Betala av mycket smått, eller det stora?

Fibusen

Trådstartare
Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa".

Jag har mått jätte jätte dåligt en längre period, mycket sjukfrånvaro på jobbet = mindre lön = saker på avbetalning.... Samt att i det mörkaste var det så upplyftande försök med en ny snygg tröja osv. Absolut inget som gått över styr, och jag har utan problem skött betalningarna osv, men efter att jag börjat må bättre och bättre så har jag satt upp massa mål i livet som jag strävar efter att uppnå.

Bla en resa som skulle betalas i slutet av April, den är färdigbetald och klar sen en månad tillbaka, och dom tilltänkta fickpengarna är också snart i hamn. Jag har även slutat röka och lagt undan dom pengarna till just fickpengar.

Jag har en buffert och sparkonto som jag känner mig nöjd med, så det behövs inte läggas några pengar på det. Sen i framtiden så kommer både bufferten och sparkontot såklart få växa, men nu känner jag att jag vill bli av med allt "skit" först och främst!

Dom här krediterna är verkligen inget jag varit särskillt bekymrad över, utan jag får hem en räkning varje månad som jag betalar summan som står. Men nu helt plötsligt från ingenstans så vill jag beta bort ALLT så det enbart är huslånet jag kommer ha i skulder. Jag har sålt iväg en massa barnkläder, barnvagn, bilstolar osv, och det är ca 10.000kr jag fått in på det. Krediterna uppgår till ca 20.000kr, varav en större på nästan 10.000kr. Det är Ikea, hm, klarna, volvokort, qliro osv. Volvokortet har den dyra...

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta bort alla andra för pengarna, eller den där på 10.000kr direkt? Dom andra är allt från en tusenlapp till 3, så det känns lättare att typ bestämma att jag tar bort en på varje lön, och släcker den stora direkt, den som känns lite jobbig eftersom det är en hel del pengar. Men samtidigt så vore det ju självklart bättre att få bort fler med tanke på att man betalar räntor på varenda en...

Så ja, verkligen beslutsångest här! Jag gissar att dom flesta skulle släcka många små? Eller finns det nån som tänker lite som mig att det vore skönt att bli av med den där stora som tynger mest? Och sen kunna släcka dom små en och en?

Nu närmar sig våren och sommaren, vilket innebär att jag kommer kunna bo och leva betydligt mycket billigare än nu, så hur som helst så räknar jag med att allt försvinner under sommaren, men frågan är i vilken ordning bara...
 
Jag hade tagit de små först. Volvokortet lär väl ligga på runt 10-11% i ränta? Hm har 24% om jag minns rätt.
 
Beror på vad du har för ränta och om du på någon blir skyldig att betala ränteskillnadsersättning på någon om du betalar av det i förväg. För då skulle jag ta de med högst ränta och som du inte behöver betala ränteskillnadsersättning på. Om alla är lika, hade jag betalat av så många som möjligt - dvs de små.
 
Jag skulle släcka den stora.
Och sen ta de små vartefter

Det är liksom det som jag tänkte på direkt. Sen började jag tänka om, och såklart borde ju det mest ekonomiska vara att släcka allt smått. Men det är ju roligare att kunna betala bort en räkning helt och hållet varje månad istället för att nöta på samma några månader...
 
Innan jag bestämde mig för vilken /vilka jag hade betalat hade jag kollat alla så att det inte finns någon "straffavgift" om man löser in i förtid. Vissa har det som en sorts kompensation för det de förlorar på räntan som uteblir om betalar allt i förväg.
 
Först tänkte jag att gå i ordningen med högst ränta först men kom på att även försäkringspremie och administrationsavgift oxå är en kostnad på lånen, det talar ju för att bli av med många små om inte räntan är skyhög på stora lånet.
 
Ska kolla av allt när räkningarna kommer igen. Men kommer åt Volvo genom nätet, där betslade jag in 1000kr sist, ränta 110kr och aviseringsavgift på 25kr, så 135kr bort på en tusenlapp in.
 
Jag tror att det i det långa loppet inte spelar så stor roll rent ekonomiskt vilken du tar bort först. Du sparar kanske någon hundralapp om du undersöker allting och hanterar det hela smart.

Jag hade betalat av den stora först så att jag ser hur skulden minskar. Efter det hade jag tagit de största posterna så att jag får mindre och mindre i total skuld hela tiden. Det viktiga är att du betalar bort dem, inte i vilken ordning du tar det.
 
Finns företag som samlar dyra smålån och krediter. Kanske kan vara något beroende på storlek, ränta och om det tillkommer andra avgifter?
 
Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa".

Jag har mått jätte jätte dåligt en längre period, mycket sjukfrånvaro på jobbet = mindre lön = saker på avbetalning.... Samt att i det mörkaste var det så upplyftande försök med en ny snygg tröja osv. Absolut inget som gått över styr, och jag har utan problem skött betalningarna osv, men efter att jag börjat må bättre och bättre så har jag satt upp massa mål i livet som jag strävar efter att uppnå.

Bla en resa som skulle betalas i slutet av April, den är färdigbetald och klar sen en månad tillbaka, och dom tilltänkta fickpengarna är också snart i hamn. Jag har även slutat röka och lagt undan dom pengarna till just fickpengar.

Jag har en buffert och sparkonto som jag känner mig nöjd med, så det behövs inte läggas några pengar på det. Sen i framtiden så kommer både bufferten och sparkontot såklart få växa, men nu känner jag att jag vill bli av med allt "skit" först och främst!

Dom här krediterna är verkligen inget jag varit särskillt bekymrad över, utan jag får hem en räkning varje månad som jag betalar summan som står. Men nu helt plötsligt från ingenstans så vill jag beta bort ALLT så det enbart är huslånet jag kommer ha i skulder. Jag har sålt iväg en massa barnkläder, barnvagn, bilstolar osv, och det är ca 10.000kr jag fått in på det. Krediterna uppgår till ca 20.000kr, varav en större på nästan 10.000kr. Det är Ikea, hm, klarna, volvokort, qliro osv. Volvokortet har den dyra...

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta bort alla andra för pengarna, eller den där på 10.000kr direkt? Dom andra är allt från en tusenlapp till 3, så det känns lättare att typ bestämma att jag tar bort en på varje lön, och släcker den stora direkt, den som känns lite jobbig eftersom det är en hel del pengar. Men samtidigt så vore det ju självklart bättre att få bort fler med tanke på att man betalar räntor på varenda en...

Så ja, verkligen beslutsångest här! Jag gissar att dom flesta skulle släcka många små? Eller finns det nån som tänker lite som mig att det vore skönt att bli av med den där stora som tynger mest? Och sen kunna släcka dom små en och en?

Nu närmar sig våren och sommaren, vilket innebär att jag kommer kunna bo och leva betydligt mycket billigare än nu, så hur som helst så räknar jag med att allt försvinner under sommaren, men frågan är i vilken ordning bara...
Betala fem på den stora så kommer den kännas mer lätthanterlig. Välj sedan några små eller betala 1500 på de största som är kvar.
 
Finns företag som samlar dyra smålån och krediter. Kanske kan vara något beroende på storlek, ränta och om det tillkommer andra avgifter?

Fast jag ska ju betala bort allt nu, och det är ju fortfarande inte själva betalningen som är problemet, eller att det har blivit för mycket, utan jag startade bara tråden för att få lite tankehjälp i vilken ordning jag ska beta bort dom. Är INTE intresserad av ytterligare lån och baka ihop något. Jag räknar med att allt ska vara borta till absolut senast Augusti.
 
Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa".

Jag har mått jätte jätte dåligt en längre period, mycket sjukfrånvaro på jobbet = mindre lön = saker på avbetalning.... Samt att i det mörkaste var det så upplyftande försök med en ny snygg tröja osv. Absolut inget som gått över styr, och jag har utan problem skött betalningarna osv, men efter att jag börjat må bättre och bättre så har jag satt upp massa mål i livet som jag strävar efter att uppnå.

Bla en resa som skulle betalas i slutet av April, den är färdigbetald och klar sen en månad tillbaka, och dom tilltänkta fickpengarna är också snart i hamn. Jag har även slutat röka och lagt undan dom pengarna till just fickpengar.

Jag har en buffert och sparkonto som jag känner mig nöjd med, så det behövs inte läggas några pengar på det. Sen i framtiden så kommer både bufferten och sparkontot såklart få växa, men nu känner jag att jag vill bli av med allt "skit" först och främst!

Dom här krediterna är verkligen inget jag varit särskillt bekymrad över, utan jag får hem en räkning varje månad som jag betalar summan som står. Men nu helt plötsligt från ingenstans så vill jag beta bort ALLT så det enbart är huslånet jag kommer ha i skulder. Jag har sålt iväg en massa barnkläder, barnvagn, bilstolar osv, och det är ca 10.000kr jag fått in på det. Krediterna uppgår till ca 20.000kr, varav en större på nästan 10.000kr. Det är Ikea, hm, klarna, volvokort, qliro osv. Volvokortet har den dyra...

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta bort alla andra för pengarna, eller den där på 10.000kr direkt? Dom andra är allt från en tusenlapp till 3, så det känns lättare att typ bestämma att jag tar bort en på varje lön, och släcker den stora direkt, den som känns lite jobbig eftersom det är en hel del pengar. Men samtidigt så vore det ju självklart bättre att få bort fler med tanke på att man betalar räntor på varenda en...

Så ja, verkligen beslutsångest här! Jag gissar att dom flesta skulle släcka många små? Eller finns det nån som tänker lite som mig att det vore skönt att bli av med den där stora som tynger mest? Och sen kunna släcka dom små en och en?

Nu närmar sig våren och sommaren, vilket innebär att jag kommer kunna bo och leva betydligt mycket billigare än nu, så hur som helst så räknar jag med att allt försvinner under sommaren, men frågan är i vilken ordning bara...

Småkrediter är nästan alltid dyrare ("i drift") än storkrediter, så jag hade betat av de små först.

Vill du minska den stora så kan du göra det med 3-4000 men att prio ändå är att bli av med de små först. Följer du avbetalningsplanen hos Volvokortet så brukar inte räntan vara särskilt dyr, det är först när du halkar efter som den blir väldigt hög.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 501
Senast: Araminta
·
Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 608
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 933
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp