Betäckningar 2021

@Nelliz_Benni här var hon rejält brunstig i januari och februari, sedan ingenting. Visar inget överhuvudtaget!🙈
Som när vi kollade henne igår, inga tecken på brunst men äggblåsa på 4 cm!🙄
Börjar fundera på hur det ska gå. Tänker försöka denna och kanske nästa brunst, sedan jag kanske byter hingst eller ger upp!🤔
 
Två försök senare med Kazan Z har jag gett upp och testar imorgon med en annan hingst. Tar det sig blir jag superglad. Om inte är vi färdiga för i år och laddar om för 2022 :)
 
Mitt sto hade inte ovulerat på kollen idag så kommer semineras i morgon igen.

Ni andra som har eller har haft lite krångliga ston, hur tänker ni?🤔
Jag blir så velig och vet inte vad och hur jag ska göra om det inte tar sig denna gången.
Seminera ytterligare en gång med samma hingst, byta till en annan hingst på samma station (som jag egentligen inte är så sugen på pga att den hingsten är så stor), eller lämna mitt sto på stationen där hingsten står och betala ytterligare en stationsavgift?
Eller helt enkelt skita i att ta ett föl på mitt sto? Men samtidigt har jag ju redan lagt ut en massa pengar!😕
Jag blir så velig!🙈
 
Jaha, har missat denna tråd! Heartbeat-stoet blev seminerad i dag med Mighty Magic, sperman såg tydligen mycket bra ut och hon hade inte mindre än två ägg varav ett nyss släppt och ett var på väg att släppa. Så lite tvillingvarning, men hoppast åtminstonde ett ägg tar sig.... Koll den 25/6. :up:

02-an (Ladiesdream (e. Nimmerdor) - Animo) ser ut att vara på väg in i brunst, hon fölade 17/5. Släppte ner valackarna i hagen bredvid i går, och de brukar dra igång henne rätt snabbt, så tänker typ åka in och kolla på söndag eller måndag. Himla skönt med fryssperma när den väl är på plats känner jag, en sak mindre att oroa sig för! :angel:
 
Mitt sto hade inte ovulerat på kollen idag så kommer semineras i morgon igen.

Ni andra som har eller har haft lite krångliga ston, hur tänker ni?🤔
Jag blir så velig och vet inte vad och hur jag ska göra om det inte tar sig denna gången.
Seminera ytterligare en gång med samma hingst, byta till en annan hingst på samma station (som jag egentligen inte är så sugen på pga att den hingsten är så stor), eller lämna mitt sto på stationen där hingsten står och betala ytterligare en stationsavgift?
Eller helt enkelt skita i att ta ett föl på mitt sto? Men samtidigt har jag ju redan lagt ut en massa pengar!😕
Jag blir så velig!🙈
Hur många gånger är hon seminerad med hingsten och hur sköter hon sin bit av avelsarbetet med brunst, ägg och ovulering m.m.? Är det stoet som krånglar brukar jag inte vilja byta hingst, och om det inte misstänks att hon reagerar på spädningsvätska hade jag inte övervägt att ställa henne på hingstens station heller. Förlåt om du skrivit och jag har missat, men är prover tagna på henne så ni vet att det ser bra ut också?
 
@Valerianovna det är ett 5-årigt sto som inte haft föl innan. Allt ser bra ut enligt veterinären.
Men började med att hon inte kom i brunst i april, trots att hon hade jämna brunster i januari, februari och mars.(22 dagar emellan) Hade ju tänkt betäcka i början på maj, men tog 3v innan brunsten kom igång. Semìnerades 1 g och sen hade hon ovulerat. Konstaterades ej dräktig på 15 dygn men hade äggblåsa på 4cm, semìnerades igår och kommer semineras på torsdag igen.
Första dosen hade inte jättebra simmare, 50%, men denna gången var de mycket bättre, över 70%, så hoppas ju det går bättre nu.
Är mest hur andra resonerar med sina ston jag är nyfiken på, kunna bolla lite tankar och idéer!😃
 
@Novalisa jag betäcker inte mera än två ggr med samma hingst om de inte tar sig, innan jag byter. Men så har jag inte världens tålamod, och jag vill inte ha sent födda föl så jag håller oavsett inte på en hel säsong och försöker betäcka utan brukar köra endast maj-juni så typ 3 eller absolut max 4 brunstar.

Man får ha i åtanke att för varje seminering så är det risk att få in bakterier i livmodern, så om man seminerat många ggr och det inte tagit sig kan det vara värt att göra bakt.prov även om det var bra i början på säsongen (enligt en gammal seminvet jag pratat med, har inte haft det problemet på mina ston).
 
Imorgon ska Darina sprutas igen. Förra gången gav det noll och inget. Imorgon ska vi prova två sprutor med 12 timmar mellan.
Vette tusan vad jag ska göra om det inte hjälper. Vill inte ha sena föl.
 
@Valerianovna det är ett 5-årigt sto som inte haft föl innan. Allt ser bra ut enligt veterinären.
Men började med att hon inte kom i brunst i april, trots att hon hade jämna brunster i januari, februari och mars.(22 dagar emellan) Hade ju tänkt betäcka i början på maj, men tog 3v innan brunsten kom igång. Semìnerades 1 g och sen hade hon ovulerat. Konstaterades ej dräktig på 15 dygn men hade äggblåsa på 4cm, semìnerades igår och kommer semineras på torsdag igen.
Första dosen hade inte jättebra simmare, 50%, men denna gången var de mycket bättre, över 70%, så hoppas ju det går bättre nu.
Är mest hur andra resonerar med sina ston jag är nyfiken på, kunna bolla lite tankar och idéer!😃
Är baktprov taget? Första året jag försökte med mitt sto togs inget baktprov förrän på tredje försöket. Hade då hunnit byta hingst, men felet berodde troligen på bakterier då provet var positivt. Efter behandling blev hon dräktig direkt (men resorberade tyvärr). Stationen propsade på att allt såg bra ut när jag bad om bakterieprov redan efter första försöket. Jag litade på stationen, men det gör jag aldrig mer utan nu tas prov direkt från start. För mig kostade det mig 25000 kr och en missad säsong är allt drog ut på tiden.
 
@Valerianovna det är ett 5-årigt sto som inte haft föl innan. Allt ser bra ut enligt veterinären.
Men började med att hon inte kom i brunst i april, trots att hon hade jämna brunster i januari, februari och mars.(22 dagar emellan) Hade ju tänkt betäcka i början på maj, men tog 3v innan brunsten kom igång. Semìnerades 1 g och sen hade hon ovulerat. Konstaterades ej dräktig på 15 dygn men hade äggblåsa på 4cm, semìnerades igår och kommer semineras på torsdag igen.
Första dosen hade inte jättebra simmare, 50%, men denna gången var de mycket bättre, över 70%, så hoppas ju det går bättre nu.
Är mest hur andra resonerar med sina ston jag är nyfiken på, kunna bolla lite tankar och idéer!😃
Om stoet sköter sin bit bra och sperman inte är dålig brukar vi ge det 2-3 försök innan byte av hingst, beroende på hur gärna vi vill ha förstahandsvalet och på hur normal/bra sperman ser ut. Oftast har det varit en lång väg till att bestämma sig för en hingst, så då tar det alltid emot att byta :pKrånglar det med brunsterna på stoet, eller att äggen inte släpper som de ska och undersökningar inte ger några svar brukar vi istället rådgöra med vet. om ifall det är värt att försöka mer eller om man ska avbryta säsongen.
 
@Novalisa Jag tänker nog köra på hela sommaren :o Eller vi får väl se. Vill väldigt gärna ha en avkomma efter detta stoet och tanken är en häst till mig själv, så för min del spelar det inte så stor roll att det blir ett sent föl i så fall. Än så länge tänker jag inte på att byta hingst heller. Stoet har ju varit knepig med brunsten i år och stod också med bakterier förra semineringen som behandlades och hon syddes.

Det är svårt när man gör detta för första gången och inte har koll på vad som är normalt eller inte. Men tycker seminstationen är bra och svarar på alla mina nybörjarfrågor :p
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 547
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
807
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp