Betala av bostadslån - nackdelar?

Med tanke på att länder hela tiden lånar mer kapital. Och att stora finansieringsproblem är under uppsegling i både Italien och Frankrike, så lär kapital bli dyrare att hyra. Och varför skulle en bank hyra ut till en svensk bostadsköpare för 3 % när han kan få 6% av den franska eller Italienska staten?
 
Å andra sidan är nog bankerna riskaverta när det gäller stater (med Grekland i färskt minne...). Ett Frankrike som brinner eller ett Italien som har konstant regeringskris. Svenska hushåll är nog tryggare och har en säkerhet i form av bostäder...
 
Är inte intresserad av investeringar osv, ser huset som en investering.
Fast huset är ingen investering eftersom du måste ha någonstans att bo. Dessutom är en investering är någonting man äger som genererar pengar åt dig. Din fastighet genererar inte pengar åt dig varje månad eller ens varje år - snarare är det en skuld du betalar varje månad. Även när den blir skuldfri är det en kostnad att bo där. Visst kan man minska kostnaden för sitt boende och få ut pengar på fickan, men i de allra flesta fall köper man någonting likvärdigt eller dyrare.

Problemet med att se fastigheten där man bor som investering är att man sällan gör de där riktigt bra affärerna. Det är sällan man köper när det är billigt, bor där ett tag och sen säljer när det är dyrt för att sedan flytta ut i ett tält i skogen och köpa en ny bostad när det är billigt igen. Den vanligaste affären är som jag redan sagt ovan att man köper någonting dyrare och tar vinsten och sätter den i nästa bostad.

För dig är det ingen investering, men det är möjligtvis en bra ekonomisk fördel för dina barn, om de redan har en bostad.
 
Fast huset är ingen investering eftersom du måste ha någonstans att bo. Dessutom är en investering är någonting man äger som genererar pengar åt dig. Din fastighet genererar inte pengar åt dig varje månad eller ens varje år - snarare är det en skuld du betalar varje månad. Även när den blir skuldfri är det en kostnad att bo där. Visst kan man minska kostnaden för sitt boende och få ut pengar på fickan, men i de allra flesta fall köper man någonting likvärdigt eller dyrare.

Problemet med att se fastigheten där man bor som investering är att man sällan gör de där riktigt bra affärerna. Det är sällan man köper när det är billigt, bor där ett tag och sen säljer när det är dyrt för att sedan flytta ut i ett tält i skogen och köpa en ny bostad när det är billigt igen. Den vanligaste affären är som jag redan sagt ovan att man köper någonting dyrare och tar vinsten och sätter den i nästa bostad.

För dig är det ingen investering, men det är möjligtvis en bra ekonomisk fördel för dina barn, om de redan har en bostad.
För väldigt många av oss finns alternativen hyreslägenhet eller egen bostad. En egen bostad betalar man av. Större och större andel av bostaden är ens egen.

Investering är kanske fel ord men ett sparande är bostaden definitivt.
 
Fast huset är ingen investering eftersom du måste ha någonstans att bo. Dessutom är en investering är någonting man äger som genererar pengar åt dig. Din fastighet genererar inte pengar åt dig varje månad eller ens varje år - snarare är det en skuld du betalar varje månad. Även när den blir skuldfri är det en kostnad att bo där. Visst kan man minska kostnaden för sitt boende och få ut pengar på fickan, men i de allra flesta fall köper man någonting likvärdigt eller dyrare.

Problemet med att se fastigheten där man bor som investering är att man sällan gör de där riktigt bra affärerna. Det är sällan man köper när det är billigt, bor där ett tag och sen säljer när det är dyrt för att sedan flytta ut i ett tält i skogen och köpa en ny bostad när det är billigt igen. Den vanligaste affären är som jag redan sagt ovan att man köper någonting dyrare och tar vinsten och sätter den i nästa bostad.

För dig är det ingen investering, men det är möjligtvis en bra ekonomisk fördel för dina barn, om de redan har en bostad.
Huset stiger i värde varje år = genererar pengar inför försäljning. På samma sätt som en aktie kan öka i värde innan den slutligen säljs.
 
Huset stiger i värde varje år = genererar pengar inför försäljning. På samma sätt som en aktie kan öka i värde innan den slutligen säljs.
Poängen är dock att en bostad är någonting du alltid behöver. Du byter en bostad mot en annan, vilket innebär att du inte får ut de pengarna. Aktier kan du sälja på en topp och vänta in tills de går ner igen och köpa på dig mer, vilket innebär att de genererar pengar varje gång du säljer dem. Men så funkar inte en bostad.

Din bostad är en bra investering för dina barn som kan sälja den, men för dig som behöver någonstans att bo är det ingen bra affär.
 
Poängen är dock att en bostad är någonting du alltid behöver. Du byter en bostad mot en annan, vilket innebär att du inte får ut de pengarna. Aktier kan du sälja på en topp och vänta in tills de går ner igen och köpa på dig mer, vilket innebär att de genererar pengar varje gång du säljer dem. Men så funkar inte en bostad.

Din bostad är en bra investering för dina barn som kan sälja den, men för dig som behöver någonstans att bo är det ingen bra affär.
Även den som investerar i annat har ju utgifter för boende.

Du verkar inte (vilja?) förstå: du förutsätter av någon anledning att VI aldrig kommer sälja och att vi automatiskt kommer köpa något dyrare. Så är det inte. Vi har ingen önskan om att klättra på bostadsstegen, utan snarare isåfall köpa billigt - renovera - sälja dyrare - köpa billigt - renovera - sälja dyrare osv. Det som blir över efter försäljning kommer inte till fullo att investeras i nytt boende.

Nu har vi möjligheten att betala av hela vårt lån under några år om vi vill och det skulle innebär att vi sitter på ett kapital som vi kan lösa ut genom flytt. Ett kapital som kommer att ha ökat från ett par hundratusen till cirka 850.000.
 
Har gått över från delad till gemensam ekonomi med min man, vilket har lett till att vi båda blivit bättre på att hålla i våra pengar och inte slösa. Vi lever i stort sett på en lön och kan spara den andra.

Med lite snabb huvudräkning kom jag fram till att vi hade kunnat betala av vårt hus på några år. Vi har inte bundit räntan.

Är inte så haj på det här med privatekonomi och bostadslån, så blir lite fundersam på om det skulle kunna finnas någon nackdel med att betala av bostadslånet? Tänker någon skattegrej eller så som vi inte vet om :)

Likviditeten. Den dagen knipan kommer är det inte alls säkert att du får låna pengar igen. Men det är en bedömningssport hur likvid man anser att man måste vara.
 
Poängen är dock att en bostad är någonting du alltid behöver. Du byter en bostad mot en annan, vilket innebär att du inte får ut de pengarna. Aktier kan du sälja på en topp och vänta in tills de går ner igen och köpa på dig mer, vilket innebär att de genererar pengar varje gång du säljer dem. Men så funkar inte en bostad.

Din bostad är en bra investering för dina barn som kan sälja den, men för dig som behöver någonstans att bo är det ingen bra affär.

Kan inte riktigt hålla med. Vi bodde i 8 år i vår brf, sålde för nästan dubbelt vad vi köpte för. Vi har tjänat pengar bara genom att bo.
 
Kan inte riktigt hålla med. Vi bodde i 8 år i vår brf, sålde för nästan dubbelt vad vi köpte för. Vi har tjänat pengar bara genom att bo.
Det har jag också gjort då jag gjort ett par bra affärer och haft tur. Men rent generellt är en bostad faktiskt ingen investering. Det är en skuld. Det är möjligt att man tjänar pengar på det, men tittar man på hur bostadsmarknaden ser ut och hur de flesta gör så stoppar de in de pengarna de tjänar på sitt förra boende in i det nya boendet, för man måste ju bo någonstans.
 
Fast när får du ut och kan använda dina sparade pengar?
När jag säljer?

Det är ingen naturlag att alltid byta till en dyrare bostad.
Föräldrar med utflyttade barn kan vilja byta till en mndre bostad och få pengar i "vinst". Jag kommer sannolikt att byta till ett sniorboende senare i livet. Säljer då min stuga med rejäl vinst.

På min ort är det lägenhetsbrist. Vi har flera villaområden där det bor i stort sett enbart äldre pensionärer. De bor kvar i den stora svårskötta villan för det finns inget annat alternativ.

En arbetskamrat har nyligen flyttat till en mndre lägenhet för att få ner kostnaden inför lägre inkomster framlöver.
 
Vart ska dessa billiga ettor byggas menar du? Som mäklarna brukar säga: ”location, location, location...”
Man får naturligtvis hitta mark utanför stadskärnorna. Och vad som är lika viktigt. Man får bygga lägenheterna i ngt slags modulsystem så att man utan större svårighet kan anpassa en 5;a till 2 mindre lägenheter eller slå samman två mindre till en större.
 
Poängen är dock att en bostad är någonting du alltid behöver. Du byter en bostad mot en annan, vilket innebär att du inte får ut de pengarna. Aktier kan du sälja på en topp och vänta in tills de går ner igen och köpa på dig mer, vilket innebär att de genererar pengar varje gång du säljer dem. Men så funkar inte en bostad.

Din bostad är en bra investering för dina barn som kan sälja den, men för dig som behöver någonstans att bo är det ingen bra affär.
Förr sade an att den bonde som äger sin gård, lever fattigt men dör rik, i motsats till arrendatorn som lever rikt, men dör fattig. Det är lite som skillnaden mellan dem som äger sitt hus och dem som hyr en lägenhet. Den ene får göra jobbet själv den andre köper sig den tjänsten.

Bostad är ngt vi måste ha. men till skillnad från alla andra bruksföremål vi köper så kan, jag säger kan den vara en investering för framtiden jämfört med att hyra en bostad. Ingenting utan nackdelar visst. Men för de flesta har eget boende varit en vinstgivande affär de senaste 100 åren.Att lyfta fram att man behöver en bostad är egentligen irrelevant. Jämförelsen bör vara , att jämföra hyresrätt mot ägt rätt. Vilket val som på sikt ger störst fördelar, i form av trygghet, service, kapitalbindning och kapitalvinst.
 
Förr sade an att den bonde som äger sin gård, lever fattigt men dör rik, i motsats till arrendatorn som lever rikt, men dör fattig. Det är lite som skillnaden mellan dem som äger sitt hus och dem som hyr en lägenhet. Den ene får göra jobbet själv den andre köper sig den tjänsten.

Bostad är ngt vi måste ha. men till skillnad från alla andra bruksföremål vi köper så kan, jag säger kan den vara en investering för framtiden jämfört med att hyra en bostad. Ingenting utan nackdelar visst. Men för de flesta har eget boende varit en vinstgivande affär de senaste 100 åren.Att lyfta fram att man behöver en bostad är egentligen irrelevant. Jämförelsen bör vara , att jämföra hyresrätt mot ägt rätt. Vilket val som på sikt ger störst fördelar, i form av trygghet, service, kapitalbindning och kapitalvinst.
En hyrd bostad får man betala tills man dör.

Ett köpt hus kan bli färdigamorterat. Sen lever man billigt.
 
En hyrd bostad får man betala tills man dör.

Ett köpt hus kan bli färdigamorterat. Sen lever man billigt.
Ett köpt hus har även det drifts och underhållskostnader.
Hyr man sin lägenhet behöver man ingen buffert för att kunna reparera värme, bad, kök, tak och så vidare Alltså kan du leva upp den bufferten leva rikt så att säga. Som husägare så måste du skaffa dig den där bufferten, leva fattigare så att säga..
 
Ett köpt hus har även det drifts och underhållskostnader.
Hyr man sin lägenhet behöver man ingen buffert för att kunna reparera värme, bad, kök, tak och så vidare Alltså kan du leva upp den bufferten leva rikt så att säga. Som husägare så måste du skaffa dig den där bufferten, leva fattigare så att säga..
Det är medtaget i min beräkning. Det är ändå billigare i längden att äga sitt boende.
 
Ett köpt hus har även det drifts och underhållskostnader.
Hyr man sin lägenhet behöver man ingen buffert för att kunna reparera värme, bad, kök, tak och så vidare Alltså kan du leva upp den bufferten leva rikt så att säga. Som husägare så måste du skaffa dig den där bufferten, leva fattigare så att säga..

Eller ha låneutrymme på huset..

Dock är husets driftskostnader lägre än hyran för min etta...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 856
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp