon skillnad. Spontant upplever jag nog att många av de jag känner som jobbar med repro har gått ifrån det lite (iaf i syfte att bibehålla dräktighet). Att användandet minskat om man jämför med hur det såg ut för 5-10 år sedan men kan bara vara en känsla jag har😊.
Förstår ditt dilemma och precis som du resonerar, gör nog de flesta. Man ger det för att man inte vågar låta bli, man vill göra allt osv…

Jag själv är bara lite skeptisk till att tillföra en ganska stor mängd hormon till ett sto om hon redan producerar det själv i tillräcklig mängd. Kan liksom inte tänka mig att det är helt riskfritt men återigen, bara en känsla. Vet att man också diskuterat en del kring att man mha Regumate får ston att behålla foster som de annars skulle ha resorberat/kastat av anledningen att de ej är livsdugliga. Nu vänder jag mig inte till dig alls utan mer allmänt så tycker jag att det är något man skall ta i beaktande när man råder andra till att genast ta hjälp av Regumate om stoet råkat gå om 2 ggr under en säsong. Det finns gott om anledningar till att ston ej blir dräktiga och Regumate är lösningen på enstaka av dessa😊
 
Okej, då förstår jag.
Ja, så kan man nog sammanfatta det (stjälper ej men kan vara onödigt). Det görs en del studier nu på de eventuella negatlva effekterna som Regumate skulle kunna ha. De jag läst handlar mest om behandling av Placentit hos relativt långt gångna ston eller där stoet genomgått någon form av kirurgi under dräktigheten och där diskuteras det mer allmänt kring användandet av Regumate. Tror mestadels att man landat i att det faktiskt inte gör någon skillnad. Spontant upplever jag nog att många av de jag känner som jobbar med repro har gått ifrån det lite (iaf i syfte att bibehålla dräktighet). Att användandet minskat om man jämför med hur det såg ut för 5-10 år sedan men kan bara vara en känsla jag har😊.
Förstår ditt dilemma och precis som du resonerar, gör nog de flesta. Man ger det för att man inte vågar låta bli, man vill göra allt osv…

Jag själv är bara lite skeptisk till att tillföra en ganska stor mängd hormon till ett sto om hon redan producerar det själv i tillräcklig mängd. Kan liksom inte tänka mig att det är helt riskfritt men återigen, bara en känsla. Vet att man också diskuterat en del kring att man mha Regumate får ston att behålla foster som de annars skulle ha resorberat/kastat av anledningen att de ej är livsdugliga. Nu vänder jag mig inte till dig alls utan mer allmänt så tycker jag att det är något man skall ta i beaktande när man råder andra till att genast ta hjälp av Regumate om stoet råkat gå om 2 ggr under en säsong. Det finns gott om anledningar till att ston ej blir dräktiga och Regumate är lösningen på enstaka av dessa😊
Just den delen med att de kanske inte kastar/resorberar föl som inte är livsdugliga har varit min största fundering kring detta. Stationen hade ingen erfarenhet av det, men jag hade gärna sett forskning kring om det är vanligare med fel hos fölen där mamman fått regumate. Jag gillar inte riktigt det här med att manipulera det naturliga egentligen, men samtidigt vill man bara göra allt för att det ska gå vägen och bli bra. Vi får se vad som händer. Än så länge är det ju för tidigt för att ens våga hoppas på ett friskt föl. Hon kanske har resorberat vid nästa koll 🙂
 
Just den delen med att de kanske inte kastar/resorberar föl som inte är livsdugliga har varit min största fundering kring detta. Stationen hade ingen erfarenhet av det, men jag hade gärna sett forskning kring om det är vanligare med fel hos fölen där mamman fått regumate. Jag gillar inte riktigt det här med att manipulera det naturliga egentligen, men samtidigt vill man bara göra allt för att det ska gå vägen och bli bra. Vi får se vad som händer. Än så länge är det ju för tidigt för att ens våga hoppas på ett friskt föl. Hon kanske har resorberat vid nästa koll 🙂
Håller tummarna för fortsatt dräktigt och din veterinär har säkert satt in behandlingen på goda grunder.

Lycka till!
 
Jag pratar varje dag med stoets foster så jag hoppas det är kvar! Eller så har den kanske tröttnat på min röst redan och stuckit...Om en månad ska jag boka in 90-dygns kollen även om det inte är avgift. Just nu kom jag på att jag måste meddela hingstägaren om betalning.
Namn på fölet är klart om det blir ett sto då min seminveterinär tyvärr inte finns längre bland oss.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 929
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp