Betala bil hos handlare

R

Raderad medlem 6459

Ska med största sannolikhet köpa en bil på söndag och känner mig förvirrad.

Säljaren sa att vi smidigt och enkelt gör en banköverföring på datorn hos dem.

Frågor:
Är det vanligt att man betalar så?
Menar han verkligen överföring eller menar han betalning? Är nämligen olika maxbelopp för de två olika tjänsterna.
Är det konstigt att vi inte får en faktura att betala?

Nån med mer erfarenhet än jag? Har aldrig någonsin köpt en bil i mitt liv.
Vi har redan ringt med tusen frågor så jag tänkte testa och se om nån kan svara här :).
 
Jag har betalat mina bilar (köpta hos bilhandlare) med bankkortet, men en överföring av pengarna är ju betalning det med.
För mig låter det bara märkligt med en överföring - jag är van vid att man betalar in på ett plusgiro eller dylikt när man betalar ett företag medan överföringar är typ privatpersoner i mellan.

Men kan va jag som fattat fel.
 
@niphredil Faktura har jag aldrig hört talas om vid bilköp. Jag har gjort banköverföringen i förväg ett par dagar innan jag hämtade bilen. Men jag skulle tro att säljaren menar att ni gör en överföring via bank- eller plusgiro på plats? Förstår inte riktigt vad du menar med betalning vs överföring :)
 
Förstår inte riktigt vad du menar med betalning vs överföring :)
Om du går in på Handelsbankens app så väljer man mellan antingen Betala eller Överföra. De två olika tjänsterna har olika maxbelopp (100' vs 150' eller 200'). Betala kan man göra till plusgiro eller bankgiro, överföra kan man göra till bankkonton (sina egna eller nån annans).

Om han menade att det ska in på ett plusgiro eller bankgiro är det i min bank en betalning och har således lägre maxbelopp per dag - för lågt för köpet (bilen kostar mer än 100').
 
Om du går in på Handelsbankens app så väljer man mellan antingen Betala eller Överföra. De två olika tjänsterna har olika maxbelopp (100' vs 150' eller 200'). Betala kan man göra till plusgiro eller bankgiro, överföra kan man göra till bankkonton (sina egna eller nån annans).

Om han menade att det ska in på ett plusgiro eller bankgiro är det i min bank en betalning och har således lägre maxbelopp per dag - för lågt för köpet (bilen kostar mer än 100').

Okej, så har inte min bank. Men det borde gå att ringa till banken för att kunna göra ett enstaka undantag från det beloppet? Det har iaf jag kunnat göra vid större köp än tillåten maxgräns. :)
 
Okej, så har inte min bank. Men det borde gå att ringa till banken för att kunna göra ett enstaka undantag från det beloppet? Det har iaf jag kunnat göra vid större köp än tillåten maxgräns. :)
Vid mailväxling med banken har de inte sagt att det är möjligt.

Men jag tänker att man väl borde kunna göra betalningarna från två olika konton? Typ min man betalar hälften från sig och jag hälften från mig? Eller tänker jag fel?
 
Vid mailväxling med banken har de inte sagt att det är möjligt.

Men jag tänker att man väl borde kunna göra betalningarna från två olika konton? Typ min man betalar hälften från sig och jag hälften från mig? Eller tänker jag fel?

Aha.
Ja det är väl säljaren som avgör men det borde ju verkligen vara helt ok. Så länge rätt summa kommer in på deras konto kan det ju inte spela någon större roll om det görs med en eller två överföringar, tycker jag. Lycka till :)
 
Vid mailväxling med banken har de inte sagt att det är möjligt.

Men jag tänker att man väl borde kunna göra betalningarna från två olika konton? Typ min man betalar hälften från sig och jag hälften från mig? Eller tänker jag fel?
Borde inte vara något problem... huvudsaken är ju att rätt summa kommer till handlarens konto.... vem som betalar bryr sig nog inte handlaren om....
 
Samma här.... höjde beloppsgränsen i swish för ett dygn.... sedan klart... Hur smidigt som helst....
Alltså. Dels har handlaren inte nämnt swish som möjlig betalnigsmetod dels tror jag min make svimmar om jag säger att man kan betala så :p.

Hur höjer man maxbeloppet? Tänker att jag kan göra det som backup.
 
När jag betalade bilen hos bilhandlare lånade jag deras dator (hade med min bankdosa) och förde över pengarna på maxgränsen via internetbanken och sedan tog vi återstående summa på bankkortet (som inte gick upp till maxbelopp för kortet då). Men det beror ju på hur dyr bil du ska köpa också.

Edit: Jag fick alltså ett kontonummer som jag förde över pengarna till. Vi hade samma bank, så pengarna fanns hos handlaren på en gång.
 
Ska med största sannolikhet köpa en bil på söndag och känner mig förvirrad.

Säljaren sa att vi smidigt och enkelt gör en banköverföring på datorn hos dem.

Frågor:
Är det vanligt att man betalar så?
Menar han verkligen överföring eller menar han betalning? Är nämligen olika maxbelopp för de två olika tjänsterna.
Är det konstigt att vi inte får en faktura att betala?

Nån med mer erfarenhet än jag? Har aldrig någonsin köpt en bil i mitt liv.
Vi har redan ringt med tusen frågor så jag tänkte testa och se om nån kan svara här :).

Jag har betalat med mitt master card när jag köpt bil
 
När jag köpe en dyr bil utan att låna något så vägrade handlaren att ta det på kortet. Så jag fick hasta in till centrum och fixa en postväxel. :meh:
Fast det var ju tio år sedan.

Men varför måste man låna dator? Det går väl att göra betalningen på internetbanken i mobilen? Dator som dator?
 
Men varför måste man låna dator? Det går väl att göra betalningen på internetbanken i mobilen? Dator som dator?
Ingen aning. Som du kanske märker i tråden har jag inte jättemycket erfarenhet av det här.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 918
Senast: Yrsel
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 112
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 706
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 301
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp