Betäckningar 2021

Mitt halvblod stod med en fin blåsa igår så vi beställer idag. Det verkar dock gå troll i mina planer med en For Romance-unge. För det första var det för tätt inpå att beställa från Tyskland idag för han trodde ägget skulle hinna gå. Sen hade tydligen skicken från Tyskland strulat satan under säsongen så de hade tappat bort en massa. Jag föreslog beställning av fryst som till nästa försök om hon inte tar sig denna omgången men han avrådde FAI på detta stoet då hon inte är jättetydlig i brunsterna och då litar jag på det.

Såååä vi kör beställning på Benefit idag! Känns ändå helt OK för jag pratade med en annan station igår som sett fina ungar e honom.. Sen hörde jag om en annan bekant vars sto stod högbrunstig och inväntade tysklandsskick igår som aldrig kom, den ägaren var lite knäckt kan man säga. Bara det blir ett friskt föl I slutändan så är jag nöjd faktiskt, märren ger bra med en åsna om det är så. Men surt sa räven, en FR hade ju varit trevligt...
 
@Fritidsryttare I år är verkligen ett bra år att välja inhemskt verkar det som, vi tänkte också om efter att ha hört en del. Det blir nog inte tokigt med Benefit :) Tjejen som red in vår treåring har ridit honom en del och tycker han har fantastisk ridbarhet.
 
@Fritidsryttare I år är verkligen ett bra år att välja inhemskt verkar det som, vi tänkte också om efter att ha hört en del. Det blir nog inte tokigt med Benefit :) Tjejen som red in vår treåring har ridit honom en del och tycker han har fantastisk ridbarhet.
Ja, det känns sjukt ovärt att ge sig på utlandsskick nu när hon krånglade med brunst tidigare och när vi har max 3 försök på oss. Jag tycker Benefit är fin! Kanske inte den mest spektakulära hingsten men vackert huvud och bra hhb så jag tror det blir bra. 😊
 
Mitt halvblod stod med en fin blåsa igår så vi beställer idag. Det verkar dock gå troll i mina planer med en For Romance-unge. För det första var det för tätt inpå att beställa från Tyskland idag för han trodde ägget skulle hinna gå. Sen hade tydligen skicken från Tyskland strulat satan under säsongen så de hade tappat bort en massa. Jag föreslog beställning av fryst som till nästa försök om hon inte tar sig denna omgången men han avrådde FAI på detta stoet då hon inte är jättetydlig i brunsterna och då litar jag på det.
Förstår inte helt logiken med att FAI inte skulle funka på ett sto som inte är tydlig i brunsterna - men FAI så inseminerar man ju när ägget väl släppt, det ser man väl oavsett på UL? Och visst har du jättenära till station så ni kan kolla ofta?

Eller jag kanske misförstått vad som menas med 'tydlig'....?

Tycker oavsett som skrivit tidigare att fryst är himla smidigt när skicken på färskt strular, fick ju tillverka ett av årets föl på lite "rester från frysen" när det blev ovulering på en helg och skicket från DK aldrig skulle hinna fram. :)
 
Förstår inte helt logiken med att FAI inte skulle funka på ett sto som inte är tydlig i brunsterna - men FAI så inseminerar man ju när ägget väl släppt, det ser man väl oavsett på UL? Och visst har du jättenära till station så ni kan kolla ofta?

Eller jag kanske misförstått vad som menas med 'tydlig'....?

Tycker oavsett som skrivit tidigare att fryst är himla smidigt när skicken på färskt strular, fick ju tillverka ett av årets föl på lite "rester från frysen" när det blev ovulering på en helg och skicket från DK aldrig skulle hinna fram. :)
Lite oklart vad han menade, men du vill ju pricka in så nära ovulation som möjligt och jag kan tänka mig att om du inte ser en tydlig utveckling av ägget så behöver stoet kollas väldigt frekvent för att inte riskera att du missar när det går. Det blir mycket undersökningar för stoet och mycket jobb för veterinären.
 
Lite oklart vad han menade, men du vill ju pricka in så nära ovulation som möjligt och jag kan tänka mig att om du inte ser en tydlig utveckling av ägget så behöver stoet kollas väldigt frekvent för att inte riskera att du missar när det går. Det blir mycket undersökningar för stoet och mycket jobb för veterinären.

Fast det gör man med alla ston på fryst.
 
Åker in för att kolla andra stoet imorgon, hon började så smått att brunsta i fredags så jag gissar att hon inte är redo förens mot slutet av veckan, men vore ju dumt att missa bara för att man drog på att åka in... lite bökigt att det stoet som redan är betäckt blir hysteriskt om kompisen åker iväg, men tror/hoppast att jag hittat ett fungerande sätt att skilja på dem nu..!
 
Darina kommer fortfarande inte i brunst. Hon fick två sprutor i torsdags men noll och ingen utveckling på äggen. Så jäkla tröstlöst.
Men fy så tråkigt, och konstigt på ett sto som fungerat bra förut. Är hennes övriga hälsa som den varit tidigare eller kan något ha förändrats sen förra fölet?
 
Men fy så tråkigt, och konstigt på ett sto som fungerat bra förut. Är hennes övriga hälsa som den varit tidigare eller kan något ha förändrats sen förra fölet?
Märker ingen skillnad alls på hur hon är. Hon är glad och pigg. Hon brunstar bara inte.
Hon ska kollas på onsdag igen så får vi se. Antagligen brunstar hon inte då heller och då kör jag henne direkt till en hingst som står på naturlig och hoppas att hon tycker han är så snygg att hon kommer i brunst.
 
Märker ingen skillnad alls på hur hon är. Hon är glad och pigg. Hon brunstar bara inte.
Hon ska kollas på onsdag igen så får vi se. Antagligen brunstar hon inte då heller och då kör jag henne direkt till en hingst som står på naturlig och hoppas att hon tycker han är så snygg att hon kommer i brunst.
Det brukar ju funka. Håller tummarna :)
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp