Betäckningar 2021

Jag brukar dräktighetskolla med min hemmaveterinär för jag har 20 mil to r till Flyinge där jag har seminerat Gloria. Men eftersom hon är väldigt svår att se dräktighet på pga många cystor så åkte jag ändå till Flyinge med henne i lördags på dag 16. Hade väl inget större hopp om dräktighet och Maria (veterinären) sa att det fanns något som skulle kunna vara ett embryo men det fanns vätska i livmodern så hon ville behålla henne några dagar för att kolla vidare. Jag var så inställd på att hon skulle ringa idag och säga "your mare is not pregnant" så jag förstod knappt vad hon sa när hon ringde och sa att "your mare is pregnant and it looks good. The fluid is gone". Jag sa bara "What!!??" Så jag hämtade henne och är överlycklig att det har gått bra så här långt! Nu är det bara 317 dagar kvar att oroa sig :) Hon får Regumate nu i 100 dagar så hoppas vi att allt går som det ska.
 
Jag brukar dräktighetskolla med min hemmaveterinär för jag har 20 mil to r till Flyinge där jag har seminerat Gloria. Men eftersom hon är väldigt svår att se dräktighet på pga många cystor så åkte jag ändå till Flyinge med henne i lördags på dag 16. Hade väl inget större hopp om dräktighet och Maria (veterinären) sa att det fanns något som skulle kunna vara ett embryo men det fanns vätska i livmodern så hon ville behålla henne några dagar för att kolla vidare. Jag var så inställd på att hon skulle ringa idag och säga "your mare is not pregnant" så jag förstod knappt vad hon sa när hon ringde och sa att "your mare is pregnant and it looks good. The fluid is gone". Jag sa bara "What!!??" Så jag hämtade henne och är överlycklig att det har gått bra så här långt! Nu är det bara 317 dagar kvar att oroa sig :) Hon får Regumate nu i 100 dagar så hoppas vi att allt går som det ska.
Glömde skriva att hon är dräktig med Chaccon Blue :-)
 
Mitt första sto ska kollas på dygn 16 nu på fredag med, men jag funderar på att vänta tills lördag och kolla på dygn 17 istället, iom att hon hade två ägg vid semineringen - tänker att om det ena släppt lite senare så kanske det endast är på dygn 15 då och inte går att se? Vore ju himla dumt att riskera missa tvillingdräktighet... Förra året kollade vi på dygn 15 och då kunde inte vet se om hon var dräktig, så vi fick återkomma på dygn 17 eller 18 (minns inte riktigt)
 
Usch..börjar bli orolig om det ens är lönt med mitt sto. Hon är på station.

Jag gjorde gynkoll efter 1a inseminationen med duktig hemmaveterinär. Stod med vätska. Tog bakt prov. Sköljdes och behandlades med pencillin"i förebyggande".
Svar hann ej komma men både veterinär hemma och station tyckte jag skulle köra ner och gjorde i fredags.

Igår kom provsvar att hon har rikligt med antibiotika resistena bakterier i livmodern.
Nu känns det som jag kanske skulle lagt ner projektet..

Hon har ju lite tillbakalutad vulva samt gått med klättrig ung för ett par år sedan.
Jag borde utifrån det begärt och gjort baktprov när jag kollade inför ev betäckning i april men okunnig som en är så trodde iom ul och att inget såg konsigt ut osv att det var ok.

Nu över nojjar jag kanske men hoppas få reda på vad seminstationens veterinär tycker.
 
Mitt första sto ska kollas på dygn 16 nu på fredag med, men jag funderar på att vänta tills lördag och kolla på dygn 17 istället, iom att hon hade två ägg vid semineringen - tänker att om det ena släppt lite senare så kanske det endast är på dygn 15 då och inte går att se? Vore ju himla dumt att riskera missa tvillingdräktighet... Förra året kollade vi på dygn 15 och då kunde inte vet se om hon var dräktig, så vi fick återkomma på dygn 17 eller 18 (minns inte riktigt)
Om det är tvillingar så är det lättare att klämma den ena ju tidigare det är. För några år sedan hade mitt sto tvillingar och veterinären ville då se henne på 14 dygn och klämde den ena då. Så jag hade nog kollat på 16 dagar.
 
Usch..börjar bli orolig om det ens är lönt med mitt sto. Hon är på station.

Jag gjorde gynkoll efter 1a inseminationen med duktig hemmaveterinär. Stod med vätska. Tog bakt prov. Sköljdes och behandlades med pencillin"i förebyggande".
Svar hann ej komma men både veterinär hemma och station tyckte jag skulle köra ner och gjorde i fredags.

Igår kom provsvar att hon har rikligt med antibiotika resistena bakterier i livmodern.
Nu känns det som jag kanske skulle lagt ner projektet..

Hon har ju lite tillbakalutad vulva samt gått med klättrig ung för ett par år sedan.
Jag borde utifrån det begärt och gjort baktprov när jag kollade inför ev betäckning i april men okunnig som en är så trodde iom ul och att inget såg konsigt ut osv att det var ok.

Nu över nojjar jag kanske men hoppas få reda på vad seminstationens veterinär tycker.
Vet du om penicillinen du fick tillhör de sorterna som bakterierna inte är resistenta mot? Det står i svaret vilken sorts antibiotika som bakterierna är känsliga för. Har du sytt henne?
 
Vet du om penicillinen du fick tillhör de sorterna som bakterierna inte är resistenta mot? Det står i svaret vilken sorts antibiotika som bakterierna är känsliga för. Har du sytt henne?
Vet inte. Vet inte heller varför han gav innan provsvar. Hon är ej sydd och var ej förra men min hemma vet tycker så får väl göras antar jag..
 
Cardentostoet ej dräktig med Aganix, nytt baktprov visar bakterier så hon kommer behandlas nu. Vi beställde på Aganix igen men ingen låda och hon behövde semineras idag med hingst i närheten som jag kunde hämta. Så Chaccotino var snäll och hoppade en extra gång på bocken och jag hämtade färskaste av det färJag fick dessutom träffa hingsten och han var så härlig. Han sålde nog in sig till mitt andra sto också bara genom att vara sig själv. Egentligen var han plan A men stoet var ej wffs testat när hon var redo för semin första gången, jag såg till att testa och hon är givetvis fri och då blev han plan A igen

97EED4DA-2350-441D-80B0-1A3432A2A7E7.jpeg


Ignore fula svettiga tanten
 
Det är bra att sy, speciellt om de är sluttande. Ibland händer det ju att veterinär ger antibiotika på chans innan provsvaret kommer men då borde han veta efter svaret om det var rätt sort.
Ok. Ja min hemmaveterinär tyckte nog det men när syr man?
Efter 16 dygn?
Vi får väl se vad stationens veterinär kommer fram till.
Min väninna som är mycket erfaren och duktig uppfödare säger att Tetracyklin ör det som gäller pga gramnegativa.
 
Här var det tydligen ett vinnande koncept att flytta hästen för att få en ordentlig brunst :p
Kollades förra onsdagen med ägg men ingen brunst/öppen, sprutades i torsdags och koll på fredagen som inte hade gjort mer än att ett ägg var gryningt (tror jag vet sa..). Fick besked att vi skulle kolla först om 10 dagar, men såklart komma tidigare om hon visade brunst (vilket hon inte gjort på hela våren). Flyttade henne hem till föräldrarnas gård och i söndags började hon visa brunst för valacken där. Körde henne till seminstationen i måndags och visst var det läge. Så hon seminerades igår och hade ovulerat idag.:up:
Nu får vi se om det tar sig denna gången! Förra seminering hade hon bakterier som behandlades med Hippotrim och hon Caslick-syddes. Denna gången hade de sköljt henne (togs nytt bakterieprov i måndags) och jag skulle ge en spruta imorgon. Dräktighetskoll 9/7.
 
Har en annan fråga, Hur tänker ni om ridning/motion under dräktigheten?

Stoet är fortfarande min ridhäst och jag hade tänkt hålla igång så länge det går. Dock har jag ju läst att det är känsligt i dräktigheten framtill 40 dagar.
Jag funderar på om jag ska hålla igång tills 17 dygnskollen och hon är dräktig då vila till 40-45 dagar. Eller om hon ska få vila från nu till 40-45...🤔
 
Har en annan fråga, Hur tänker ni om ridning/motion under dräktigheten?

Stoet är fortfarande min ridhäst och jag hade tänkt hålla igång så länge det går. Dock har jag ju läst att det är känsligt i dräktigheten framtill 40 dagar.
Jag funderar på om jag ska hålla igång tills 17 dygnskollen och hon är dräktig då vila till 40-45 dagar. Eller om hon ska få vila från nu till 40-45...🤔
Vi ställde ju av vår helt pga av att hon skadade sig i boxen i Januari och hon åkte i April/Maj för betäckning. Sen så gick vi faktiskt bara promenader med henne när hon var dräktig 😅 Men de flesta mår nog bra om de inte blir stressade att allt är som vanligt. Majsan var ett undantagsfall då hon som sagt skadade sig. Annars hade hon nog fått gå lugna turer hemma tills hon hade tröttnat på de och sagt ifrån själv. När hon kom hem var hon dräktig på 35 dygn.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 891
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp