Betäckningsstatistik 2019

Jag tror att fertilitet spelar stor roll. Jag vet att båda de hingstarna som är i topp har mycket god fertilitet och blir typ genast rekommenderade av hingsthållarna om man försöker med annnan hingst i deras program och det inte tar sig.

Jag tror att många fina får färre ston av olika orsaker, marknadsföring är en. Allmän populäritet en annan. Kollar man tex på elitfölauktionen var det inte särskilt imponerande summor på de med svenskstationerade hingstar (om de ens var utvalda - de flesta var från utländska hingstar) - då är det många uppfödare som hellre väljer ännu mer säljbart från utlandet, särskilt om de redan ligger lite i framkant.
 
Flyinge har haft ett motigt år när man ser vad de fått dräktigt 😫
Har betäckt två ston med importhingstar via flyinge och deras usla siffror förvånar mig inte det minsta. Det har skötts riktigt usel och det ska mycket till för att jag ska använda dem igen.
 
Ok tråkigt. Vad är det som fallerar då?Hanteringen av sperman?

Vid ett par tillfällen var det så utspätt att chansen för dräktighet nog varit större om vi seminerat med vatten. Hade även problem med skick som inte dök upp mm. Inget som egentligen är Flyinge fel, utan deras samarbetspartner.
 
Vid ett par tillfällen var det så utspätt att chansen för dräktighet nog varit större om vi seminerat med vatten. Hade även problem med skick som inte dök upp mm. Inget som egentligen är Flyinge fel, utan deras samarbetspartner.

Ojdå - vilka hingstar använde du?
 
Dressyrhingstar från schockemöhle. En inackorderad här hade problem att få i tid, men det var ok kvalitet. Dockfrån hopphingst.
@cirkus
 
Fast Kannatol ligger ju i topp - både fertilitetsmässigt och i antal

Han har väl stått på Flyinge? Tror de sköter allt bra. Problemen uppkommer med importhingstarna. Tyvärr ger det Flyinge ett oförtjänt dåligt rykte när deras samarbetspartners inte sköter sig.

Total hope hade när han stod på Flyinge 112 ston och en dräktighet på 77% (2018). I år på 13 sto en dräktighet på 46%. Är det rimligt/normalt att det sjunker så mycket när det blir import istället?

De har även några hingstar på 30%.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 252
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp