Betala för dyra hingstar?

M

MDusty

Jamen HUR gör ni?! Ni som betäcker med lite dyrare hingstar (inom alla raser!)? Hur betalar ni? Tar ni lån på banken? Sparar ni ihop till avgiften? Avbetalning? Prostitution? Jag satt här och bläddrade runt bland alla fina (dyra) travhingstar och funderade på hur man ska få råd. :d Pratade med en bekant för ett tag sedan som ska betäcka sin ridhäst (hbl) med en hingst i 15 000 kr klassen och efteråt började jag fundera på vart folk får pengarna ifrån. :confused:
Jag är helt ny i aveln så jag tänker inte ens be om ursäkt för att jag kanske ställer dumma frågor! :D Mitt eget sto är i år betäckt med en hingst ur de lägre prisklasserna och jag är inte på något sätt missnöjd med detta val, men det skulle vara intressant att få veta hur folk har råd slänga ut 50 000 spänn på en betäckning! Jag vill också vara rik!! ;)
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Makaroner 5 dagar i veckan de andra två lyxar vi till med havregryns gröt gjord på krossad hästhavre.:bump: Mycket billigare än den i affären:banana:

Neä skämt å sido.

Spara spara spara. Jag själv för min del har börjat med att köpa shettisar billigt låtit min son rida in dom och själv köra in. Samt även köpt några varmblod ridit in och sålt. För att när denna är såld kunna köpa något annat. Låååång planering. Förra året fick jag de första fölen som nu är sålda för att betala del av fjolårets betäckningar. Fölen i år betalar viss del av nästa års föl.

Detta har gjort att jag kan ha flera ston. Sen måste man nog chansa lite det har jag gjort. Planera tag en hingst med levande föl avgift och spara lite varje månad tills den är dags att betala.

Kanske inte går ihop sig helt varje år men jag får hålla på med det jag vill och bara behöver ta lite av mina andra pengar.

Vissa tar nog lån. En kompis till mej gjorde en körning hade inga pengar men som tur var vann hon på triss och kunde betala levande fölavgiften. Ibland har man tur.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Nu kan knappast mitt hingstval räknas som dyrt. Men faktum är att det FÖR MIG kommer bli 'dyrt' eftersom det iom att det hux flux blev semin instället gör det hela minst 6000 kr dyrare :crazy: Och det är ju en kostnad som inte försvinner även om hon inte tar sig *dubbelsuck*

Total kostnad om hon tar sig nu i första brunsten, inte behöver sprutas, sköljas eller något liknande, utan 'bara' stå på seminstationen en vecka, två skick & semineringar och sen tar sig, är 17 225 kr (Flyinge har en livsfarlig kalkylator där man kan räkna ut vad fölet komemr kosta i avgifter.. brrr). Ursprunglig kostnad jag räknat med var 11 368 kr..

Jag har löst det såsom att i ursprungsplanen så går uppstallningen på station + språngavgift (ca 3000 kr) på min vanliga lön helt enkelt. Och sen så är det bara att spara till levande föl-avgiften (som jag dessutom kommer önska mig i julklapp, i år kan de juf örsöka snacka sig ur att jag aldrig vet vad jag vill ha i julklpp - ha! :angel: Räknar dock inte med något tillskott den vägen utan helt inställd på att betala allt själv).

Nu var det ju bara att raskt som attans räkna om, iom att det blir så mycket dyrare. Och alla avgifterna till seminstationen, skick & transport samt (om det tar sig) 16 dygns dräktighetsavgift ´går till viss del på vanliga lönen, men större delen av summan hostas upp från min skatteåterbäring. Och så spara till levande föl som planerat.

Nu är som sagt inte mitt hingstval dyrt, men jag börjar på lägre budget än normalpersonen, så anser det hyfsat relevant ändå hur jag gör.

Och i slutändan, om det blev nödvändigt, så skulle jag låna. Säg t ex att bilen pajar nu eller liknande, så pengarna helt enkelt inte räcker (för kan ju inte gärna ta mig ur 6000 kronosräkningen till seminstationen nu, hur jag än bär mig åt, och bil måste jag ha), då får jag helt enkelt prata snällt med banken och låna. Jag vill eg undvika att låna till föltillverkning, men eftersom jag ska ha avkomman själv, och skulle ha lånat senare i framtiden om jag köpte ny häst, så..
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Blir det så dyrt som 17.000 kr med Flyinges hingstar?! Tyckte de verkar ha lägre avgifter än många andra och funderar själv på att välja hingst hos dem nästa år...

Betäckte med Rubinrot 2003 och det gick på 15.000 kr inkl fosterförsäkring...

Kommer man undan billigare om man kör ner stoet till Flyinge och inseminerar på plats (bor själv 1.5 h därifrån).
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Prostitution såklart! :D

Skämt å sido, jag bekostar det på samma sätt som vid andra hästköp, låna eller spara. Jag har lagt undan pengar till betäckningen i snart två års tid. Diskuterar ofta det här med vänner, men är själv av åsikten: har man inte råd att lägga ut minst 15000 för ett föl (genom lån eller hur det nu går till) ska man kanske inte skaffa häst, och i alla fall inte syssla med avel. De utgifterna kan man få hux-flux på andra sätt och vad gör man då? Det är ju hästhållningen som kostar överlägset mest, inte betäckningen. Visst, det är en dyr hobby, men man måste ju inte betäcka. Den som vill göra det trots utgifterna bör välja en bra hingst och inte se till priset i första hand. Annars är det bättre att köpa ett färdigt föl.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Håller med. Om man räknar på vad det kostar att "producera" en treåring så är ju betäckningskostnader en ganska liten del. Och förhoppningsvis är det större chans att få en bra individ och kanske ett bättre pris vid försäljning med en erkänt bra fadershingst. Naturligtvis kan man välja unga, oprövade men då gäller det ju att ha lite fingertoppskänsla och välja "rätt".

SaraXX
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

(2000 kr + moms) i språngavgift + (7000 kr + moms) i levandefölavgift = 11 250 kr.
I det här fallet stn.avgift (1700 kr + moms) + (1700 kr + moms) i seminavgift = 4250 kr.
Uppstallning per dygn 120 kr + moms = 150 kr/dag.
Då är du redan uppe i minst 15 500 kr, uppstallning frånräknad.
Sen har du (packning 250 kr + frakt 120 kr) + moms naturligtvis = 426.50 kr.

Ev. uppstallning frånräknad ger en summa på 15 926.50 enbart vad Akribori kostar inkl. seminstationens avgifter, utan uppstallning! Därutöver tillkommer transport av stoet, vaccinationer, foder mm men det får man ju betala vilken hingst man än väljer. :angel:
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

du anar inte hur många miljonärer det finns som håller på med hästavel och de får sina miljoner genom att ta överpris på produkter de säljer till folk som behöver dem...
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

lisahjelmgren skrev:
Blir det så dyrt som 17.000 kr med Flyinges hingstar?! Tyckte de verkar ha lägre avgifter än många andra och funderar själv på att välja hingst hos dem nästa år...

Betäckte med Rubinrot 2003 och det gick på 15.000 kr inkl fosterförsäkring...

Kommer man undan billigare om man kör ner stoet till Flyinge och inseminerar på plats (bor själv 1.5 h därifrån).

Det är ju så här att när man ser en större summa så tycker man det är mycket pengar. Däremot om man delar upp summan i mindre delar så ser det ju inte ut att vara så högt belopp. Nu är detta olika hur hingsthållarna/stationerna tar betalt. Inom arabaveln är det oftast ett engångspris direkt som innehåller allt ( då kan det kännas tufft för plånboken ) finns tex en arabhingst som kostar 19 000 kr att betäcka med.

Då har vi det bättre alternativet med språngavgift och senare levande-fölavgift. Språngavgiften har man ju pengar till annars behöver man ju inte tänka på betäckning alls. Sedan har man 11 månader på sig att spara ihop till levande-fölavgiften vilket känns väldigt bra. Däremellan har man ju då också kostnader som ultraljud och senare extra försäkring bl a.

Det man förhoppningsvis kan försöka klara undan billigare är väl uppstallningskostnaden men då krävs ju att man verkligen har koll på brunster och kommer i rättan tid och sen kanske endast behöver ha stoet hos hingsten max en vecka. För min del kostar uppstallningen 80 kr + moms = 100 kr/dygn. Tio dygn är då en tusenlapp.

Nu finns det självklart många som reser väldigt långt med sina ston och har de kvar hos hingsten och ultraljudar där. Dessa förstår jag ju också att de vill ha det så för att kunna betäcka igen om det inte blivit något.

Nu fick jag en undran...om ett sto behöver stå väldigt länge hos hingst...finns det hingstägare/hållare som går ner i pris då? Uppstallningskostnaden borde ju knappast få överstiga kostnaden för själva betäckningen?
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

8 av 10 av mina kunder som försöker snåla och pricka slutet av brunsten innan de ställer hit stona kommer när stoet precis gått ur brunst.
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:)

Varför ska man ta mindre betalt för att stoet krånglar med brunst och inte blir dräktig?:confused:
Jag, som ofta lägger ner mycket tid och funderingar på att göra det bästa för att alla ston ska blir dräktiga fort, undrar varför jag då helt plötsligt ska göra detta utan betalning?
Vill jag arbeta ideellt kan jag göra det i nån idrottsklubb.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Tja det vet jag inte.. Man sparar och gnetar och förhandlar...
Jag har ston av flera raser och tycker att hblsidan är billig jämfört med travsidan!
MEN enkom för det så vill man ju inte betala mer än nödvändigt.
Jag har i år valt en hingst som enbart finns på fryst semin. Den "fasta kostnaden" är 1000:- i bokning 2500:- i språng 8000:- på 90dygn samt stationsavgift 1200:- och semin 4000:- + moms.
utöver detta tillkommer uppstallning på 100:-/dygn. Skicket från spermaägaren till veterinären + våra resor till och från station med sto. Har man sedan otur behöver hon behandlas alt. tar sig inte på första DÅ kan man hålla sig för skratt
Så för dessa två ston jag går med till denna hingsten så kalkylerar jag ca 20-25000:- vardera fram till 90dygns.

I år får jag ett litet helvete!
5 ston är redan betäckta och nästa vecka ska vi dräktighetskolla 3 av dem. Sedan kommer de två hblstona varav den ena åker till station på lördag då hon beräknas gå i brunst på måndag.
Vi fick lyckan att arrendera lite med vall och den behövde gödslas upp om det ska vara lönt att ta nåt hösilage där. Den räkningen kom idag och den var ganska saftig (7800:-) Som om inte det räcker så har vi tre veterinärräkningar som börjat segla in lite smått....

Hur jag löser detta? tja frysen är välfylld, man handlar inget onödigt, låter gubben jobba över och ringer upp Surren (han som levererade konstgödningen) och ber att få dela betalningen i två, åker förvisso på lite ränta. Sen blir det nog krediten som får träda in :eek:
Såvida det inte kommer någon hugande spekulant och vill köpa tre tvååringar av oss;)

Många hingstägare är ganska snälla, antingen dimper det ner en faktura per månad för tex. station, semin och stallning, nästa på stallning osv. Eller vilket jag tycker känns skönast är när hela kalaset kommer nerdimpande i augusti. Då har jag hunnit spara undan och vet hur mycket jag måste skrapa ihop på annat håll. Tömma huskontot etc.
Själv gillar jag levande fölavgift. Vilket är vanligast inom travet och som även Flyinge har samt ett fåtal privata hingstägare.
Men jag förstår ju även hingstägaren, har man fått stoet dräktigt och har ett levande foster på 90 dygn så är nog hingsten inte så skyldig till ev måndagsexemplar. och sena kastningar etc. Men det vore ju tacksamt om det ingick en foster/fölförsäkring i 90dygnsavgiften vilket långtifrån alla har. Men det är ju ren goodwill.

Ett tips är att ringa runt till olika stationer och kolla stationspris samt seminkostnad. Det kan skilja tusenlappar!
Jag har kollat två olika stuterier i min närhet där båda kan seminera FAI den ena tar 4000:-+ moms och den andra 6000:-+ moms :confused:
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Niqita skrev:
Nu fick jag en undran...om ett sto behöver stå väldigt länge hos hingst...finns det hingstägare/hållare som går ner i pris då? Uppstallningskostnaden borde ju knappast få överstiga kostnaden för själva betäckningen?


Japp, vissa tar sk "betespris" men långt ifrån alla...
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

CK skrev:
8 av 10 av mina kunder som försöker snåla och pricka slutet av brunsten innan de ställer hit stona kommer när stoet precis gått ur brunst.
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:)

Varför ska man ta mindre betalt för att stoet krånglar med brunst och inte blir dräktig?:confused:
Jag, som ofta lägger ner mycket tid och funderingar på att göra det bästa för att alla ston ska blir dräktiga fort, undrar varför jag då helt plötsligt ska göra detta utan betalning?
Vill jag arbeta ideellt kan jag göra det i nån idrottsklubb.

Men det var ju inte det mina funderingar gick ut på. Det jag funderade över var de som hade väldigt långt att åka med sina ston, som inte har möjlighet att ta hem de mellan brunsterna, och krånglar brunsterna, vilket inte alls är ovanligt så kan det ju bli väldigt lång vistelse hos hingsten.

Jag ifrågasatte absolut inte din hantering vid dina betäckningar. Det enda jag har sett rabatteras är återkommande ston med bra meriter.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

CK skrev:
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:)

Ja alltså... *hostar* Självklart så hade jag ju stenkoll hela tiden. :angel: :D
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Tänk på dom med varmblod som måste punga ut med 150.000 kr i levande fölavgift för en bra hingst. Och i slutänden så kanske avkomman inte springer in en krona!

Den dyraste halvblodshingsten jag vet är ju Quidam de revel 75.000, Equest Carnute (stavning?) 35.000.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

lisahjelmgren skrev:
Blir det så dyrt som 17.000 kr med Flyinges hingstar?! Tyckte de verkar ha lägre avgifter än många andra och funderar själv på att välja hingst hos dem nästa år...

Betäckte med Rubinrot 2003 och det gick på 15.000 kr inkl fosterförsäkring...

Kommer man undan billigare om man kör ner stoet till Flyinge och inseminerar på plats (bor själv 1.5 h därifrån).

Det som är bra med Flyinges hingstar är att du inte betalar per språng utan en dräktighetsavgift 16 dagar e. sista betäckningen om stoet är dräktigt + sedan 90-dagars eller levande föls avgift = Du betalar INGET om hon inte tar sig! Vissa stoägare kan komma upp i ca 80.000 kr utan en skymt av ett befruktat ägg..
Vet ej om det blir billigare på plats, tror det ej är stations avgift för deras egna..
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

lisahjelmgren skrev:
Blir det så dyrt som 17.000 kr med Flyinges hingstar?! Tyckte de verkar ha lägre avgifter än många andra och funderar själv på att välja hingst hos dem nästa år...

Betäckte med Rubinrot 2003 och det gick på 15.000 kr inkl fosterförsäkring...

Kommer man undan billigare om man kör ner stoet till Flyinge och inseminerar på plats (bor själv 1.5 h därifrån).

Du tjänar lite på att köra stoet till Flyinge ja, exakt hur mycket måste du kolla, men de tar inte ut någon stationsavgift på Flyinge för Flyingehingstar. Min station tar 1600 kr + moms i stationsavgift t ex, så det sparar du (olika stationer har olika stationsavgift)

Ang kostnaden så har Mia_R specat den väldigt bra. Det är eg inte flyinge som är dyra (avgifterna för Akribori skiljer sig inte så mycket mot avgifterna för Szkopul, handlar om hundralappar i skillnad), det som kostar är SEMINDELEN. Seminstationen ska ju ha stationsavgift och seminavgift och uppstallning etc.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Mia_R skrev:
(2000 kr + moms) i språngavgift + (7000 kr + moms) i levandefölavgift = 11 250 kr.
I det här fallet stn.avgift (1700 kr + moms) + (1700 kr + moms) i seminavgift = 4250 kr.
Uppstallning per dygn 120 kr + moms = 150 kr/dag.
Då är du redan uppe i minst 15 500 kr, uppstallning frånräknad.
Sen har du (packning 250 kr + frakt 120 kr) + moms naturligtvis = 426.50 kr.

Ev. uppstallning frånräknad ger en summa på 15 926.50 enbart vad Akribori kostar inkl. seminstationens avgifter, utan uppstallning! Därutöver tillkommer transport av stoet, vaccinationer, foder mm men det får man ju betala vilken hingst man än väljer. :angel:

Mia R specifierade här väldigt snällt åt mig. Och som sagt, summan är på över 15 900 kr utan uppstallning. Och jag har i min kalkyl som slutar på över 17 000 kr räknat med det jag vet det MINST kommer kosta nu, hon har stått på stationen (a 150 kr dygn inkl moms) sen i söndags och kommer hem tidigast lördag. Och det är än så länge två skick från flyinge (a nästan 500 kr/styck). Blir hon kvar ännu längre på station, behöver ett skick till, sprutas så hon släpper ägget etc etc tickar räkningen på. Samma sak om hon inte tar sig och vi får seminera i nästa brunst med.

Men, seminstationen står som sagt för ca 6000 kr av de ca 17 000 kronorna. Så det är inte hingsten som är dyr egentligen, det är semineringen som skickar upp priset.

Jag valde dock Flyingehingst när jag blev tvungen att panikvälja ny hingst för att de BÅDE har levande fölavgift och dessutom ingen språngavgift utan dräktighetsavgift på 16 dygn istället. Men hur man än vänder på det så tar hon sig inte så är de (minst) 6000 kr till seminstationen 'förbrukade', och det är just att det blev semin och inte naturlig som spräckte min budget. Och det hade blivit samma sak oavsett vilken hingst jag tagit, seminkostnaden är ju densamma.
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

Jag kan ju inte direkt säga att jag valt dyra hingstar, har iofs kollat lite på priser men valt ganska normala hingstar.
Dock har jag 2 ston som skall betäckas så med seminering+språng+fölavgifter så blir det ju i runda slängar x antal tusen som skall ut. Men jag har valt att ta hingstar med lev.fölavgift så den delen av avgiften kommer om ett år(förhoppningsvis).

Jag betalar från lönen, har inget direkt sparat, så det blir ju lite pengar som ska ut nu. Men det löser sig. Tjänar man bara hyfsat går det ju att ta ex. 5-6000 kr första månaden för semin, sedan 2500-3000kr månaden efter för språngavgift och sedan 7-8000 kr nästa år när fölet kommer(för 1 häst alltså). Mina hästar kommer oxå att semineras med en månads mellanrum så det blir nån månad det blir lite mer, typ 9000 kr, men vi har ju även skatteåterbäringen som kommer lägligt om det sinar i källorna.

Men i framtiden är väl tanken att jag ska ha nåt föl/åring som säljs i lagom tid till betäckningarna ska börja och då kan man ju ta därifrån.

Antar att dom som betäcker med hingstar i 50 000kr-klassen gör nåt sånt.

Jag brukar skoja med dom på jobbet som tycker att hästarna kostar mycket pengar och säga-vad skulle jag annars lägga pengarna på? Jag har ingen aning men tänk vad mycket pengar man skulle ha utan hästar. man skulle kunna åka utomlands på semester varje månad:banana:
 
Sv: Betala för dyra hingstar?

CK skrev:
De som inte har en aning om brunstcykeln kommer oftast lagom.:)

Jag känner mig verkligen träffad av det du skrev. Har bara ägt stoet jag just seminerat i några månader och gick snällt o väntade på brunst men märkte ingenting. Så jag bokade tid hos veterinären och åkte o kollade henne dagen därpå. Hon var ganska precis redo med bra ägg enl veterinären. Vi seminerade henne 2 dagar efter och ska kolla henne om 16 dagar. Så din teori verkar stämma, vi amatörer kanske har en viss inbyggd känsla för detta trots vår okunskap:)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 595
Senast: avslutat medlemskap
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 241
Senast: chap13
·
Hundavel & Ras Lite diskussion om utställningar och anmälningsavgifter. Eftersom jag tycker det är intressant att veta vad folk tycker. Förra året på...
Svar
19
· Visningar
2 060
Senast: WildWilma
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 052
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp