Betala av bostadslån - nackdelar?

Fast vad som är vettigt för dig behöver inte vara vettigt för någon annan. Vi har alla olika riskpreferenser.
Riskerna är lika för alla. Vad som skilljer är avkastningskrav som då direkt interagerar med risk. Människor väljer olika utifrån det + vilka tillgänglighets behov man har.
 
Riskerna är lika för alla. Vad som skilljer är avkastningskrav som då direkt interagerar med risk. Människor väljer olika utifrån det + vilka tillgänglighets behov man har.

Ja, absolut men säg då inte att betala av bolån är det vettigaste alternativet för privatpersoner. En riskälskande person hade inte tyckt det. Jag säger varken bu eller bä, det är upp till var och en hur man vill investera, så länge man sover gott om natten.
 
Hur mycket kan räntan sjunka? Vi har idag en REPORÄNTA på -0,50 % Bara det är väl nog för att inse att räntan inte kommer att sjunka de närmaste åren:up:

Det finns inga som helst garantier. De flesta är nog överens om att räntan kommer gå upp framöver, däremot så är nog de flesta överens om att det också kommer komma en lågkonjunktur inom hyfsat snar framtid. Då kommer räntan sannolikt inte kunna höjas, snarare kan det hända att man blir tvungen till en räntesänkning.
 
Ja, absolut men säg då inte att betala av bolån är det vettigaste alternativet för privatpersoner. En riskälskande person hade inte tyckt det. Jag säger varken bu eller bä, det är upp till var och en hur man vill investera, så länge man sover gott om natten.

Det vettigaste är att inte ha några lån alls ;)
Vettigaste och inte minst stabilaste lånet när det gäller ränta är ju dock CSN-lån kan jag tycka.
 
Det vettigaste är att inte ha några lån alls ;)
Vettigaste och inte minst stabilaste lånet när det gäller ränta är ju dock CSN-lån kan jag tycka.

Personer som gillar att spekulera i bostadsmarknaden skulle kanske inte hålla med :D
Ja, håller med. Finns ju många som tar lånet och stoppar det på sparkonto istället när de studerar.
 
Personer som gillar att spekulera i bostadsmarknaden skulle kanske inte hålla med :D
Ja, håller med. Finns ju många som tar lånet och stoppar det på sparkonto istället när de studerar.

Haha nej sant. Men för den gemene som inte lever av att spekulera om dylikt lär det ju vara fördelaktigt ;)
 
Ja, absolut men säg då inte att betala av bolån är det vettigaste alternativet för privatpersoner. En riskälskande person hade inte tyckt det. Jag säger varken bu eller bä, det är upp till var och en hur man vill investera, så länge man sover gott om natten.
En riskälskande person spelar väl med pengarna..antingen är han proffesionel eller så har han snart inga pengar att spela för...
 
Det finns inga som helst garantier. De flesta är nog överens om att räntan kommer gå upp framöver, däremot så är nog de flesta överens om att det också kommer komma en lågkonjunktur inom hyfsat snar framtid. Då kommer räntan sannolikt inte kunna höjas, snarare kan det hända att man blir tvungen till en räntesänkning.
Jag tvivlar på att du kommer att få betalt för att låna så....
 
Jag tvivlar på att du kommer att få betalt för att låna så....

Därför kommer reporäntan höjas ngt framöver, men jag tror inte höjningen på bolånen kommer hinna bli så hög innan man kan vara tvungen att sänka bolåneräntorna igen för att inte ytterligare fördjupa lågkonjunkturen som lär dyka upp
 
En riskälskande person spelar väl med pengarna..antingen är han proffesionel eller så har han snart inga pengar att spela för...
Nej, finns rätt så många andra högrisk investeringar som inte innebär att man spelar med pengarna.
Jag har flera vänner som, på olika sätt, hittills lyckats väldigt bra.
 
Nej, finns rätt så många andra högrisk investeringar som inte innebär att man spelar med pengarna.
Jag har flera vänner som, på olika sätt, hittills lyckats väldigt bra.

Jag med! Har en kompis som är ruggigt vass på detta. Handlar inte om gamling på måfå direkt även om jag förstår att det kan framstå så för en oinsatt!
 
Vi amorterar inte längre av lånet på vårt hus. Köpt för snart 22 år sedan, där lånet idag ligger på ca. 25-30% av husets marknadsvärde. Pappa, som står på huset och lånet, menar att det är jättebra på alla sätt och vis att amortera och vi gjorde det till lånet låg på ca. 35% av marknadsvärdet. Nu menar han dock att det inte ger någonting, och även om bopriserna skulle rasa, skulle det inte rasa så extremt mycket att det skulle beröra oss nu, och eftersom att vi dessutom klarar en ränta på typ 15% (vi har f.ö. 1.18% nu!) menar han att vi sitter så säkert att amortering inte längre är lönsamt för oss.
 
Svårt att tänka mig dock att man binder hela lånet på samma långa bindningstid?

Jag band på fem år då. Ingen trodde räntorna skulle röra sig nämnvärt - absolut inte sjunka.

Fantastiskt roligt sitta i 5 år med 5.2% samtidigt som botten helt gick ur räntemarknaden. Not...

Jag har fö bundit om dem. Räntorna kommer inte sjunka så såg ingen anledning inte binda om. Och så lite lån kvar att nån procentenhet hit eller dit är irrelevant.
 
Beroende på lånets storlek så är nog en % hit eller dit försumbart över tid.

Just nu är det svinbilligt att låna så man kan lägga pengar på amorering. Den dag räntan skulel stiga fördelar jag om och amorterar mindre för att få liknande månadskostnad.
 
Beroende på lånets storlek så är nog en % hit eller dit försumbart över tid.

Just nu är det svinbilligt att låna så man kan lägga pengar på amorering. Den dag räntan skulel stiga fördelar jag om och amorterar mindre för att få liknande månadskostnad.

Ja fördelen med att ha suttit 5 år med 5.2% är att jag utan problem skulle kunna öka amorteringstakten rejält under de fem åren med 1.8% (eller vad jag nu har). Nu har jag inte gjort det då jag har så lite lån kvar men hade jag högre lån skulle jag legat kvar på samma månadskostnad som innan och amorterat mer och minskat lånet till nästa gång lånet lägga om och räntan garanterat är högre igen.
 
Därför kommer reporäntan höjas ngt framöver, men jag tror inte höjningen på bolånen kommer hinna bli så hög innan man kan vara tvungen att sänka bolåneräntorna igen för att inte ytterligare fördjupa lågkonjunkturen som lär dyka upp
Men, om räntorna bibehålls höga tvingas många sälja till underpris och fler hus kommer ut på marknaden vilket leder till ytterligare prissänkningar det är väl bra ;)
 
Nej, finns rätt så många andra högrisk investeringar som inte innebär att man spelar med pengarna.
Jag har flera vänner som, på olika sätt, hittills lyckats väldigt bra.
Högrisk och inte riskera pengar dvs inte spela med pengar, jaha det lär ju bra..
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 715
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 028
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp