Betäckningstips för osäkert sto

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!

jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt innan. Jag upplever henne både rädd för hingst och visar inga brunsttecken . Jag gör brunstkoll med hingsten varje dag, de får mötas, och hon är inte helt ointresserad, men så fort han blir lite taggad och hummar och försöker kela henne backar hon undan, nästan gömmer sig för honom. Aldrig varit med om ett så "blygt sto", andra maiden ston jag haft här har ändå varit mer framåt och typ kickat eller markerat nej på annat sätt mycket tydligt. Vet inte hur vi ska göra det tryggt för henne. Hon ska brunsta nu men visar alltså inga tecken. Hur hade ni gått vidare? Bara is i magen o ge henne tid? Hingsten i fråga är äldre, van och väldigt snäll, han backar undan varje gång hon "gömmer sig" för honom. Blir bara så konfunderad över att hon verkar så rädd.
 
Om han är snäll så kanske fribetäckning under uppsikt kan vara ett alternativ? Då får hon mer tid på sig att lära känna honom och du slipper hålla i snöre.

Jag förutsätter att hon är kollad så att hon inte har problem med infektion eller något åt det hållet, för annars hade jag börjat där först.
 
Du får ju först be en vet kolla om hon är brunstig, dvd har ägglossning och i övrigt är gynekologiskt frisk. En del ston behöver få hjälp med att komma igång m brunsten genom hormonbenhandling (”sprutas igång”)

Det händer oxå att ston är livrädda f hingsten. Jag fick ge upp med ett sto för några år sedan. Hon var brunstig men lät inte hingsten komma nära. Det blev farligt f alla inblandade. Semin var inte ett alternativ den gången.
 
Upplever att en del maidenston kan ha ganska svaga osynliga brunster, kanske för att de inte vågar visa så mkt eller pga annat. Men iaf så har vi med framgång sprutat igång en brunst som då blivit väldigt kraftig och då har det aldrig varit problem att sen betäcka på den.
 
Om han är snäll så kanske fribetäckning under uppsikt kan vara ett alternativ? Då får hon mer tid på sig att lära känna honom och du slipper hålla i snöre.

Jag förutsätter att hon är kollad så att hon inte har problem med infektion eller något åt det hållet, för annars hade jag börjat där först.
Jag har funderat på det, dock har han aldrig fribetäckt innan så blir en första gång isåfall.

Det är hon, hon ska ha haft en stark brunst i april/maj innan hon kom till mig, sen verkar den ha "hoppat" eller helt uteblivet nu när hon kom hit. Sen vet jag inte hur snabbt de kan smittas igen om hon kollades av vet i februari/mars och sen kom hit nu.
 
Du får ju först be en vet kolla om hon är brunstig, dvd har ägglossning och i övrigt är gynekologiskt frisk. En del ston behöver få hjälp med att komma igång m brunsten genom hormonbenhandling (”sprutas igång”)

Det händer oxå att ston är livrädda f hingsten. Jag fick ge upp med ett sto för några år sedan. Hon var brunstig men lät inte hingsten komma nära. Det blev farligt f alla inblandade. Semin var inte ett alternativ den gången.
Vanligen brukar jag inte ta ut vet för att kolla, utan min hingst löser allt det, jag låter han teasa dem och de visar i 99% av fallen brunst jättesnabbt. Detta är första gången detta händer. Men det kanske är läge o ta ut vet nu.

Bra information om det stoet du hade kontakt med, kanske är ett sånt fall här. :O
 
Upplever att en del maidenston kan ha ganska svaga osynliga brunster, kanske för att de inte vågar visa så mkt eller pga annat. Men iaf så har vi med framgång sprutat igång en brunst som då blivit väldigt kraftig och då har det aldrig varit problem att sen betäcka på den.
Tack, jag ska föreslå det för stoägaren!
 
Vanligen brukar jag inte ta ut vet för att kolla, utan min hingst löser allt det, jag låter han teasa dem och de visar i 99% av fallen brunst jättesnabbt. Detta är första gången detta händer. Men det kanske är läge o ta ut vet nu.

Bra information om det stoet du hade kontakt med, kanske är ett sånt fall här. :O
I de allra flesta fall är ju det bästa och lättaste att låta hingst och sto få till det själva, men så finns det ju de gånger det inte vill sig av någon anledning.
Hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 463
Senast: Ridinglady
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 382
Senast: Novalisa
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 085
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp