Betäckningar 2021

Efter en trög start, fyra besök och sen igångsprutad, ha mitt sto äntligen gjort sig lite redo. Så pass att hon iaf blev kvar på station och semineras imorgon.
Har inte velat gå in i brunst alls i år men kanske är nått med den här våren när andra här också skriver att deras ston varit tröga.
Brukar vanligtvis vara klockren eller iaf lätt att börja. Sol, favoritvalacken och gräs sen är hon igång, men inte i år.

Mitt och stoets första föl.
 
Här gick det snabbt i dag, var ju inne i morse och kollade andra stoet på 28 dygn efter fölning, veterinären ville kolla igen i kväll och då hade ägget släppt så det var bara att seminera. :up: :D

Otroligt skönt med lite flyt äntligen, och att inte behöva åka 10-tals ggr som vi fått tidigare med detta sto - hon brukar ha sjukt långa brunstar, men tydligen inte när hon nyligen fölat. Så nu är de båda seminerade med 5 dygn emellan. Håll tummarna! :heart
 
Kollade mitt sto igen idag, tyckte hon var rätt stressad efter hemresan från stationen. Till all lycka fanns det något kvar där inne 😁 Fortsätter allt gå bra är hon beräknad 29/3 men tror mer på början av april. Helt otroligt så smidigt det gått hittills efter 2 tidigare år med strul 👍
 
På tisdag åker Madame med sitt årsföl ned till Salsbro för att insemineras med Express Bourbon ( för er som är insatta i travet ) 😊 Han ska tydligen ha bra fertilitet så passar ju bra när vi bara har max två försök på oss med tanke på hur sent de blev. Vi ville inte betäcka på fölbrunsten och hon fölade 28 Maj. Blir kul för fölis också och se andra fölisar ❤️ Dealen är att vi betalar ingen bokningsavgift för ens hon är dräktig på minst 16 dygn. Så vi får hoppas hon är bebis sugen igen nu då ✊
 
Min är seminerad två gånger hittills sen i lördags. Inte hört nåt idag om hon släppt. Känns som att det var en skum brunst denna omgången med om hon fortfarande står kvar... Har bekymmer med hur jag gör när hon är klar då ponnyn är iväg och stationen har fullt. Jag måste ha tre hästar hemma rent logistiskt.
 
Här går det fortsatt segt.. vid koll i måndags var hon bra på gång men inte öppen, och idag hade hon en stor äggblåsa men fortfarande inte öppen alls. Så ska spruta henne imorgon och tillbaka på fredag till seminstationen.
 
Har också en fråga, mitt andra sto seminerades förra veckan. Hon stod då på med en äggblåsa på 44 mm som inte ovulerats men skickades ändå hem. Brukar man göra så? Vad kan anledningen ha varit? Trodde man seminerade även på andra äggblåsan? Kan hon ha varit stängd?

Ska såklart fråga seminstationen också men är nyfiken på förhand:)
 
Yes, dräktigt på första med Hometown. Verkar vara fertil som tusan, både kompisens krångelsto och våran som gick gall förra året tog sig på första. Den kändes lite mjuk (veterinärens ord) så vi ger Regumate.
Koll på treåringen och den dräktiga nästa onsdag, skönt att kunna köra dem ihop eftersom den unga hoppat lite bom av misstag tidigare, ingen överlevnadsinstinkt.
 
Yes, dräktigt på första med Hometown. Verkar vara fertil som tusan, både kompisens krångelsto och våran som gick gall förra året tog sig på första. Den kändes lite mjuk (veterinärens ord) så vi ger Regumate.
Koll på treåringen och den dräktiga nästa onsdag, skönt att kunna köra dem ihop eftersom den unga hoppat lite bom av misstag tidigare, ingen överlevnadsinstinkt.
Hur ger man Regumate?
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
165
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp