Betala eller inte som medryttare

rebus

Trådstartare
I senaste Ridsport, nr 16, togs ett ämnet angående hur man gör ekonomiskt som medryttare. Det har troligen varit uppe här också en hel del, hur gör ni? I insändaren i Ridsport var det en pappa till en som hade en blogg angående detta och han anser inte att man ska betala något eftersom det är en win-win situation. Han gjorde t ex en jämförelse med folk som vill ha sina hundar rastade av andra- det betalar man för och ansåg att unga flickor utnyttjas ekonomiskt av hästägare som tar ut pengar för att man ska få vara det. Han hade också exemplet på att man betalar 1600:-/månad för att vara medryttare till en häst ganska centralt i Stockholm och där kostar stallplatserna tydligen 4-5000:-/månad, men hans åsikt var att man som hästägare själv skulle bära det ekonomiska.
Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det. Jag har dock aldrig haft så dyra stallplatser som i Stockholm. Utnyttjat små flickor, det har jag aldrig gjort, mina "medryttare" har varit i min egen ålder. Om medryttaren har velat tävla eller träna med hästen har de dock fått bekostat detta själva.
Hur gör ni som har medryttare och hur tänker ni?
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Eftersom jag har hästen på full service så eventuell medryttare skulle inte göra något arbete utan endast rida och sköta hästen så hade jag nog tagit en liten summa betalt, typ 300-400/månad. Jag har den erfarenhet att folk sköter sig bättre med det mesta ifall man får betala en liten slant! Sen anser jag nog också att en som är villig att betala lite har en bättre attityd till mycket annat med..;)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

För mig är det solklart, känner man sig utnyttjad så är det bättre att rida på de verksamheter som finns runt om i landet. Även det är väl i så fall ett utnyttjande, som man inte skulle behöva betala för.
Men herre gud, hur kan man vara så korkad att skaffa så många hästar att man måste ha in folk som rider dem också.;) Dessutom betala för det.:rofl:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Ptjaa, nu har jag förvisso aldrig tagit betalt av en medryttare - men med detta inte sagt att jag inte kommer göra det någon gång i livet. Om jag bara vill ha en ledig dag i veckan där medryttaren rider ut/tränar lite lättare så tycker jag inte att det är något att ta betalt för. Men blir det utökat till säg 3 dagar i veckan och tävling 1 ggn/månad, ja då skulle jag nog vilja ha en symbolisk summa.

Passar det inte att betala så får man väl leta något annat?
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag är själv medryttare och jag betalar ingenting, däremot om jag vill träna för tränare och tävla får jag göra det själv. Sedan finns det ju dagar som jag tar stalljour, följer med henne på tävlingar och sköter hästen, det händer också att jag hjälper henne på andra vis.
Det har hänt att jag har fått någon lektion av henne, samt att hon betalat någon startavgift som "tack" för allt jag gjort!

Jag tycker att hon får betalt för det jag gör samtidigt som jag gladeligen får erfarenhet när jag hjälper henne!
win-win!! :D
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Han hade också exemplet på att man betalar 1600:-/månad för att vara medryttare till en häst ganska centralt i Stockholm och där kostar stallplatserna tydligen 4-5000:-/månad, men hans åsikt var att man som hästägare själv skulle bära det ekonomiska.

Centralt i Sthlm kostar stallplatser upp emot 7000 kr, utanför Sthlm får du betala 5-6000 kr för anläggningar med ridhus.

Jag kan hålla med pappan till viss del, många som har häst runt Sthlm har inte råd utan en medryttare som betalar - och det kan jag tycka är fel. Man har ju liksom fel förutsättningar från början då!

Jag har både varit och haft medryttare. Jag har fått betala en symbolisk summa för i princip fritt utnyttjande och när jag själv hade medryttare betalade den personen också några hundralappar/månad. Men att ha en medryttare för att ha råd att ha häst tycker jag är fel.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hmm det beror på...

Om jag t.ex. skulle ha en medryttare som hjälpte mig med min häst 1dag/vecka, och inte ville betala utan ansåg att det var denne som hjälpte mig och att det var en win-win situation för oss båda...
men en vecka kände att "nej den här veckan vill jag inte ha någon ledig dag,jag tar hästen idag också" så ska ju medryttaren utan vidare bara lämna hästen till mig, utan att sura.
För om medryttaren säger att det faktiskt är dennes dag idag, så är det ju inte en "win-win" situation för båda om den tar min häst ifrån mig fast jag vill rida...


Kanske luddigt förklarat o dåligt exempel, men jag hoppas ni förstod ändå mitt tankesätt? :)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

tar min egen knapp

Ja, de som svarat verkar ha en sund inställning till detta med medryttare tycker jag. Det kanske blir annorlunda om då en stallplats kostar 4-5000:-+ övrigt som hovslagare mm och om man har ett par dagar i veckan och slår ut det så blir det en bra summa för att rida. Antagligen är det en fråga om tillgång-efterfrågan och också som flera skriver om man gör annat än just "bara" rider hästen. Jag såg det alltid som en win-win situation när jag hade medryttare, men det är klart betalar man många tusenlappar och fullskötsel ingår i hyran så är det kanske annorlunda.

Som sagt gillar man inte läget så är det ingen som tvingar en att vara medryttare. Den som skrivit inlägget kan inte ha så mycket insyn i vad häst och ridning innebär om han jämför det med att rasta en hund heller;)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hästar är inte gratis och det är bland den dyraste hobbyn man kan pyssla med. Jag tycker det är mer än rätt att medryttaren hjälper till med lite med det ekonomiska fronten(det betyder inte att hästägaren inte har råd att ha hästen för då tror jag inte ens dom hade köpt någon, men visst det finns nog dom som köper hästar och har igentligen inte råd o kommer på den smarta idén att - jag skaffar en medryttare som får stå för hälften). Dom som är medryttare på hästar har oftast inte råd med en egen eller har ingen möjlighet att ha det men det betyder inte att man kan få ha någon annans häst som sin egna och inte behöva betala ett piss. Utan ska man hållas med hästar så får man räkna med att betala! Hoppas ni förstår hur jag menar... behöver nog gå o sova :grin::rofl:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hjälper medryttaren ägaren med ridning på samma nivå som ägaren eller högre anser jag att ägaren ska betala för att få sin häst tillriden.

Rider medryttaren på samma nivå eller lägre och prioriterar att antingen utbilda sig själv eller att "ta det lugnt" med hästen så anser jag att medryttaren ska betala för att få tillgång till hästen.

Alltså, den som tjänar på situationen ska betala.



Jag hade för mitt liv aldrig BETALAT för att rida andras hästar. Antingen så betalar de mig för tjänster (att de vill att jag ska rida hästen och då rider jag den ordentligt, jag åker aldrig häst) eller så rider jag för nöjes skull. Ex om jag rider komipisens hästar om hon är borta eller om jag rider unghästar på stuteriet som hjälpt mig ovärdeligt mycket genom åren. Är det längre stunder brukar folk ändå försöka truga på en någon form av betalning, även om jag rider för att jag uttryckligen VILL.

Det är nyttigt att rida andra hästar och jag gör det gärna i mån av tid men jag drar min gräns när jag behöver betala för att få rida. Så stort är varken mitt behov av träning (det sköter jag på min egen häst) eller ridning (jag har i 100 % mer glädje av umgänget med min häst än av andras som jag inte på långa vägar har samma kontakt med).
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag tycker att det beror helt på hur situationen ser ut.

Om jag som medryttare rider bättre än ägaren och således utbildar hästen/rider till den gör jag ju ngt som jag eg borde HA betalt för...

Samma sak om man som medryttare endast får tex skritta ut på hästen för att ägaren vill ha en ledig dag...

Handlar det däremot om att man mer el mindre har hästen som gemensam egendom, att medryttaren har frihet att göra det denne vill med hästen - tävla träna osv kan jag tycka att det ev är rimligt att medryttaren också betalar, en viss del iaf
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Nu är det ganska många år sedan jag var medryttare, men redan då var det ofta som det är nu..."Jag vill att du rider ut i skogen två dagar i veckan och betalar 1500 kr". Jag tror dock att detta är lite av ett Stockholmsfenomen.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag hade medryttare innan som red varje söndag= jag fick en ledig dag och hon betalade inte en spänn. Jag försökte däremot ge henne nåt litet då och då som tack för hjälpen.

Nu har jag valt halvfodervärd, hon betalar 900:- i månaden (hälften av stallhyra, skoning och foder) och har hästen tre fasta dagar varje vecka. Vill hon tävla är det helt ok men hon får bekosta transport och allt annat runt omkring själv.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det tror jag åxå (ang stockholmsfenomen)...

Jag var medryttare ca ett år på en jättefin häst (sthlmstrakten).
Först utan att betala ett öre, ägaren var gravid och var jätteglad att få hjälp, fick rida både hopp- och dressyrlektioner osv och hon var jättenöjd med vad jag gjorde med hästen...sen när hon kom igång och rida själv skulle jag plötsligt betala (800/månad tror jag det var) och fick typ bara rida ut i skogen :grin:

Jag har lite blandat i stallet - vissa vill bara ha hjälp och inget betalt (medryttaren är ofta en god vän)
och andra hävdar bestämt att "det är väl klart att medryttaren ska betala - även när hästen är skadad" :eek: tror de på allvar att ngn vill betala en tusing i månaden för att komma och mocka åt en halt häst i ett halvår :crazy:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Handlar det däremot om att man mer el mindre har hästen som gemensam egendom, att medryttaren har frihet att göra det denne vill med hästen - tävla träna osv kan jag tycka att det ev är rimligt att medryttaren också betalar, en viss del iaf

Min erfarenhet är att hästägare som kräver betalt för att man rider deras häst åt dem inte är särskilt villiga att upplåta någon bestämmanderätt till medryttaren ändå. Man är fortfarande bara hästskötare, en roll som är lättare att ha om man slipper betala för den.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Min erfarenhet är att hästägare som kräver betalt för att man rider deras häst åt dem inte är särskilt villiga att upplåta någon bestämmanderätt till medryttaren ändå. Man är fortfarande bara hästskötare, en roll som är lättare att ha om man slipper betala för den.

Jo jag vet och det tycker jag är helt åt skogen fel :crazy:
Som jag skrev i mitt förra inlägg vill de ofta att man betalar - även om hästen är halt en längre tid :eek:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

"det är väl klart att medryttaren ska betala - även när hästen är skadad" :eek: tror de på allvar att ngn vill betala en tusing i månaden för att komma och mocka åt en halt häst i ett halvår :crazy:

De som inte är villiga att göra det är bara intresserade av att rida, inte av att umgås med hästen, så de vill man inte ha som medryttare ändå... :grin:

:eek:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Fast det måste ju ändå finnas en marknad för detta, dvs att folk betalar för att sköta "det tråkiga" (dvs rida ut).
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Fast det måste ju ändå finnas en marknad för detta, dvs att folk betalar för att sköta "det tråkiga" (dvs rida ut).

Jo jag inser ju det när jag ser vad de som är medryttare gör och vad de betalar.
Många verkar ju helst vilja rida ut (inget fel i det) men inser liksom inte att hästägarna i mina ögon utnyttjar dem när de tar saftigt betalt för ngt de gärna slipper själva (i synnerhet vintertid).
Jag har tom sett exempel på medryttare som tycker att "hästen verkar lite trött" och bara skrittar ut en kvart för att det är synd om hästen... (äldre häst men i full lättklasskondition, dock en aning sävlig till sättet)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Ja fast allvarligt, här går ändå gränsen för vad jag anser ok. Som medryttare att man betalar, men då betalar man för det som anges nämligen ridning. Jag skulle aldrig kräva av en medryttare att betala om hästen stod sjuk, men jag skulle bli väldigt glad om de ändå ville ta sig en en dag eller två. Det visar på intresse ändå tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 407
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 028
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 554
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp