Betäckningar 2022

Något OT kanske men jag har för mig man inte får transportera föl yngre än 30 dagar (annat än i nödfall då), men jag minns kanske fel om ni tar emot yngre?
Kollade på Jordbruksverkets hemsida. Fölet måste vara 7 dagar eller äldre och naveln måste vara helt läkt innan den transporteras.

Som sagt OT men ville kolla upp det eftersom det kom upp.
Har inga synpunkter på att man vill åka till station och det var som jag skrev innan heller inte av den anledningen jag skulle vara tveksam till att seminera om tidigt☺️
 
Har inte bergkoll på reglerna men det låter lite konstigt för mig att de skulle behöva vara 30 dagar. Många kör ju till seminstation för betäckning vid fölbrunst och de som inte gör det men skall betäcka om kommer ju garanterat komma med sitt sto när fölis är 25-26 dygn för att hinna till 30-dagarsbrunsten med hygglig marginal.
Skulle det stämma med 30 dagar så innebär ju det att man skulle missa två tillfällen att betäcka om sitt sto om man skall följa reglerna. Eller ja, några skulle såklart hinna om stoet inte ovulerar förrens dygn 31-32 typ men ändå.

Jag har 7 dagar i huvudet men jag vet inte om det är för att vi har det som gräns eller om det är vad lagen säger.
Kollade nu och det är sju dagar som gäller, håller med om att det känns mer rimligt.

För övrigt vill jag bara säga tack för att du skriver så mycket, är intressant att läsa från någon kunnig :)
 
Jag vet att de finns de som seminerar om väldigt tidigt men hos oss så börjar vi inte kolla våra ston förrens 9 dagar efter fölning och seminerar helst inte förrens efter 11 dagar. Har de släppt då så anser vi att det var lika bra att låta bli. Varje dygn gör stor skillnad för livmodern (alltså dess möjlighet att återhämta sig efter fölning och dräktighet). Det är stor skillnad att seminera ett sto 8 dagar efter fölning eller 12 dagar efter fölning.

Har man ett sto som går in i brunst såpass tidigt som 3 dagar efter fölning så är det ju risk att hon kanske är redo för ovulation 6-7 dagar efter fölning. Det tycker åtminstone jag är lite för tidigt för att man ska ha en rimlig chans till dräktighet. Nu kanske du inte var ute efter min åsikt men den fick du ändå🙈☺️

Tycker i dessa fall att det är mycket, mycket klokare att kolla när hon ovulerar, säg att det är på dygn 7, plocka in henne på dygn 12, kolla så att allt ser ok ut och ge henne en PG-spruta, plocka in henne på dygn 17 och förhoppningsvis seminera om däromkring. Då har man i förhållande till att seminera 7 dygn efter fölning ”förlorat” 10 dagar men man har i gengäld ökat chansen till dräktighet nåt alldeles, alldeles väldigt mycket.
Mycket få ston har återhämtat sig såpass väl efter 6-7 dygn att de tar sig på fölbrunsten.

Hoppas du förstår min lite röriga förklaring till hur jag resonerar.
 
Jag vet att de finns de som seminerar om väldigt tidigt men hos oss så börjar vi inte kolla våra ston förrens 9 dagar efter fölning och seminerar helst inte förrens efter 11 dagar. Har de släppt då så anser vi att det var lika bra att låta bli. Varje dygn gör stor skillnad för livmodern (alltså dess möjlighet att återhämta sig efter fölning och dräktighet). Det är stor skillnad att seminera ett sto 8 dagar efter fölning eller 12 dagar efter fölning.

Har man ett sto som går in i brunst såpass tidigt som 3 dagar efter fölning så är det ju risk att hon kanske är redo för ovulation 6-7 dagar efter fölning. Det tycker åtminstone jag är lite för tidigt för att man ska ha en rimlig chans till dräktighet. Nu kanske du inte var ute efter min åsikt men den fick du ändå🙈☺️

Tycker i dessa fall att det är mycket, mycket klokare att kolla när hon ovulerar, säg att det är på dygn 7, plocka in henne på dygn 12, kolla så att allt ser ok ut och ge henne en PG-spruta, plocka in henne på dygn 17 och förhoppningsvis seminera om däromkring. Då har man i förhållande till att seminera 7 dygn efter fölning ”förlorat” 10 dagar men man har i gengäld ökat chansen till dräktighet nåt alldeles, alldeles väldigt mycket.
Mycket få ston har återhämtat sig såpass väl efter 6-7 dygn att de tar sig på fölbrunsten.

Hoppas du förstår min lite röriga förklaring till hur jag resonerar.
Amen till detta 🙏🏻
 
Mitt sto är nu behandlad mot bakterier, igen. Det var inte lika mkt som förra gången så man får väl hoppas att de fått bukt med skiten nu. Jag har förstått att det är vanligt att man både behandlar lokalt med antibiotika och seminerar på samma brunst, så jag hoppas det ska gå vägen nu...
Hon är seminerad igen och vi har återkoll v22.
 
Amen till detta 🙏🏻
Skönt att vi delar åsikt gällande detta. Tycker att vi tyvärr går mot att det är mer och mer okej/vanligt förekommande att betäcka alldeles för tidigt efter fölning i en iver att snabba på processen. (Syftar nu inte till djurägare som vill skynda sig utan veterinärer som ibland förivrar sig en aning.)
 
@Karro-Lina Eftersom du har så kloka synpunkter undrar jag lite hur du tänker kring ombetäckning. Hur många år i rad är ok för stoet att var dräktig? När behövs ett pausår?
 
@Karro-Lina Eftersom du har så kloka synpunkter undrar jag lite hur du tänker kring ombetäckning. Hur många år i rad är ok för stoet att var dräktig? När behövs ett pausår?
Jag är av den åsikten att om stoet mår bra av att vara dräktig, håller hull väl och är i god fysisk kondition, då behövs inga planerade pausår. Naturen brukar se till att de får en paus då och då oavsett och får de inte det så brukar det bli väl.

Postar en bild på ett av våra gamla hedersston, numera i hästarnas himmel, men hon fick 17 föl på raken. Hemskt tycker en del. Fantastiskt tycker vi, hon mådde strålande under hela sitt liv och det fullkomligt lyste välmående om henne. Bilden är tagen 1 timma efter att hon fått sitt 17:e och sista föl, 22 år gammal❤️

Finns säkert många som ogillar att man tillåter ett sto få så många föl på rad men man ska inte glömma att det är naturligt för ett sto att vara dräktigt. Viktigt att komma ihåg att en fullständig förutsättning för att det skall fungera är riktigt bra foder och allmänt god omvårdnad (att sköta tänder, avmaskning etc regelbundet syftar jag främst på då).
 

Bifogade filer

  • D6ECA758-1502-47A3-85B7-F5495C61918F.jpeg
    D6ECA758-1502-47A3-85B7-F5495C61918F.jpeg
    64,5 KB · Visningar: 112
Jag är av den åsikten att om stoet mår bra av att vara dräktig, håller hull väl och är i god fysisk kondition, då behövs inga planerade pausår. Naturen brukar se till att de får en paus då och då oavsett och får de inte det så brukar det bli väl.

Postar en bild på ett av våra gamla hedersston, numera i hästarnas himmel, men hon fick 17 föl på raken. Hemskt tycker en del. Fantastiskt tycker vi, hon mådde strålande under hela sitt liv och det fullkomligt lyste välmående om henne. Bilden är tagen 1 timma efter att hon fått sitt 17:e och sista föl, 22 år gammal❤️

Finns säkert många som ogillar att man tillåter ett sto få så många föl på rad men man ska inte glömma att det är naturligt för ett sto att vara dräktigt. Viktigt att komma ihåg att en fullständig förutsättning för att det skall fungera är riktigt bra foder och allmänt god omvårdnad (att sköta tänder, avmaskning etc regelbundet syftar jag främst på då).

Wow vilket fint sto, jag tror inte någon hade trott hon fått 10+ föl om de vara sett henne i hagen.
 
Skönt att vi delar åsikt gällande detta. Tycker att vi tyvärr går mot att det är mer och mer okej/vanligt förekommande att betäcka alldeles för tidigt efter fölning i en iver att snabba på processen. (Syftar nu inte till djurägare som vill skynda sig utan veterinärer som ibland förivrar sig en aning.)

Jag har försökt att betäcka på fölbrunst men vid koll så har stoet varit klart på dygn 7 och då har jag blivit avrådd iom att det är så snart efter fölning. Den veterinären ville att de skulle vara på minst dygn 9 helst ännu längre - men då hade stoet släppt ägget.
 
Funderar på att åka in imorgon kväll och kolla, då är vi på dygn 9, så är frågan om hon fortfarande brunstar... Sperman ska anlända idag iaf enligt plan, det blev att vi beställde frusen för att slippa strula med skick från Nederland med alla helgdagar nu i maj.
 
Vet inte om jag skrivit det men lusitanon går till Rosebank här framöver. Hon kommer flytta men bara till fodervärd. Jag har för mycket häst egentligen (hört den förut...) men jag har inte hjärta att sälja en så snäll och vänlig häst.
Tanken är att hon ska gå till station i mitten av juni.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 919
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp