Betala av bostadslån - nackdelar?

Nej tror inte heller det kommer hända. Men jag hoppas på att priserna störtdyker lagom till när vi ska köpa (nästa höst när jag pluggat klart) 😇 jag är snål okej 😁

De extremhöga räntorna 90-talet berodde till stor del på att valutakursen skulle försvaras. Nu har vi flytande växelkurs och penningpolitikens huvudsakliga syfte är att bibehålla en stabil prisutveckling så nej det kommer inte hända.

Jag köpte nu senast i april i år. Jag har sett en försiktig uppgång i kvarteret sen dess. Men om man ser till nedgången som skedde vid årsskiftet 2016 har det inte återhämtat sig än.
 
Senast ändrad:
De extremhöga räntorna 90-talet berodde till stor del på att valutakursen skulle försvaras. Nu har vi flytande växelkurs och penningpolitikens huvudsakliga syfte är att bibehålla en stabil prisutveckling så nej det kommer inte hända.

Jag köpte nu senast i juni i år. Jag har sett en försiktig uppgång i kvarteret sen dess. Men om man ser till nedgången som skedde vid årsskiftet 2016 har det inte återhämtat sig än.

Håller ändå tummarna för att de lägenheter vi kikat på sjunker med typ en miljon :D lär ju inte bli så men några 100tusen har de gått ner + noll budgivning numera.
 
Håller ändå tummarna för att de lägenheter vi kikat på sjunker med typ en miljon :D lär ju inte bli så men några 100tusen har de gått ner + noll budgivning numera.

Här tycker jag att budgivningarna har dragit igång ganska bra! Fler budgivare och fler bud! Jag följer budgivningar mest för skojs skull för att känna av marknaden. Många små ettor på runt 25 kvm kämpar sig upp runt 3 mille och en hel del även över detta (beroende på läge och skick)
 
Men vem kan inte få ihop 100 000 hyfsat snabbt? Tänker mig ett vanligt medelklasspar där båda har heltidsjobb. Det bör man ju minst ha i buffert om man har hus och då kan man ju betala banken. Har man inte ens det ska man kanske inte ha hus.
Det var just på det viset många fick gå från hus o småföretag i början på 1990 talet...så varför skulle det inte hända igen
 
Dock kommer ju räntorna inte på långa vägar komma upp i 90-talets brutala nivåer. Men det antar jag att du har koll på?
Nej troligt vis ej, men du kan få en bostadsbubbla som pricker, med värdeminskningar på 25 %..och då är det din sak som låntagare att antingen lösa osäkrade lån eller fica nya säkerheter..
 
Ja alltså om värdet sjunker som @lbb skrev i sitt inlägg. Och att banken då vill ha in mellanskillnaden. Är väl inte riktigt att ”värdera ner”.
När du lånar med en fastighet som säkerhet går banken in och gör en värdering. Kanske 80% av marknadsvärdet..sjunker fastigheten med 20% i värde så anser kanske banken att restvärdet inte duger som säkerhet, har alltså rätt att på relativt kort varsel säga upp lånen
 
Här tycker jag att budgivningarna har dragit igång ganska bra! Fler budgivare och fler bud! Jag följer budgivningar mest för skojs skull för att känna av marknaden. Många små ettor på runt 25 kvm kämpar sig upp runt 3 mille och en hel del även över detta (beroende på läge och skick)
Och det beror på bristen av bostäder. Många med kapital ( eget eller lånat) vill ha boende. Men ponera att det dras igång en statligt finansierat program att bygga mindre, billiga lägenheter snabbt. Då kan värdet på en 3 mille 1:a sjunka med 1 mille på ngt år..
 
Och det beror på bristen av bostäder. Många med kapital ( eget eller lånat) vill ha boende. Men ponera att det dras igång en statligt finansierat program att bygga mindre, billiga lägenheter snabbt. Då kan värdet på en 3 mille 1:a sjunka med 1 mille på ngt år..

Vart ska dessa billiga ettor byggas menar du? Som mäklarna brukar säga: ”location, location, location...”
 
Så stockholmsfixerat det blev plötsigt.....

Vi har bostadsbrist i landet. Det lär fortgå länge till. Befolkningen växer och under många år byggde vi inte alls. Bostadsbristen lär inte lösas på många många år. Att i det perspektiveet börja tala om fallande priser, det är inte så sannolikt.

Stockholms bostadsmarknad liknar inte resten av landet. I övriga Sverige är det bostadsbrist och stabila priser. Inga kraftiga höjningar eller dykande priser. Och så lär det sannolit förbli länge länge
 
Så stockholmsfixerat det blev plötsigt.....

Vi har bostadsbrist i landet. Det lär fortgå länge till. Befolkningen växer och under många år byggde vi inte alls. Bostadsbristen lär inte lösas på många många år. Att i det perspektiveet börja tala om fallande priser, det är inte så sannolikt.

Stockholms bostadsmarknad liknar inte resten av landet. I övriga Sverige är det bostadsbrist och stabila priser. Inga kraftiga höjningar eller dykande priser. Och så lär det sannolit förbli länge länge

Här i länet har villapriserna höjts med 59% den senaste tioårsperioden. (191% på 20 år och 44% på 5 år)

Bostadsrätterna med 1163% på 20 år (mycket mer ökning än Stockholms län på både 20,10 och 5 år)

Det kommunala bostadsbolaget nybygger extremt och har gjort i flera år. Trots dyra hyror på nybyggen och mycket nybyggen så är det lika skrikande bostadsbrist här som överallt annars.

Jag såg någon gång en uträkning på hur många bostäder man skulle behöva bygga för att bygga bort bostadsbristen som är nu, sett över landet. Det var extrema siffror och inte rimligt genomförbart.
 
Nej troligt vis ej, men du kan få en bostadsbubbla som pricker, med värdeminskningar på 25 %..och då är det din sak som låntagare att antingen lösa osäkrade lån eller fica nya säkerheter..

Och det där om en bubbla har jag hört i 20 år nu. Det där stora raset på 30-50% som ska komma... Som min fd kollega sade:

"Vi har haft Lehman Brothers, sub-prime, Grekland, brexit. Trump... Fortfarande inget fall. Misstänker att det enda som kan utlösa det där stora raset är att ryssen står på Gotland. Då kommer du å andra sidan ha andra bekymmer än just att din BR har minskat i värde..."

2w7eeev.jpg
 
Det där känns extremt orealistiskt. Ett nytt miljonprogram?
Orealistiskt? Hur ska annars de 100 tusentals som kommit härbärgeras? Att vi bygger i barackform, enklare hus, på 3 rum o kök för familjer och ställer upp dessa på ngn åker utanför städerna kan bli ett alternativ. Tyskarna använde svenska baracker efter kriget på det viset när de 10 miljoner fördriva
Och det där om en bubbla har jag hört i 20 år nu. Det där stora raset på 30-50% som ska komma... Som min fd kollega sade:

"Vi har haft Lehman Brothers, sub-prime, Grekland, brexit. Trump... Fortfarande inget fall. Misstänker att det enda som kan utlösa det där stora raset är att ryssen står på Gotland. Då kommer du å andra sidan ha andra bekymmer än just att din BR har minskat i värde..."

2w7eeev.jpg
En ska aldrig säga aldrig om framtida alternativ
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 744
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp