Betäckningar 2021

Har en annan fråga, Hur tänker ni om ridning/motion under dräktigheten?

Stoet är fortfarande min ridhäst och jag hade tänkt hålla igång så länge det går. Dock har jag ju läst att det är känsligt i dräktigheten framtill 40 dagar.
Jag funderar på om jag ska hålla igång tills 17 dygnskollen och hon är dräktig då vila till 40-45 dagar. Eller om hon ska få vila från nu till 40-45...🤔

Jag brukar rida lättare helt från att de är nyinseminerade, typ lätta pass på banan eller rida ut. Åker inte på träningar eller så förens evt efter dygn 40 (eller när jag hunnit försäkra fostret). Men man behöver inte låta dem vila helt, de får ju ändå en lång vila sedan när fölet kommer. :)
 
Har en annan fråga, Hur tänker ni om ridning/motion under dräktigheten?

Stoet är fortfarande min ridhäst och jag hade tänkt hålla igång så länge det går. Dock har jag ju läst att det är känsligt i dräktigheten framtill 40 dagar.
Jag funderar på om jag ska hålla igång tills 17 dygnskollen och hon är dräktig då vila till 40-45 dagar. Eller om hon ska få vila från nu till 40-45...🤔
Hade låtit henne vara fram till 45 dygn :) se det som hennes "semester" :)
 
Ni som använt eran schockemöhles hingstar där man bara betalar ett språng, hur många brunster ingår i ett språng. Kan inte utläsa nått om det på deras villkor. Mailat dem men inte fått svar
 
Har en annan fråga, Hur tänker ni om ridning/motion under dräktigheten?

Stoet är fortfarande min ridhäst och jag hade tänkt hålla igång så länge det går. Dock har jag ju läst att det är känsligt i dräktigheten framtill 40 dagar.
Jag funderar på om jag ska hålla igång tills 17 dygnskollen och hon är dräktig då vila till 40-45 dagar. Eller om hon ska få vila från nu till 40-45...🤔
Jag har valt att hålla igång som vanligt men lite lugnare och utan att riskera stress fram till första koll. Sen har jag antingen låtit helvila eller verkligen rida lugnt fram till dygn 45. Därefter kört igång och ridit som vanligt igen. Mitt sto red jag fram till 1,5 månad innan fölning, men sista månaderna mest promenadridning i barbackasadel :)
 
@Nelliz_Benni mitt sto fick vila i maj när det var planerat för seminering och hade tänkt låta henne vila tills 40-45 dygn. Hon är ju bara 5 och gått hela våren.
Tyvärr blev hon ju inte brunstig, så 4 v gick ju utan att något hände, sen blev hon seminerad efter att hon blev igång sprutad men var ej dräktig.
Då valde jag att skritta igång henne igen och kommer rida lite lugnt fram tills hon, förhoppningsvis, är konstaterad dräktig.
Sen kanske hon får vila helt tills 40-45 dygn eller om jag bara lufsar ut i skogen med henne.😃
Efter det rider jag som vanligt, men inga tuffa träningar, fram tills hon själv säger ifrån.
 
Ok. Ja min hemmaveterinär tyckte nog det men när syr man?
Efter 16 dygn?
Vi får väl se vad stationens veterinär kommer fram till.
Min väninna som är mycket erfaren och duktig uppfödare säger att Tetracyklin ör det som gäller pga gramnegativa.
Min syddes direkt efter semineringen. Jag kan inte vad som gäller för antibiotika för gramnegativa men det beror väl på vilken sort också? Mitt sto hade lindrig växt av streptococker och fick då Hippotrim första omgången. Tyvärr blev hon inte dräktig på första språnget och när jag kom till Flyinge igen så sprutades hon direkt med Gentamicin innan semineringen.
 
Pratade med seminveterinär i går, och kommer mest sannolikt åka in på lördags morgon och kolla första stoet på 17 dygn. Hon äter som en häst ( :rofl: ) så jag har en förhoppning om att hon kan vara dräktig. :heart Visar litegrann brunsttecken dock, men det gjorde hon även i vintras trots dräktig, så det lägger jag ingen större vikt vid.

@polly p på min station vill de helst sy efter att stoet konstanterats dräktig, dvs. kring 16 dygn oftast.
 
Tyvärr var inte mitt sto dräktig den här gången heller!😔
Bara bryta ihop och på det igen!🙄
Vet inte hur många försök man ska ge sig på? Beslutsångest deluxe!😉
Ge inte upp! mitt sto gick tom förra året och starten på detta såg inte bra ut heller. Har du henne på semin eller naturlig? Vet du vad som strular?
 
@Skye började med att hon inte kom i brunst. Höll på att åka och kolla henne i 3-4 veckor. Fick sprutas igång och semìnerades 1g på en lördag. På kollen på måndag hade ägget gått så gick inte seminera igen. Kvaliteten på sperman var rätt dålig, ca 50% och var "trötta.
Så den gången förstår jag att det inte blev.
Semìnerades igen, 2 gånger, tisdag och torsdag, fredagen hade ägget gått. Allt såg jättebra ut och även sperma kvaliteten var bättre, 70%.
Men alltså inte dräktig på kollen idag.
Både veterinär och seminör hade i princip räknat med dräktigt, eftersom allt sett bra ut.
Mitt sto är det enda som inte tagit sig på 2a semineringen på stationen!🙈
Stationen har bra dräktighetsprocent så här långt, 85 %.
Ska kolla på måndag igen för att se om hon är på gång in i brunst och kommer då ta baktprov.
Tänker nog försöka 1 gång till, men svårt att veta om man ska byta hingst?
Finns bara 1 hingst till att välja på i så fall, på samma station, och vet inte om jag är så sugen på den.🤔
 
@Novalisa jag brukar byta hingst om de inte tar sig på två försök, men om du endast har en annan hingst att välja på (ingen som kan skicka sperma?) och den inte är en jättebra match för ditt sto, så vette fasen.... Kanske bättre att ge det ett sista försök med förstahandsvalet.
 
@Skye började med att hon inte kom i brunst. Höll på att åka och kolla henne i 3-4 veckor. Fick sprutas igång och semìnerades 1g på en lördag. På kollen på måndag hade ägget gått så gick inte seminera igen. Kvaliteten på sperman var rätt dålig, ca 50% och var "trötta.
Så den gången förstår jag att det inte blev.
Semìnerades igen, 2 gånger, tisdag och torsdag, fredagen hade ägget gått. Allt såg jättebra ut och även sperma kvaliteten var bättre, 70%.
Men alltså inte dräktig på kollen idag.
Både veterinär och seminör hade i princip räknat med dräktigt, eftersom allt sett bra ut.
Mitt sto är det enda som inte tagit sig på 2a semineringen på stationen!🙈
Stationen har bra dräktighetsprocent så här långt, 85 %.
Ska kolla på måndag igen för att se om hon är på gång in i brunst och kommer då ta baktprov.
Tänker nog försöka 1 gång till, men svårt att veta om man ska byta hingst?
Finns bara 1 hingst till att välja på i så fall, på samma station, och vet inte om jag är så sugen på den.🤔

Är inte baktprov tagit tidigare hade jag inte bytt innan jag vet om stoet har haft bakterier.
 
@sorbifolia eftersom jag inte har swb, så finns det tyvärr inte så många andra hingstar på semin av min ras.
Om jag väljer hingst från den station jag redan betalat språngavgift till, slipper jag betala en ny avgift!😃
Sperma skickas redan, hingsten står ej på samma station som mitt sto.
Den andra hingsten är också väldigt fin, men i mitt tycke alldeles för stor, 178 cm.🙈 Därför jag är tveksam.🤔

@Gabby_Ossi lutar nog åt att jag testar 1 gång till med samma hingst.

Hur vanligt är det med bakterier på ston?
Min är ju 5 år, aldrig haft föl och har inte haft någon vätska vid UL.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp