Betäckningar 2022

Funderar på att åka in imorgon kväll och kolla, då är vi på dygn 9, så är frågan om hon fortfarande brunstar... Sperman ska anlända idag iaf enligt plan, det blev att vi beställde frusen för att slippa strula med skick från Nederland med alla helgdagar nu i maj.
Är den frysta sperman till stoet du ska/skulle betäcka på fölnrunsten?
 
Ja. Men nu blev det att vi väntar tills 28-dagars brunsten ändå, då hennes föl är blockhalt och inte kan transporteras... :(
Väldigt tråkigt med ditt föl😔. Men tror att det blir väldigt mycket bättre att betäcka på 28-dagarsbrunsten om det är fryst sperma. Vi släpper faktiskt alltid fölbrunsten på de som skall betäckas med fryst. Det finns säkert många som provar fölbrunst men ibland är man ju lite begränsad i antalet försök när man jobbar med fryst och då kan jag tycka att det är lite slöseri att använda det på en brunst där man vet att chansen till dräktighet redan från början är klart sämre.

Har hänt att vi seminerat nån enstaka på fölbrunsten men då har hon stått kvar 14-15 dagar efter fölning och sett perfekt ut.

Lycka till! Vet ni förresten vad som är felet på bebis? (Fel tråd kanske).
 
Väldigt tråkigt med ditt föl😔. Men tror att det blir väldigt mycket bättre att betäcka på 28-dagarsbrunsten om det är fryst sperma. Vi släpper faktiskt alltid fölbrunsten på de som skall betäckas med fryst. Det finns säkert många som provar fölbrunst men ibland är man ju lite begränsad i antalet försök när man jobbar med fryst och då kan jag tycka att det är lite slöseri att använda det på en brunst där man vet att chansen till dräktighet redan från början är klart sämre.

Har hänt att vi seminerat nån enstaka på fölbrunsten men då har hon stått kvar 14-15 dagar efter fölning och sett perfekt ut.

Lycka till! Vet ni förresten vad som är felet på bebis? (Fel tråd kanske).

Tack! :heart Och nej (har inte orkat skriva om honom i föltråden än, så svarar här) - jag trodde först det var fölsjuka/sepsis, men blodproven såg jättefina ut, har bedövat ut hoven och uteslutet hovbensbrott/hovböld, ingen värme eller svullnad någonstans som ger indikation så veterinärarna (har haft två oberoende) vet helt enkelt inte vad det är... hoppas på en sträckning eller något..
 
Tack! :heart Och nej (har inte orkat skriva om honom i föltråden än, så svarar här) - jag trodde först det var fölsjuka/sepsis, men blodproven såg jättefina ut, har bedövat ut hoven och uteslutet hovbensbrott/hovböld, ingen värme eller svullnad någonstans som ger indikation så veterinärarna (har haft två oberoende) vet helt enkelt inte vad det är... hoppas på en sträckning eller något..
Hoppas att du har rätt angående sträckning. De far ju omkring som små kanonkulor ibland de små så inte helt otroligt om han fått nån muskelsträckning eller så.
 
Tack! :heart Och nej (har inte orkat skriva om honom i föltråden än, så svarar här) - jag trodde först det var fölsjuka/sepsis, men blodproven såg jättefina ut, har bedövat ut hoven och uteslutet hovbensbrott/hovböld, ingen värme eller svullnad någonstans som ger indikation så veterinärarna (har haft två oberoende) vet helt enkelt inte vad det är... hoppas på en sträckning eller något..
Var råmjölk och foalcheck ok på honom?
 
Trodde inte jag skulle få hänga i den här tråden i år efter att vårt gamla avelssto togs bort i höstas. Suktat lite över ponnyhingstar till sötfröken under våren och klurat lite men inte kommit till något beslut. Antingen har de endast varit tillgängliga via semin eller funnits för långt bort. Någon bukare tipsade bla om Stings Testarossa, som jag varit väldigt sugen på länge men kände att det blev för långt att åka och det är så otroligt mycket annat nu ändå. Hittade till slut några nära men var inte helt nöjd med modellen mm på dem, så när ponnyn gick in i brunst i helgen så velade jag om vi skulle ta en av dem ändå eller skippa det helt. Igår insåg jag att det var verkligen var dags att bestämma sig, så ett par timmar ivrigt googlande, ett snabbt samtal och några timmar senare stod stoet hos hingsten. Ytterligare några timmar senare så var hon betäckt första gången, så nu håller vi ✊✊
 
Trodde inte jag skulle få hänga i den här tråden i år efter att vårt gamla avelssto togs bort i höstas. Suktat lite över ponnyhingstar till sötfröken under våren och klurat lite men inte kommit till något beslut. Antingen har de endast varit tillgängliga via semin eller funnits för långt bort. Någon bukare tipsade bla om Stings Testarossa, som jag varit väldigt sugen på länge men kände att det blev för långt att åka och det är så otroligt mycket annat nu ändå. Hittade till slut några nära men var inte helt nöjd med modellen mm på dem, så när ponnyn gick in i brunst i helgen så velade jag om vi skulle ta en av dem ändå eller skippa det helt. Igår insåg jag att det var verkligen var dags att bestämma sig, så ett par timmar ivrigt googlande, ett snabbt samtal och några timmar senare stod stoet hos hingsten. Ytterligare några timmar senare så var hon betäckt första gången, så nu håller vi ✊✊

Vad har du för sto? Och vad blev det för pojkvän? ;)
 
Stoet är e Buddy Holly (Lillemons Lightning) - Whatton Copper Beech. Hon fick gångartsdiplom och 1 p från hoppdiplom (mitt misstag 🙈) på 3 års förra året och vann sedan gångartsfinalen i Vetlanda. Hennes dejt blev Simberg Superman.

Bra val! :)

Jag red till en trevlig b-ponny e LL för några år sedan. Kanonponny som lärt många barn rida :)
 
Bra val! :)

Jag red till en trevlig b-ponny e LL för några år sedan. Kanonponny som lärt många barn rida :)
Tack och vad roligt! Vårt sto är en riktig drömponny, makalöst snäll och härlig att jobba med. Hade initialt inte Superman på listan men känner mig väldigt nöjd med valet nu. Det var inte helt lätt att hitta information dock 😅 Min förhoppning är att få en kopia av stoet, när det gäller färg, temperament, gång och hoppning 🤞
 
Är det ngn som beställt från Tyskland, Holland, Belgien nu nyligen och haft problem med skicken? Har fått utan problem i våras men såg en del skrev på fb att dom inte fick sina skick och fick ta sina andrahands val istället. Funderar på om jag behöver köpa in ngt fryst som backup. Har inte lyckats hitta någon intressant hingst inom Sverige att seminera sista stoet med nämligen.
 
Är det ngn som beställt från Tyskland, Holland, Belgien nu nyligen och haft problem med skicken? Har fått utan problem i våras men såg en del skrev på fb att dom inte fick sina skick och fick ta sina andrahands val istället. Funderar på om jag behöver köpa in ngt fryst som backup. Har inte lyckats hitta någon intressant hingst inom Sverige att seminera sista stoet med nämligen.
Har det varit problem med själva transporten eller tillgången? Ska till och börja seminera med skick från Tyskland (trots strul med skick därifrån tidigare år…🙈).
 
Det strulade en del redan ifjol med utlandsskicken och jag har redan haft de som fastnat (olika flygplatser, ifjol var det Kph ett par gånger och nu senast i Leipzig). Klurigt men jag råder alltid (!) till en plan B och en plan C och C måste vara svenskstationerad.
 
Apropå detta med försäkring av foster. Har sett att bolagen försäkrar från 40 dagar. Men kollar man alltså dräktigheten både på 30 och 40 dagar? Hur funkar detta? Man ska ju ha ett nytt dräktighetsintyg tänker jag...
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 213
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 905
Senast: zassoo
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 102
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp