Betala extra för skoning?

I

Idka

Min häst har inte blivit skodd på länge såvitt jag vet, säljaren trodde att den aldrig blivit skodd men när han vet. besiktades trodde vetrinären att han absolut varit skodd förut pga hovformen.
Men eftersom jag inte vet hur han är är att sko är man ju lite orolig. I övrigt är han en otroligt lugn, snäll o okomplicerad häst.

Det jag tänkte höra är, ska man erbjuda extra pengar för hovslagaren för att han ska ta sig an hästen?
Inte många hovslagare är ju så förtjusta i att sko en en nästintill oskodd häst...
Eller ska det ingå i skoningen?

Det jag vill försäkra mig om är att hovslagaren är lugn o tar god tid på sig med hästen, inte stressar för att hinna till nästa häst.
 
Men måste du sko hästen? Kan den inte gå barfota? Det är ju bäst om den inte mår dåligt av det!
 
Ja, han måste skos, för han är väldigt ömfota, och det är även på vetrinärs rekommendation.

Dessutom kan jag inte ha en oskodd häst i vinter, vi har mycket snö och is här!
 
Nä, varför ska du erbjuda extra pengar för ? En hovis skor ju det mesta, och någonstans måste han väl börja. Tänk på alla unghästar som ska börjas skos då, finns ju tusentals av dom...vem skor dom då ?...
 
De flesta utbildade hovslagare här i trakten är väldigt uppbokade, så ska de ta sig an en till häst är det nog ingen fördel om det är en "orutinerad" häst att sko.
Det var därför jag tänkte om man ska erbjuda att betala mer..
 
jag skulle inte erbjuda något alls utan vara väldigt tyst med sånt. Däremot om hovis själv skulle påpeka att han vill ha mer betalt pga att det tar mkt längre tid skulle jag kunna gå med på det, men inte själv höja priset. :smirk:
 
Säg bara att din häst aldrig har varit skodd när du bokar hovis. Då kan han/hon beräkna att det tar lite extra tid.
 
Det tycker jag är lite elakt...

Hovslagaren måste få veta vad han ger sig in i, att sko en oskodd häst är inte helt ofarligt.

Det är det iofs aldrig utan risk att sko en häst, men det är ju desto större risk när det är en ovan häst.
 
Du kan ju underlätta för hovslagaren genom att successivt (konstigt ord!) träna hästen; lyfta en hov i taget och hålla fast och banka på den. Då märker du ju också hur den reagerar och kan tala om det för hovis.
jag hade en som inte tyckte om att jag höll upp bakhovarna, då gosade jag i karleden och efter några gånger lyfte hon självmant upp alla fötterna när jag bad om det och då bankade jag, först bara lite lätt och efter någon dag lite hårdare. När hovslagaren kom var hon lugn och fin och stod bara och väntade på att han skulle bli klar.
/P
 
Vad är det som är elakt? :confused: Jag har väl aldrig sagt att hon inte ska säga att det är en häst som aldrig är skodd tidigare, bara att hon inte själv ska höja priset!
 
Förlåt förlåt, jag läste det som att du skulle hålla tyst om att hästen var oskodd! Men det var ju om extra pengar du menade. Ursäkta!!! :o
Slarvläste och hjärnan gick för långsamt!
 
Börja med att bara sko fram så blir det inte så mycket och så lång stund första gången. Det kanske räcker om hästen är van att vara barfota!
Självfallet skall du inte erbjuda hovslagaren mer pengar dom har fasta priser och är det så att han tar högre pris vid första gångsskoningar så lär han tala om det men du skall inte erbjuda dig.
Allt kommer säkert gå jätte bra och din häst står som en ängel, allt snabbt överstökat!
Lycka till!
 
Tack!

Jag hoppas oxå på att de ska bra, han är verkligen en ängel annars så... :love:
 
nån gång är ju första gången för allt! Hur gör alla som har unghästar som de ska sko första gången?

du får väl träna hästen på att lyfta benen, kratsa hovarna ofta, knacka lite på hovarna, vänja den vid att du håller upp benen längre stunder och att det skramlar och låter runt den.

En sak till som jag tänkte på, även om hästen inte vait skodd, så måste du väl ändå ha verkat den nångång? eller hu ser hästen ut i hovarna egentligen? sannolikheten att hästens hovar slits så perfekt och jämnt att man inte ens behöver verka är typ 1 på en miljon eller nåt... eller raspar du lite själv? (och isf så är väl hästen van vid att man hanterar den?)
 
Nej nej, skulle inte få för mig att sköta hästarnas hovar själv, överlåter det till utbidade personer!

SJÄLVKLART är han verkad regelbundet, men jag har bara haft honom några veckor, så jag har inte varit med om det själv.

Som jag förstått det är det själva spinkadet med sömmen som hästar tycker är obehaglit, bankandet är dom oftast vana med från verkningen.
 
När vi skulle verka/sko våran första gången hemma hos oss,så visste jag att det var en problemhäst,så jag passade på när veterinären ändå var ute för att raspa tänderna och "ponnyn" fick domesedan.Visst,lite knöligt med att få ihop tiderna med både veterinären och hovis,men det gick.. Därefter hade jag ju nästan 8 veckor på att träna henne på att lyfta hovarna.Blev så i alla möjliga situationer,på väg ut i hagen,på väg in från hagen,innan maten,när hon stod uppställd och ville ha en morot osv..
2:a gången hovis var ute så tog vi endast fram och raspade lite bak,och då var hon lätt pleggad,3:e gången,så fick hon skor runt om och brodd i..Men,vi har tränat mkt och ofta!! Och aldrig tränat med lugnande..Men eftersom hon var fullständigt "galen" när hovis ens försökte,och ville inte ens lyfta på hovarna är vi försökte för att hon var rädd,så gjorde vi på detta sätt. :)
 
Förutsatt att hovslagaren vet vad han/hon håller på med så känns själva sömningen av skorna absolut inte mer än verkningen.
Av min erfarenhet så är det faktiskt verkning med klinga/klubba som dom flesta unghästar/ovana hästar reagerar på, vilket är lätt avhjälpt med en verktång dom första gångerna.
Dessutom så är det oftast hästarnas hussar/mattar som är mest oroliga inför skoning.
Låt hästen stå uppbunden för sig själv, låt bli att "gulla, mata och pluttinutta" med hästen OM inte hovslagaren ber om det.
 
Min förra häst var inte skodd på några år (var han skodd överhuvudtaget?) när jag köpte honom,var väldigt dryg å sko-inte elak elr så,stod stilla, men hängde liksom så svetten lackade på hovslagaren! :o men hovisen var så snäll,han menade på att man inte kan ta betalt för att hästen är dryg,(hovslagaren bestämmer ju dock själv vilka jobb han vill ta!)är ju inte mitt/ditt fel?!Säger han att du ska betala mer-ta en annan hovis! :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 761
Senast: Marvin
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp