Betäckningar 2021

Har också en fråga, mitt andra sto seminerades förra veckan. Hon stod då på med en äggblåsa på 44 mm som inte ovulerats men skickades ändå hem. Brukar man göra så? Vad kan anledningen ha varit? Trodde man seminerade även på andra äggblåsan? Kan hon ha varit stängd?

Ska såklart fråga seminstationen också men är nyfiken på förhand:)

Man slutar normalt att seminera när ett ägg har släppt. För de allra mesta går de då ur brunst (går ner i ödem osv) och man gör sig själv en otjänst om man fortsätter seminera.
Är det uppenbart så att stoet brunstar vidare på nytt ägg så möjligen att man tänker annorlunda. Det är inte ovanligt att det står med ägg kvar även efter/mellan brunster. Heller inte ovanligt att de har stora ägg när det kommer in dräktiga på första kollen. Det betyder inte att stoet är i brunst☺️

Lätt att bara lägga fokus vid äggstockarna när man pratar om brunster men det som händer i livmodern är minst lika viktigt (kanske ännu viktigare). Tycker man ofta hör funderingar kring att ens sto har si och så stort ägg men veterinären vill inte seminera. Då är det sannolikt så att hon helt enkelt ej är brunstig☺️

Förutom ovanstående så vill man heller inte fortsätta seminera av den enkla anledningen att risken för tvillingar ju ökar om man lägger in ny färsk sperma och hon sedan faktiskt släpper det andra ägget. Att få en tvillingdräktighet där det skiljer flera dagar på fostren är inte alls önskvärt och kan dessutom vara svårare att upptäcka. Kollar man tex på 14 dagar efter första ovulation så kan ju den mindre av de två isf vara 10-11 dygn och är såpass liten att den lätt missas vid ett ul.

Hoppas det klarnade lite☺️
 
Svarta faran har ovulerat och åker hem på lördag. Då gården är tom får hon gå nere hos grannen tills vidare. Inte optimalt med nyseminerat sto och flytt men hon är rätt cool av sig. Ponnyn däremot verkar vara helt omöjlig, hon går inte in i brunst nu heller trots att hon går bredvid hingst... Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne om hon går gall i år med. Hon ska förvisso ridas in och utbildas är tanken men föl vill jag ju gärna ha på ett så fint sto...
 
Man slutar normalt att seminera när ett ägg har släppt. För de allra mesta går de då ur brunst (går ner i ödem osv) och man gör sig själv en otjänst om man fortsätter seminera.
Är det uppenbart så att stoet brunstar vidare på nytt ägg så möjligen att man tänker annorlunda. Det är inte ovanligt att det står med ägg kvar även efter/mellan brunster. Heller inte ovanligt att de har stora ägg när det kommer in dräktiga på första kollen. Det betyder inte att stoet är i brunst☺️

Lätt att bara lägga fokus vid äggstockarna när man pratar om brunster men det som händer i livmodern är minst lika viktigt (kanske ännu viktigare). Tycker man ofta hör funderingar kring att ens sto har si och så stort ägg men veterinären vill inte seminera. Då är det sannolikt så att hon helt enkelt ej är brunstig☺️

Förutom ovanstående så vill man heller inte fortsätta seminera av den enkla anledningen att risken för tvillingar ju ökar om man lägger in ny färsk sperma och hon sedan faktiskt släpper det andra ägget. Att få en tvillingdräktighet där det skiljer flera dagar på fostren är inte alls önskvärt och kan dessutom vara svårare att upptäcka. Kollar man tex på 14 dagar efter första ovulation så kan ju den mindre av de två isf vara 10-11 dygn och är såpass liten att den lätt missas vid ett ul.

Hoppas det klarnade lite☺️

Amen 🙏🏻
 
Man slutar normalt att seminera när ett ägg har släppt. För de allra mesta går de då ur brunst (går ner i ödem osv) och man gör sig själv en otjänst om man fortsätter seminera.
Är det uppenbart så att stoet brunstar vidare på nytt ägg så möjligen att man tänker annorlunda. Det är inte ovanligt att det står med ägg kvar även efter/mellan brunster. Heller inte ovanligt att de har stora ägg när det kommer in dräktiga på första kollen. Det betyder inte att stoet är i brunst☺️

Lätt att bara lägga fokus vid äggstockarna när man pratar om brunster men det som händer i livmodern är minst lika viktigt (kanske ännu viktigare). Tycker man ofta hör funderingar kring att ens sto har si och så stort ägg men veterinären vill inte seminera. Då är det sannolikt så att hon helt enkelt ej är brunstig☺️

Förutom ovanstående så vill man heller inte fortsätta seminera av den enkla anledningen att risken för tvillingar ju ökar om man lägger in ny färsk sperma och hon sedan faktiskt släpper det andra ägget. Att få en tvillingdräktighet där det skiljer flera dagar på fostren är inte alls önskvärt och kan dessutom vara svårare att upptäcka. Kollar man tex på 14 dagar efter första ovulation så kan ju den mindre av de två isf vara 10-11 dygn och är såpass liten att den lätt missas vid ett ul.

Hoppas det klarnade lite☺️
Tusen tack för informativt svar!! Nu behöver jag ju inte ens fråga på seminstationen :) :)
 
En fråga..mitt sto var tom på 16 dygn. Påvisade vätska och bakt prov togs.
Hade resorberat såg d ut som.
Om hon behöver behandling kan/ska bör man inseminera då eller ska hon få gå över denna brunst? Vet tyckte jag skulle åka till stationen och även stationsansvarig men ville bolla frågan då någon sagt att det är onödigt och bättre att vänta..
 
En fråga..mitt sto var tom på 16 dygn. Påvisade vätska och bakt prov togs.
Hade resorberat såg d ut som.
Om hon behöver behandling kan/ska bör man inseminera då eller ska hon få gå över denna brunst? Vet tyckte jag skulle åka till stationen och även stationsansvarig men ville bolla frågan då någon sagt att det är onödigt och bättre att vänta..
Man kan inseminera och behandla samtidigt
Ingen fara
 
En fråga..mitt sto var tom på 16 dygn. Påvisade vätska och bakt prov togs.
Hade resorberat såg d ut som.
Om hon behöver behandling kan/ska bör man inseminera då eller ska hon få gå över denna brunst? Vet tyckte jag skulle åka till stationen och även stationsansvarig men ville bolla frågan då någon sagt att det är onödigt och bättre att vänta.

I de allra flesta fall funkar det fint att behandla och seminera under samma brunst. Sluta inte behandling för tidigt utan kör ett par dagar efter ovulation isf, tycker jag brukar funka bäst iaf.
Det finns väl en del lite tråkigare bakterier som kan kräva att man ”offrar” en brunst på att behandla men prov är ju taget och är det inte nån konstig bakterie så bara kör på!
 
Sprutningen gav inget mer än att ägget blev gryningt/grumligt (?). Så nu skulle vi vänta 10 dagar innan ny koll och ev ny spruta. Så länge flyttar jag henne hem till mina föräldrars gård där hon kan gå i hage bredvid nya hästar, kanske sätter det igång något naturligt istället…
 
Vårt fullblodssto blev inte dräktig vid första försöket med Uppercut Action. Hon är kollad men ingen infektion kunde påvisas. Förra året tog hon sig direkt. Nu åker hon tillbaka för ett nytt försök. Hingsten har historiskt sett god fertilitet och en vän har fått dräktigt med honom i år. Så vi hoppas på att nästa försök ska ta! Vi är riktigt pepp på kombinationen.
Han var så himla fin när han startade 😍 vad har ditt sto för stam?
 
Jag räknar dagarna till den 23 Juli, då är det 45 dagar sedan senaste betäckningen vilket alltså blir första kollen på den. Men t.om stuteriansvarige var mer otålig än vad jag är och ville kolla dag 16 :rofl: :rofl: :rofl:
 
Jag räknar dagarna till den 23 Juli, då är det 45 dagar sedan senaste betäckningen vilket alltså blir första kollen på den. Men t.om stuteriansvarige var mer otålig än vad jag är och ville kolla dag 16 :rofl: :rofl: :rofl:

Jag kanske misuppfattade nu, men har ni alltså inte kollat på dag 16? Varför inte isf? Är inte dygn 45 för sent att t.ex. se tvillingar...?
 
Fick behålla mitt sto hemma någon vecka till 😅 Hon ska åka ned på måndag och kollas, visar hon något innan de så åker hon senast fredag men då hon har sitt årsföl vid sidan så talade vi om idag med ansvarig på stuteriet hur vi skulle göra. Måndag morgon är planen iaf, så hon ska slippa stå för länge hemifrån med fölis på släp.Om hon blir stressad över att vara hemifrån så är de bättre att hon slipper vara där för länge då vi lämnar dem kvar. Så får gosa föl över midsommar också inte mig i mot❤️🐴
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp