Betala för dyra hingstar?

Sv: Betala för dyra hingstar?

sydney skrev:
CK skrev:
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:)

Jag känner mig verkligen träffad av det du skrev. Har bara ägt stoet jag just seminerat i några månader och gick snällt o väntade på brunst men märkte ingenting. Så jag bokade tid hos veterinären och åkte o kollade henne dagen därpå. Hon var ganska precis redo med bra ägg enl veterinären. Vi seminerade henne 2 dagar efter och ska kolla henne om 16 dagar. Så din teori verkar stämma, vi amatörer kanske har en viss inbyggd känsla för detta trots vår okunskap:)

Vilken lyckträff :)
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Javisst var det:)

Nu hoppas vi på dräktighet oxå, men jag håller tummarna för att nybörjarturen håller i sig!
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

sydney skrev:
Javisst var det:)

Nu hoppas vi på dräktighet oxå, men jag håller tummarna för att nybörjarturen håller i sig!

Det kommer den säkert att göra, nybörjarturen alltså...lång väntan nu då i 16 dagar tills du vet säkert :p
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Jag tror att många betäckningar finansieras av försäljning av äldre syskon. Avel och uppfödning i 50.000:-/betäcknings klassen brukar ske av personer som har pengar och de som säljer några avkommor.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

CK skrev:
8 av 10 av mina kunder som försöker snåla och pricka slutet av brunsten innan de ställer hit stona kommer när stoet precis gått ur brunst.
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:) .


Hehe, sen kan man ju göra som mig då. Ha stenkoll på brunsten hela våren, eftersom stoet har tyyyysta brunster, planera in att lämna stoet 2 - 3 dagar före hon går i brunst så hon hinner acklimatisera sig. Sen drabbas man av IDIOTI och kollar inte stoet inför 'betäckningsbrunsten' utan lallar runt och tycker att 'hon har gått som en KLOCKA hela våren, jag lämnar henne datum X, och sen får de bekymra sig'.

Datum X när man står och lindar svansen för transporten så inser man att hästfan är brunstig, och inte bara brunstig utan HÖGBRUNSTIG. Håhåjaja..

Nu hade jag ju en portion tur så trots det, trots akut byte till seminhingst osv så 'hann vi' (hon har för övrigt inte släppt det största ägget än, skrälle. Seminerad i måndags och idag), men kunde ju lika gärna kommit fram till hingst/seminstationen och kontaterat att ägget gått..

Hingstägaren hade haft mer än ett sto i år som åkt hem obetäckt, för ägare hade åkt när de sett första brunsttecknet, och då var stoet redan i högbrunst och släppte ägget innan de hann betäcka..
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Alexandra_W skrev:
Hingstägaren hade haft mer än ett sto i år som åkt hem obetäckt, för ägare hade åkt när de sett första brunsttecknet, och då var stoet redan i högbrunst och släppte ägget innan de hann betäcka..


...ofta är det så att ägaren tycker att "hon började visa brunst igår" är samma sak som "igår släppte hon ägget".;)
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

körde iväg en av mina till hingst igår. Hon ska betäckas på 30 dagars brunsten. Det var bara det att vi upptäckte att hon var brunstig i går 25 dagar efter fölning. Men när vi tog henne till vår hingst så visade hon ingenting. Brukar ha jättetydliga brunster och älskar hingsten som hon har två föl efter. Men åkte till hingst (ska semineras med annan hingst) ialla fall och ska snart ringa för att höra vad veterinären sa. För tre dagar sen var hon ilsk satan när vi gick förbi hingsten:confused: :confused:

Men har ett sto hemma till vår hingst som kommit när de sett brunst. Det var bara det att när hon kom hit så hade hon brunstat färdigt. Nu blir hon kvar till nästa brunst och kostar 75 onödiga kronor om dagen för stoägaren.

Det handlar inte om att vi som hingstägare tjänar pengar för vi ser gladeligen att stoet kommer dag ett och åker hem 5-7 dagar senare betäckt och klar och förhoppningsvis dräktig. Ansvar att ha andras hästar och speciellt om dom har föl vid sidan. Sen är det extra job för oss att ha sto hemma som inte är brunstigt. Vi vill jobba med brunstiga ston inte fodra dom:eek:

Men det var ju igentligen inte det tråden skulle handla om utan ekonomi i samband med betäckning.

Som sagt hade stoägarna mer koll på sina ston så blev det helt klart billigare för dom. Bättre att komma en dag för tidigt än en dag för sent. Billigare blir det också.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

MDusty skrev:
Jamen HUR gör ni?! Ni som betäcker med lite dyrare hingstar (inom alla raser!)? Hur betalar ni? Tar ni lån på banken? Sparar ni ihop till avgiften? Avbetalning? Prostitution? Jag satt här och bläddrade runt bland alla fina (dyra) travhingstar och funderade på hur man ska få råd. :d Pratade med en bekant för ett tag sedan som ska betäcka sin ridhäst (hbl) med en hingst i 15 000 kr klassen och efteråt började jag fundera på vart folk får pengarna ifrån. :confused:

Vi har några som betäcker ganska dyrt.
Den ena har ett sto som tjänat ihop sina betäckningar i väldigt många år framåt..:D ..Ägarna har helt enkelt buffrat.

Andra tar in delägare som delar lika på fölavgiften.

AM
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Sitter själv och kollar avgifter i år, betäckte förra året för första ggr på seminstation och det blev inget föl men en jäkla hög veterinärräkning och avgift till stationen och 12 mil enkel resa med häst, är det ngon som vet fler hingstar inom halvblodsaveln som börjat med dräktighetsavg i stället för språngavg
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

De flesta (alla utom två tror jag?) av Flyinges hingstar har ingen språngavgift, utan dräktighetsavgift på 16 dygn, samt sen levande fölavgift.

Men om du inte seminerar på Flyinge blir det ganska dyrt ändå, spec om de inte tar sig.

Min är ju seminerad med Flyingehingst, 2500 kr vid 16 dygns dräktighet, och 8750 kr vid levande föl. Billigt så långt..

Men sen kommer ju räkningen från seminstationen, den är nu för första försöket på 5300 kr (kommer en räkning på 8 - 900 kr från Flyinge med, för samling och frakt för två skick), och inkluderar då stationsavgiften, seinavgiften samt 7 dygns uppstallning. Och det är ju pengar som är 'bortkastade' om hon inte tar sig. Så där hjälper ju inte riktigt att Flyinge inte har språngavgift så mkt.

DÄREMOT så hade jag använt en hingst på semin som har språngavgift hade det ju blivit ÄNNU MER pengar i sjön om det inte tar sig.

Om man däremot seminerar på Flyinge med Flyingehingst som har dräktighetsavgift, DÅ börjar det ju kunna liknas vid billigt. Då har du ingen stationsavgift t ex, och det gör ju tusenlappar.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

I år har mitt sto stått mer än en månad på station=dyrt:smirk:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 674
Senast: avslutat medlemskap
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 254
Senast: chap13
·
Hundavel & Ras Lite diskussion om utställningar och anmälningsavgifter. Eftersom jag tycker det är intressant att veta vad folk tycker. Förra året på...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: WildWilma
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 059
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp