Betäckningar 2022

Hmm, jag frågade min seminvet när vi var inne i dag angående sköljning, och han avrådde då hans erfarenhet var att det kunde "reta" livmodern om man gick in och sköljde i onödan, och göra det svårare att få dräktigt. Jag har verkligen noll koll på just detta känner jag, har varit bortskämd med ston som varit enkla att få dräktiga hittils... Men min station ligger helt i topp i Norge på dräktighetsprocent, så man förmodar ju att de har lite koll iaf... Svårt när råden skiljer sig så!
Absolut inte i onödan, nej.
 
Hmm... borde jag frågat om sköljning alltså sist när hon hade vätska efter seminering men inte innan?

Ska kolla henne i veckan och är så jäkla nervös för att det inte ska ha tagit sig på tredje....
Hos mig skulle den ha sköljts, ja, men det är tydligt att det görs olika på olika stationer.
 
PG är prostaglandin och det använder man för att starta brunst.

För ägglossning används HCG (humant graviditetshormon). Det vanligaste preparatet är dock avregistrerat fr o m i år.

Det är väldigt vanligt att man sköljer. Oftast efter seminering men i undantagsfall även före.
vad använder man i stället för Pregnyl? för jag antar att det är det som har blivit avregistrerat?
 
Hos mig skulle den ha sköljts, ja, men det är tydligt att det görs olika på olika stationer.

Då ska jag uttryckligen fråga om det om hon inte är dräktig imorgon. Isåfall kommer hon lämnas kvar över midsommar för nytt försök, och när hon då står på plats vill jag att dom gör precis alla åtgärder som är rimliga. Blir alltmer stressad över att det inte tagit sig...
 
Nu är detta en tanke som hör hemma i en dräktigt sto-tråd men det kanske är lite tidigt för en sådan tråd. :) Jag funderar dock redan mycket på framtiden och är nyfiken på hur andra gör som bara har ett sto och inte står hos en stor uppfödare. Hur gör ni med sällskap till fölet? Eller är det inte så viktigt med andra fölkompisar?
Mitt stå går ensam nu för inget sällskap har riktigt passat. Men nu finns det en valack som också är nordsvensk som skulle passa bra. Känner mig kluven hur man ska göra bara. Känns mycket riskabelt att släppa ihop dem under dräktigheten? Men å andra sidan, att släppa ihop om ett år när fölis är ute... stor risk för surt sto som vägrar ha valacken i hagen? Vill helst inte ta in nya hyresgäster i stallet men kan tänka mig fölbete (vi har för mycket bete så det räcker och blir över). Är det vanligt att man åker iväg med sto och föl på bete eller vill ingen flytta dem under den sommaren?

Decisions decisions...
 
@Chili För mig är det mycket viktigt med sällskap så länge alla är friska. Har skickat iväg och tagit emot sto med föl för att de ska få sällskap.

Blandar aldrig sto och valack. Och skulle undvika in i det längsta att släppa in en valack till sto med föl.
 
Nu är detta en tanke som hör hemma i en dräktigt sto-tråd men det kanske är lite tidigt för en sådan tråd. :) Jag funderar dock redan mycket på framtiden och är nyfiken på hur andra gör som bara har ett sto och inte står hos en stor uppfödare. Hur gör ni med sällskap till fölet? Eller är det inte så viktigt med andra fölkompisar?
Mitt stå går ensam nu för inget sällskap har riktigt passat. Men nu finns det en valack som också är nordsvensk som skulle passa bra. Känner mig kluven hur man ska göra bara. Känns mycket riskabelt att släppa ihop dem under dräktigheten? Men å andra sidan, att släppa ihop om ett år när fölis är ute... stor risk för surt sto som vägrar ha valacken i hagen? Vill helst inte ta in nya hyresgäster i stallet men kan tänka mig fölbete (vi har för mycket bete så det räcker och blir över). Är det vanligt att man åker iväg med sto och föl på bete eller vill ingen flytta dem under den sommaren?

Decisions decisions...
Jag anser att det är mycket viktigt med sällskap av andra föl för fölet och har själv letat olika inackorderingsalternativ utifrån det. Har alltid skickat iväg sto och föl på bete med andra föl, ibland till de jag känner, ibland till ställen som jag hittat via annons.
Vill inte heller blanda sto med valack när föl är inblandade om det inte är en valack som är van vid föl.
 
Hmm, jag frågade min seminvet när vi var inne i dag angående sköljning, och han avrådde då hans erfarenhet var att det kunde "reta" livmodern om man gick in och sköljde i onödan, och göra det svårare att få dräktigt. Jag har verkligen noll koll på just detta känner jag, har varit bortskämd med ston som varit enkla att få dräktiga hittils... Men min station ligger helt i topp i Norge på dräktighetsprocent, så man förmodar ju att de har lite koll iaf... Svårt när råden skiljer sig så!
Det är ju inte alls säkert att hon behöver sköljas som vi pratat om innan men kollar man inte efter insemination så vet du ju inte alls hur hon ser.
Det skulle kunna vara så att det är helt uppenbart att hon inte blir dräktig pga att hon står med en reaktion, högt ödem och kanske vätska efter semin. Inget ovanligt alls och allt eftersom åldern ökar på stoet så krävs det ofta lite mer pyssel för att hon ska bli dräktig.

Ett sto med låga progesteronnivåer, dvs icke så väl fungerande gulkropp blir oftast dräktig och släpper sedan sin dräktighet lagom till nästa cykel skulle ha startat (16-20 dygn) pga att CL:en inte producerar tillräckligt med Progesteron.
 
Hos mig skulle den ha sköljts, ja, men det är tydligt att det görs olika på olika stationer.
Samma hos oss. Vi jobbar också väldigt mycket som så att första och möjligen andra försöket så kanske man inte går all in på fixande och pysslande (givetvis koll och sköljning om behov finns) men i takt med att säsongen går och man kommer in på tredje och kanske fjärde försöket, då gör vi precis allt vi kan. Det skall liksom inte finnas något att skylla på om hon ej tar sig.
 
Nu är detta en tanke som hör hemma i en dräktigt sto-tråd men det kanske är lite tidigt för en sådan tråd. :) Jag funderar dock redan mycket på framtiden och är nyfiken på hur andra gör som bara har ett sto och inte står hos en stor uppfödare. Hur gör ni med sällskap till fölet? Eller är det inte så viktigt med andra fölkompisar?
Mitt stå går ensam nu för inget sällskap har riktigt passat. Men nu finns det en valack som också är nordsvensk som skulle passa bra. Känner mig kluven hur man ska göra bara. Känns mycket riskabelt att släppa ihop dem under dräktigheten? Men å andra sidan, att släppa ihop om ett år när fölis är ute... stor risk för surt sto som vägrar ha valacken i hagen? Vill helst inte ta in nya hyresgäster i stallet men kan tänka mig fölbete (vi har för mycket bete så det räcker och blir över). Är det vanligt att man åker iväg med sto och föl på bete eller vill ingen flytta dem under den sommaren?

Decisions decisions...
Jag står ju inackorderad hos "icke-föl" stallägare. min tanke var att de skulle på bete direkt med andra föl o ston men "tur" att jag inte bokat då fölet var både svagfött o felaktig benställning. Så de går ensamma fortfarande. Fölet är nu snart 5 veckor, veterinär och hovslagare kommer nästa vecka så jag får se vad de säger då. Men skönt att jag inte bokade upp mig i början faktiskt. Jag har varit och tittat på ett ställe där ston och föl går ihop och när de sen ska vänjas av, tar jag hem stoet och unghästen får stanna kvar i hingst-lösdrift. Så dit tänkte jag köra de när allt är ok.
 
Nu är detta en tanke som hör hemma i en dräktigt sto-tråd men det kanske är lite tidigt för en sådan tråd. :) Jag funderar dock redan mycket på framtiden och är nyfiken på hur andra gör som bara har ett sto och inte står hos en stor uppfödare. Hur gör ni med sällskap till fölet? Eller är det inte så viktigt med andra fölkompisar?
Mitt stå går ensam nu för inget sällskap har riktigt passat. Men nu finns det en valack som också är nordsvensk som skulle passa bra. Känner mig kluven hur man ska göra bara. Känns mycket riskabelt att släppa ihop dem under dräktigheten? Men å andra sidan, att släppa ihop om ett år när fölis är ute... stor risk för surt sto som vägrar ha valacken i hagen? Vill helst inte ta in nya hyresgäster i stallet men kan tänka mig fölbete (vi har för mycket bete så det räcker och blir över). Är det vanligt att man åker iväg med sto och föl på bete eller vill ingen flytta dem under den sommaren?

Decisions decisions...
Mitt avelssto, som är dräktig och ska föla senare i sommar, har fått gå kvar i den stoflock hon gick i när jag köpte henne. Först för att förra årets föl (som tillhör förra ägaren) inte var avvant och sedan för att fölet som föds i år ska få växa upp med lekkamrater. Planen var egentligen att min dotters sto också skulle få föl i år och att båda skulle gått här hemma, men det tog sig inte (betäcktes sent på säsongen pga tävlingar och var väl egentligen inte "redo" för det), så då fick det bli såhär. Om båda stona betäcks och blir dräktiga i år (har inte bestämt än om jag ska betäcka mitt sto igen, dotterns sto är iväg på betäckning nu) så får de gå hemma och föla här, blir det bara en igen får vi se på annan lösning. Jag tycker att sällskap och flockuppväxt är EXTREMT viktigt och skulle faktiskt inte ens betäcka om jag inte kunde erbjuda fölet det.
 
Det är ju inte alls säkert att hon behöver sköljas som vi pratat om innan men kollar man inte efter insemination så vet du ju inte alls hur hon ser.
Det skulle kunna vara så att det är helt uppenbart att hon inte blir dräktig pga att hon står med en reaktion, högt ödem och kanske vätska efter semin. Inget ovanligt alls och allt eftersom åldern ökar på stoet så krävs det ofta lite mer pyssel för att hon ska bli dräktig.

Ett sto med låga progesteronnivåer, dvs icke så väl fungerande gulkropp blir oftast dräktig och släpper sedan sin dräktighet lagom till nästa cykel skulle ha startat (16-20 dygn) pga att CL:en inte producerar tillräckligt med Progesteron.

Jag frågade ang progesteron, nu hinner vi ju inte testa det men seminvet trodde inte det var problemet iom hon brunstar fint och har fina ägg.... men det kanske inte går att se? Hur brukar ni isf behandla det?

Nu ska vi i alla fall kolla efter seminering denna gång, färsk sperma är beställd tills imorgon.
 
Jag frågade ang progesteron, nu hinner vi ju inte testa det men seminvet trodde inte det var problemet iom hon brunstar fint och har fina ägg.... men det kanske inte går att se? Hur brukar ni isf behandla det?

Nu ska vi i alla fall kolla efter seminering denna gång, färsk sperma är beställd tills imorgon.

Progesteron är ju dräktighetshormon som under första tiden i dräktigheten produceras av gullkroppen. Vanligast för de ston som har den problematiken är som sagt att de får normala brunster, blir dräktiga men man kan ibland redan på 14-15 dygn se att gulkroppen är blek. Man kan då provta för progesteronnivåer men vanligast är att man sätter henne på Regumate direkt om man misstänker det problemet eller om ett sto upprepade gånger resorberar strax efter första dräktighetskollen.

Bra att ni kollar, det är absolut steg 1. Kanske behöver hon lite fix efter, sys kanske? Äldre ston kan ha sådan anatomi att de har svårt att hålla ”stängt” för luft och annat som man inte vill ha in i en nyseminerad hästs livmoder.
 
Mitt sto resorberade flera gånger 2020 och även en gång 2021. När vi sen såg att hon va dräktig vid första kollen på 2a försöket 2021 fick hon progestoron och fick ett hingstföl i år.
 
Jag frågade ang progesteron, nu hinner vi ju inte testa det men seminvet trodde inte det var problemet iom hon brunstar fint och har fina ägg.... men det kanske inte går att se? Hur brukar ni isf behandla det?

Nu ska vi i alla fall kolla efter seminering denna gång, färsk sperma är beställd tills imorgon.
Jag har ju som du vet ett sto som hade problem med det och hon hade helt normala brunster och tog sig alltid direkt på första försöket. :)
 
Jag har ju som du vet ett sto som hade problem med det och hon hade helt normala brunster och tog sig alltid direkt på första försöket. :)

+ @Hippocampus (och @Karro-Lina ) mitt sto har ju inte varit dräktig vid första kollen ens i år, efter 3 semineringar (dock blev den första lite för sen pga sperman hamnade på fel flygplan)... Nu senast kollade vi även på dygn 15 pga jag räknat fel, och då såg fanns det något som KANSKE kunde vara en liten fosterblåsa (hon har som sagt jättemycket cystor så svårt att se vad som är vad), men på dygn 17 var hon på g med ny brunst...

Progesteron är ju dräktighetshormon som under första tiden i dräktigheten produceras av gullkroppen. Vanligast för de ston som har den problematiken är som sagt att de får normala brunster, blir dräktiga men man kan ibland redan på 14-15 dygn se att gulkroppen är blek. Man kan då provta för progesteronnivåer men vanligast är att man sätter henne på Regumate direkt om man misstänker det problemet eller om ett sto upprepade gånger resorberar strax efter första dräktighetskollen.

Bra att ni kollar, det är absolut steg 1. Kanske behöver hon lite fix efter, sys kanske? Äldre ston kan ha sådan anatomi att de har svårt att hålla ”stängt” för luft och annat som man inte vill ha in i en nyseminerad hästs livmoder.

När du säger "regumate direkt", är det direkt vid inseminering då? Och hur länge?

Just det där med att sy brukar de vara bra på att göra om det behövs på min station, vi har diskuterat det på mitt andra sto men inte på detta. Men kan givetvis fråga om det med. Dock har hon som sagt aldrig haft luft eller vätska eller något annat "oönskvärt" vid koll av livmodern.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
30 756
Senast: Freazer
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp