Betala av bostadslån - nackdelar?

Men, om räntorna bibehålls höga tvingas många sälja till underpris och fler hus kommer ut på marknaden vilket leder till ytterligare prissänkningar det är väl bra ;)

Inte för mig ;)

Även om priserna går ner kommer folk inte få lån då dels räntorna är höga och lågkonjunkturen troligen ökar risken för att de förlorar arbetet vilket i sig är förutsättningen för att få lån
 
Men, om räntorna bibehålls höga tvingas många sälja till underpris och fler hus kommer ut på marknaden vilket leder till ytterligare prissänkningar det är väl bra ;)
Sälja till underpris behöver man bara göra om man säljer snabbt. Sett över tid stiger alla fastigheter i pris.

Mina föräldrar köpte för 26' och jag sålde för 1.3 mille
 
Inte för mig ;)

Även om priserna går ner kommer folk inte få lån då dels räntorna är höga och lågkonjunkturen troligen ökar risken för att de förlorar arbetet vilket i sig är förutsättningen för att få lån
Vi gick igenom en sådan process i början på 1990.. och där skedde just det jag beskrev. Folk fick sälja med förlust, och de som hade lädret i ordning kunde köpa billigt.
 
Sälja till underpris behöver man bara göra om man säljer snabbt. Sett över tid stiger alla fastigheter i pris.

Mina föräldrar köpte för 26' och jag sålde för 1.3 mille
Sälja till underpris kan du tvingas till, exempelvis av följande anledning : Du har köpt ett hus för 1 mille. Lån med huset som säkerhet på 900 000. Så sjunker husvärdet men 20%, banken ser detta och anser att de inte längre har täckning för lånet och beordrar dig att finansiera upp 100 000. Du kan inte, banken säger upp lånet och du tvingas sälja.
 
Sälja till underpris kan du tvingas till, exempelvis av följande anledning : Du har köpt ett hus för 1 mille. Lån med huset som säkerhet på 900 000. Så sjunker husvärdet men 20%, banken ser detta och anser att de inte längre har täckning för lånet och beordrar dig att finansiera upp 100 000. Du kan inte, banken säger upp lånet och du tvingas sälja.
Men vem kan inte få ihop 100 000 hyfsat snabbt? Tänker mig ett vanligt medelklasspar där båda har heltidsjobb. Det bör man ju minst ha i buffert om man har hus och då kan man ju betala banken. Har man inte ens det ska man kanske inte ha hus.
 
Vi gick igenom en sådan process i början på 1990.. och där skedde just det jag beskrev. Folk fick sälja med förlust, och de som hade lädret i ordning kunde köpa billigt.

Dock kommer ju räntorna inte på långa vägar komma upp i 90-talets brutala nivåer. Men det antar jag att du har koll på?
 
Men vem kan inte få ihop 100 000 hyfsat snabbt? Tänker mig ett vanligt medelklasspar där båda har heltidsjobb. Det bör man ju minst ha i buffert om man har hus och då kan man ju betala banken. Har man inte ens det ska man kanske inte ha hus.
Jag kan inte det. Det finns inte en chans. Och den dagen jag behöver installera nytt avlopp kommer min buffert försvinna.
 
Det beror på när krisen kommer. Men jämfört med många andra så har jag lite lån. Huset kostade bara 605000 och jag har amorterat mer än jag måste sedan jag köpte det.
Men om du har lite lån borde du ju vara safe. Säg att du har 50 % (300) lån och banken värderar ner ditt hus från 600 till 500, då har du ju fortfarande mindre lån än du behöver och behöver inte oroa dig. Alltså har du ju sett till att ha marginal vilket ju är smart.
 
Men om du har lite lån borde du ju vara safe. Säg att du har 50 % (300) lån och banken värderar ner ditt hus från 600 till 500, då har du ju fortfarande mindre lån än du behöver och behöver inte oroa dig. Alltså har du ju sett till att ha marginal vilket ju är smart.
Brukar banken värdera ner hus? Det har jag aldrig ens hört talas om. :confused:
 
Jag vet att det @tornblomma skrev stämmer.

Men att banken hör av sig och kräver en ny värdering och kräver pengar tillbaka har jag aldrig hört talas om!

Det hände på 90-talet. Vet att det hände ett par av mina föräldrars vänner. De kunde dock betala in mellanskillnaden och kunde bo kvar men ältade det i många år (enda anledningen till att jag minns det haha).
 
Det hände på 90-talet. Vet att det hände ett par av mina föräldrars vänner. De kunde dock betala in mellanskillnaden och kunde bo kvar men ältade det i många år (enda anledningen till att jag minns det haha).

Men som sagt, de räntenivåerna kommer vi inte se igen. Det var en extraordinär situation.
 
Jag vet att det @tornblomma skrev stämmer.

Men att banken hör av sig och kräver en ny värdering och kräver pengar tillbaka har jag aldrig hört talas om!
Det lär ju inte inträffa! Antingen sitter man i skiten när man vill sälja och inte får in de pengarna man behöver få in för att kunna lösa sitt lån. Eller så får man nog dras med det lånet ett tag.
 
Men om du har lite lån borde du ju vara safe. Säg att du har 50 % (300) lån och banken värderar ner ditt hus från 600 till 500, då har du ju fortfarande mindre lån än du behöver och behöver inte oroa dig. Alltså har du ju sett till att ha marginal vilket ju är smart.
Jag lånade typ 80% av husets värde. Resten betalade jag kontant. Och sen har jag ju amorterat typ 400-500% mer än vad banken krävde, så min marginal växer för varje månad.
 
Om jag behöver flytta inom 3-4 år lär jag nog inte få tillbaka det jag betalade, så det är nog lika bra att amortera. Nu amorterar jag dubbelt mot vad jag måste, kanske borde öka det lite. Får se hur mycket högre lön jag får nästa år ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp