Betäckningar 2022

Mitt sto som var tom i fjol hade finfint ägg på första kollen men den var i början av April, tack men nejtack till föl i början av mars så första brunsten fick gå åt till att städa henne. Har hon brunstat efter det? Svar NEJ. Hästjävel

Precis det blev jag varnad för av den tidigare ägaren till min häst, då jag sa att jag funderade på att vänta till tredje brunst då det skulle bli bättre i tid. Hennes första brunst var i mars. Hen sa då att har man otur kommer det igång fint och så blir det uppehåll, så jag vågade inte chansa. Min är seminerad v16, första koll 11/5. Håller tummarna. Jag får hellre ett föl i mars än inget föl alls men jag blir inte förvånad om hon behöver semineras om...
 
Precis det blev jag varnad för av den tidigare ägaren till min häst, då jag sa att jag funderade på att vänta till tredje brunst då det skulle bli bättre i tid. Hennes första brunst var i mars. Hen sa då att har man otur kommer det igång fint och så blir det uppehåll, så jag vågade inte chansa. Min är seminerad v16, första koll 11/5. Håller tummarna. Jag får hellre ett föl i mars än inget föl alls men jag blir inte förvånad om hon behöver semineras om...

Jag känner min förfärligt väl och detta är typiskt henne.
 
Jag känner min förfärligt väl och detta är typiskt henne.

Jag har ju aldrig haft intresse för avel innan så trots att jag haft mestadels ston så har jag aldrig kartlagt deras brunstcykler speciellt noga. Inser hur lucky I am då min häst visade två tydliga brunster med intervall enligt skolboken, i mars och i april...

Allmän fråga: Märker man på alla ston att de är dräktiga, hur tidigt isåfall? Jag tyckte som sagt att min var lite "lullig" första veckan när hon kom hem från stationen, och hoppades att det betydde nåt, men det gick över. Nu är hon precis som innan. På gott och ont.
 
Jag har ju aldrig haft intresse för avel innan så trots att jag haft mestadels ston så har jag aldrig kartlagt deras brunstcykler speciellt noga. Inser hur lucky I am då min häst visade två tydliga brunster med intervall enligt skolboken, i mars och i april...

Allmän fråga: Märker man på alla ston att de är dräktiga, hur tidigt isåfall? Jag tyckte som sagt att min var lite "lullig" första veckan när hon kom hem från stationen, och hoppades att det betydde nåt, men det gick över. Nu är hon precis som innan. På gott och ont.
Min har haft ganska normala intervaller generellt sett. Sen har hon hakat sig helt plötsligt som nu i år. Jag har iofs ingen panik ännu eftersom det är så tidigt på säsongen. Hon har aldrig tagit sig i början av säsong ändå - som tidigast har hon tagit sig i början av juli och alltså fölat tidig juni, sån är hon.
 
Jag har ju aldrig haft intresse för avel innan så trots att jag haft mestadels ston så har jag aldrig kartlagt deras brunstcykler speciellt noga. Inser hur lucky I am då min häst visade två tydliga brunster med intervall enligt skolboken, i mars och i april...

Allmän fråga: Märker man på alla ston att de är dräktiga, hur tidigt isåfall? Jag tyckte som sagt att min var lite "lullig" första veckan när hon kom hem från stationen, och hoppades att det betydde nåt, men det gick över. Nu är hon precis som innan. På gott och ont.
Jag har märkt det på mina, de har visat en mildhet som de inte haft annars. Både på äldre stoet och sedan hennes dotter har jag märkt att de var dräktiga innan kollen.
 
Jag har märkt det på mina, de har visat en mildhet som de inte haft annars. Både på äldre stoet och sedan hennes dotter har jag märkt att de var dräktiga innan kollen.

Min blir ju lite sådär lullig ibland annars med, som hon var första veckan. Sen en period med lte mer hispighet och så pendlar det. Men nu går jag ju bar runt här och övertänker och analyserar precis allt. Hoppas i vilket fall på dräktigt såklart.

Läste på facebook ang ridning eller inte ridning. Seminstationen sa att jag kunde rida som vanligt så länge hon inte visade att hon inte vill bli riden. Eftersom hon har en hel del nerv har jag känt mig kluven till om jag ska rida med risk att hon flipprar ur ibland, eller om jag ska låta henne vara. Samtidigt har hon så mkt i skallen så jag tänker att hon mår bra av att aktiveras, så jag har ridit. Svårt att veta vad som är rätt. I tisdags red jag ut och hon var reaktiv och stressad, inget ovanligt för att vara hon förvisso men jag insåg då att den där lulligheten definitivt var över... :angel: Nu är frågan om jag kanske ska skippa att rida ut, jag vet inte hur känsligt det är för enstaka stresspåslag i början av dräktigheten? Hon är ju en vaken och reaktiv häst oavsett vad man gör, hon går ju inte runt och stressar sig själv i hagen precis men flyger det förbi en plastpåse blir det såklart cirkus. Svårt att skydda henne från precis allting hon ev kan reagera på men jag vill såklart maximera chanserna för att det ska bli ett föl.
 
Min seminveterinär sa att jag kunde rida som hon var van vid. Men att jag inte skulle stressa henne mellan dygn 32-40. Dessa dagar vågade jag knappt titta på henne 😂

Typ så känner jag. Om min häst aldrig får gå upp i stress betyder det att hon måste vara drogad :angel: Med tanke på att hon inte är värre än många andra sporthästar i sitt temperament så tänker jag att det borde väl anses vara "stress av normalgraden" att gå upp i varv av tex plastpåsar som flyger förbi? Men vilken stress avses det när man säger att de inte får utsättas för stress? Jag tänker typ på transport och lastning av hästar som har problem med det, lämnas ensam i hagen för hästar som inte kan vara ensamma, eller utsättas för trafik om hästen är rädd för sånt... Hur tolkar ni detta?
 
Jag var så rädd för stress när min blev dräktig förra året så det enda jag har gjort med henne är att leda henne till/från hage och borsta henne (o sko henne såklart) i nu typ 11 månader. Nu är hon högdräktig.
 
Skit 🤯
Mitt sto seminerades i tisdags, hade ovulerat i onsdags och jag hämtade henne igår (torsdag). Släppte ihop henne med 25-åring ponny som hon känt i snart två år. Han har aldrig hoppat på henne.

Men tror ni inte att han hoppade på henne?! Och när jag inte var hemma. Så det tog ett litet tag innan jag fick ut honom ur hagen.

Är det kört nu? Är väl lika bra att be om en bakterieodling om hon inte är dräktig vid koll?

Ponnyskrälle!
 
Typ så känner jag. Om min häst aldrig får gå upp i stress betyder det att hon måste vara drogad :angel: Med tanke på att hon inte är värre än många andra sporthästar i sitt temperament så tänker jag att det borde väl anses vara "stress av normalgraden" att gå upp i varv av tex plastpåsar som flyger förbi? Men vilken stress avses det när man säger att de inte får utsättas för stress? Jag tänker typ på transport och lastning av hästar som har problem med det, lämnas ensam i hagen för hästar som inte kan vara ensamma, eller utsättas för trafik om hästen är rädd för sånt... Hur tolkar ni detta?
SWB avelspodden pratar om långvarig stress. Hästar är flyktdjur och kommer bli rädd för saker, det är inte skadligt för dräktigheten när det är av normal karaktär. Däremot att stå i ett stall med dåliga rutiner som stressar, en hagkompis de inte trivs med eller utsättas för en flytt med allt vad det innebär samt våld eller sjukdom.
Det är ju en stress varje gång man lastar de flesta hästar. Vi åkte mer än 20ggr till station förra året 😆
Ridningen i lagom grad är bra för de dräktiga stona. Min har varit pigg och glad ända tills nu, nu är hon lite trött och vi skrittar bara när dagsformen tillåter.

Min häst blev dräktig!! Trots att hon fick med sig en smitta från stationen och blev förkyld.
Blev lämnad själv i hagen och sprang 🙃
Sen hade hon dessutom jätteont i sina framhovar en period.

En kompis till mig sa bara ”du känner väl din häst? Då vet du vad du vad hon mår bra av.”
Vi skrittar fortfarande barbacka i skogen och hon blir rädd för saker ibland. 7v kvar till bebis❤️
 
SWB avelspodden pratar om långvarig stress. Hästar är flyktdjur och kommer bli rädd för saker, det är inte skadligt för dräktigheten när det är av normal karaktär. Däremot att stå i ett stall med dåliga rutiner som stressar, en hagkompis de inte trivs med eller utsättas för en flytt med allt vad det innebär samt våld eller sjukdom.
Det är ju en stress varje gång man lastar de flesta hästar. Vi åkte mer än 20ggr till station förra året 😆
Ridningen i lagom grad är bra för de dräktiga stona. Min har varit pigg och glad ända tills nu, nu är hon lite trött och vi skrittar bara när dagsformen tillåter.

Intressant, ska leta reda på podden :)
Flytta måste hon göra då vi kan inte stå kvar i stallet med föl. Och jag behöver hjälp med vak och allting då jag inte har nån erfarenhet. Har därför bokat plats för henne på ett stuteri, frågan är när de är lämpligt att flytta? Hon blir lätt stressad när man rubbar hennes rutin, så jag undrar om det är bäst att flytta tidigt i dräktigheten så hon verkligen hinner bo in sig, eller om man ska vänta till 3-4 mån innan fölning? Hon är ju inte van att gå i flock heller så jag tänkte att det hade varit snällt att flytta medan det finns bete, men nu blev jag osäker på om det är större risk att dom kastar tidigt i dräktigheten... :o
 
Intressant, ska leta reda på podden :)
Flytta måste hon göra då vi kan inte stå kvar i stallet med föl. Och jag behöver hjälp med vak och allting då jag inte har nån erfarenhet. Har därför bokat plats för henne på ett stuteri, frågan är när de är lämpligt att flytta? Hon blir lätt stressad när man rubbar hennes rutin, så jag undrar om det är bäst att flytta tidigt i dräktigheten så hon verkligen hinner bo in sig, eller om man ska vänta till 3-4 mån innan fölning? Hon är ju inte van att gå i flock heller så jag tänkte att det hade varit snällt att flytta medan det finns bete, men nu blev jag osäker på om det är större risk att dom kastar tidigt i dräktigheten... :o
SWB avelspodden samt 15 minuter med Lövsta är också jättebra!

Jag tänkte flytta mitt sto nu under tidiga våren, kanske 3-4 månader innan fölningen. Men det blev när hon var dräktig runt 90 dygn eftersom hon ändå bara ville rida i skogen. Hon blev stressad o det satt i en vecka typ men alla överlevde 🙏🏻
 
SWB avelspodden samt 15 minuter med Lövsta är också jättebra!

Jag tänkte flytta mitt sto nu under tidiga våren, kanske 3-4 månader innan fölningen. Men det blev när hon var dräktig runt 90 dygn eftersom hon ändå bara ville rida i skogen. Hon blev stressad o det satt i en vecka typ men alla överlevde 🙏🏻

Jag ska lyfta detta med seminstationen när jag åker dit :)
 
Kollade mitt sto i går på 16 dygn, inte dräktig... Så nu är det på't igen, koll imorgon bitti och evt beställa färsk sperma från Tyskland OM det går att få tag på denna gång, eller så försöker vi få upp fryst från DK och hoppas det hinner hit i tid... Vem behöver krimserier etc. när man kan få så mycket spänning i sitt liv bara för några 10-tals tusenlappar i året?
 
Kollade mitt sto i går på 16 dygn, inte dräktig... Så nu är det på't igen, koll imorgon bitti och evt beställa färsk sperma från Tyskland OM det går att få tag på denna gång, eller så försöker vi få upp fryst från DK och hoppas det hinner hit i tid... Vem behöver krimserier etc. när man kan få så mycket spänning i sitt liv bara för några 10-tals tusenlappar i året?

Tråkigt att höra :( Hoppas det går bättra framöver, är ju tackolov tidigt på säsongen...
 
Kollade mitt sto i går på 16 dygn, inte dräktig... Så nu är det på't igen, koll imorgon bitti och evt beställa färsk sperma från Tyskland OM det går att få tag på denna gång, eller så försöker vi få upp fryst från DK och hoppas det hinner hit i tid... Vem behöver krimserier etc. när man kan få så mycket spänning i sitt liv bara för några 10-tals tusenlappar i året?

Så tråkigt, bättre lycka nästa gång!
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 134
Senast: thoora
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp