Betäckningar 2022

Jag kör då: Mitt sto (20 år, ska göra hennes troligen sista föl nu) började givetvis brunsta mitt i påsk.... Var inne och kollade henne i onsdags, då fanns det ett ägg men det var inte helt redo. Pratade med Jetpak och de sa de kunde leverera sperma från Helgstrand även i helgdagarna, och ordna med tullen och allting, så vi planerade att beställa på fredagen. MEN - det sket sig givetvis - pkt 1, det fanns inte veterinär på jobb i helgdagarna som kunde fixa Traces, och pkt 2 - min utvalda hingst hade skickats från Danmark till Tyskland för säsongen... :down:

Såå, då blev beskedet att vi kunde beställa tidigast tisdag (i dag), så jag drog ner på kraftfodret och stängde av så stona inte fick gå på gräset, för att försöka bromsa upp brunsten lite. Vilket såg ut att ha funkat, för ägget var kvar imorse, det såg dock fortfarande inte helt redo ut..? Så efter lite diskution beslöt vi att vi sprutar och beställar, sperman från Tyskland kommer oavsett inte förens imorgon. Alles gut så långt, men nej då...!! Hingsten för hårdt bokat enligt Schockemöhle, ston som står hos dom blir prioriterade och mycket osannolikt att de kan skicka till Norge. :arghh: Faaaan!

Så nu lutar det åt att det blir andrahandsvalet, fick komma upp med ett alternativ snabbt och då blev det Revolution. De skickar imorgon i så fall, så hoppas vi det blir någorlunda rätt tajmat ift ägglossning.. Tur det är relativt tidigt på säsongen än, men skulle SÅ gärna haft ett aprilföl för en gångs skull...
 
Jaha, här fortsätter det strula... Revolution-sperman skulle anlända på flygplatsen kl 18.05 i dag, när jag väntat från 18.30 till 19 och den fortfarande inte dykt upp, så lyckades personalen ta reda på att den hamnat på et annat flyg?! Och givetvis var det även försenad, så vi skulle inte hinna få ut sperman innan både terminalen stängde för kvällen och veterinären som skulle seminera åkt hem.... :arghh::banghead:

Sååååå (försök andas) nu är planen att hämta stoet klockan 06.30 imorgon bitti, hämta sperman på flygplatsen klockan 07 när det öppnar igen, och vara på seminstationen klockan 07.45... Veterinären trodde det skulle vara för sent mtp att det då blir två dögn efter hon sprutades, men känns bortkastad att inte ens försöka.

Första semineringen för året på första stoet och jag har typ redan tröttnat, haha. :p Lovar bra det här!
 
Jag tycker det är JÄTTETIDIGT att seminera nu, jag har fortfarande inte fått första fölet och det är gott nog :). Seminera nu så får man ju föl i mars och det vill inte jag.
 
Jag tycker det är JÄTTETIDIGT att seminera nu, jag har fortfarande inte fått första fölet och det är gott nog :). Seminera nu så får man ju föl i mars och det vill inte jag.

Mitt sto har fölat på mellan 345 och 354 dygn på de fölen hon fått hos mig, så det blir garanterad aprilföl om det tar sig nu. Bor långt söderut och vi brukar ha jättefint väder i april. Tycker de jag fått i mitten på maj är lite i senaste laget, även om det är helt vanligt i både Norge och Sverige.
 
Jag tycker det är JÄTTETIDIGT att seminera nu, jag har fortfarande inte fått första fölet och det är gott nog :). Seminera nu så får man ju föl i mars och det vill inte jag.

Tycker också det är tidigt att få föl i Mars. Men hon oss står gallisarna på ljusprogram, avelshingstarna som är fullbokade behöver säsongen så lång som möjligt och vi har fått 30 föl hittills😅.
 
jag har ett sto på stationen redan, hon åkte dit den 1/4. Kommer dock ej semineras förrän i maj, det är ju snart - shit... Hon är e Corlensky G - Contender, semineras med Catch. Hon har syskon i Svår hoppning, mamman ELIT, mycket fint möderne bakåt. Hon själv har startat 1.30 hoppning. Första fölet för henne och jag hoppas att hon är lika fertil som sin mor och syskon.
 
Jag tycker det är JÄTTETIDIGT att seminera nu, jag har fortfarande inte fått första fölet och det är gott nog :). Seminera nu så får man ju föl i mars och det vill inte jag.

Jag har haft mitt sto på station i en vecka. Är första föl både för mig och stoet. Har fått alla möjliga råd, både att börja direkt hon visar brunst och att vänta till tredje brunsten. Nu blev det andra brunsten då den första var redan i mars. Inte lätt att veta vad som är bäst men min ringa avelserfarenhet av att ha följt med vänner med deras ston på seminstation, är att det aldrig är att räkna med nåt. Så jag tänker att om jag börjar tidigt kanske vi får ett föl till slut, om vi har tur...

@sorbifolia Jesus vilket krångel. Förstår nu varför jag blev avrådd från att ta EU-semin med flyg och istället blev det en hingst i landet... :angel::crazy:
 
Jag har också varit osäker på när vi skulle börja men gick på råd från hingsthållare med mångårig erfarenhet av aveln. Vi åkte ju först och kollade på klinik var hon var i sin cykel och lyckades pricka precis innan hon släppte ägget, alltså var det enkelt att se och räkna ut nästa brunst. Det gjorde veterinären bra för hon gick in i brunst nu precis enligt plan och är nu betäckt! Ska få veta mer när brunsten är slut hur det gått men fick en liten uppdatering igår att allt gått bra hittills. :heart Det blev perfekt med ankomst till stationen några dagar innan så hon hann acklimatisera sig och bo in sig något innan betäckningen påbörjades.

Med hopp om att det tar sig nu på första brunten så hon får komma hem tidigt. :heart Jag däremot har haft ett smärre psykbryt, det bubblade upp mycket känslor nu när man faktiskt är mitt i det där som jag längtat efter och planerat för så länge. Jag är lite av en drömmare, inte så mycket doer, så jag fick nog en liten chock att jag faktiskt tagit det här steget. :laugh::nailbiting::love: Samtidigt som det dyker upp nya fölbilder varje dag på FB, men också både ensamma föl och mammor...
 
Jag har haft mitt sto på station i en vecka. Är första föl både för mig och stoet. Har fått alla möjliga råd, både att börja direkt hon visar brunst och att vänta till tredje brunsten. Nu blev det andra brunsten då den första var redan i mars. Inte lätt att veta vad som är bäst men min ringa avelserfarenhet av att ha följt med vänner med deras ston på seminstation, är att det aldrig är att räkna med nåt. Så jag tänker att om jag börjar tidigt kanske vi får ett föl till slut, om vi har tur...

@sorbifolia Jesus vilket krångel. Förstår nu varför jag blev avrådd från att ta EU-semin med flyg och istället blev det en hingst i landet... :angel::crazy:

Spännande! Hur gammalt är ditt sto? Är det dressyrföl du ska göra med?

Ja, det brukar vara smidigare med hingst i samma land, dock brukar våra skick från DK gå riktigt snabbt när allting funkar... Har dock försökt få tag på färskt från både Irland och Nederländerna tidigare men fått ge upp då det varit hopplöst att synka leveransen med stonas ovulering...
 
Spännande! Hur gammalt är ditt sto? Är det dressyrföl du ska göra med?

Ja, det brukar vara smidigare med hingst i samma land, dock brukar våra skick från DK gå riktigt snabbt när allting funkar... Har dock försökt få tag på färskt från både Irland och Nederländerna tidigare men fått ge upp då det varit hopplöst att synka leveransen med stonas ovulering...

Mitt sto är född -10. Inte jättegammal men ändå inte ung, jag kan knappt vänta till första dräktighetskollen. Jag vet inte om det är inbillning och jag vet inte hur snabbt man märker skillnad, men hon har varit lite osedvanligt sansad den här veckan. Jag tror det är inbillning eller en vanlig seg period men hoppas såklart att det är ett positivt svar.
 
Lämnade mina två ponnyer till hingstar i helgen. Ingen av dem verkar vara så imponerad av sin tilltänkte. :grin:

Hoppas de kommer i brunst snart.
 
Mitt sto som var tom i fjol hade finfint ägg på första kollen men den var i början av April, tack men nejtack till föl i början av mars så första brunsten fick gå åt till att städa henne. Har hon brunstat efter det? Svar NEJ. Hästjävel
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 560
Senast: jemeni
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp