Betala för mycket som medryttare?

Ja kanske? Men ville bara ha lite åsikter. Jag tyckte bara att hon kanske kunde ta det lite billigare då detta är första gången jag ska tävla och så men ni kan ju ha rätt
Det är bättre att ta rätt betalt redan första gången än att höja allteftersom. Hur skulle du reagera om du fått allting 'gratis' den här gången och så ska du ut igen och får helt plötsligt betala väldigt mycket mer? Första gången sätter till väldigt stor del ribban för framtida förväntningar.
Det kan vara bra att tänka på även i andra sammanhang. Ställer man upp och hjälper till med än det ena än det andra så blir oerhört svårt att sluta senare när man inser att man inte orkar, har tid eller vill längre. Nu menar jag inte att man inte ska hjälpa varandra utan bara att man måste tänka på att det blir på ett sätt som är hållbart för alla inblandade för att det inte ska bli parasiterande.
 
Tycker du ska vara tacksam att hon öht låter dig åka på p&j med hennes häst, det är alltid en risk man tar att låta någon annan hoppa ens häst.
Speciellt om den som ska hoppa hästen själv inte är erfaren.
Sen erbjuder hon dig att träna med hennes häst samt köra dig till tävlingen.

Var glad!

Den dagen du är tillräckligt duktig och erfaren så kan du kanske bli erbjuden att träna gratis, men tills dess får du glatt betala vad det kostar.
 
Ja kanske? Men ville bara ha lite åsikter. Jag tyckte bara att hon kanske kunde ta det lite billigare då detta är första gången jag ska tävla och så men ni kan ju ha rätt
Jag håller med övriga som skrivit: du överreagerar när du tycker att det är dyrt att betala 300kr för att hyra ett släp. Särskilt om ägaren lägger sin tid på att hjälpa dig med att köra. Och utifrån vad du skriver, ser det inte ut som om ägaren tar ut bränslepengar?

Att du rider för tränare något pass innan är väldigt rimligt och det är självklart att det är du som ska betala för den träningen.

ja, det är väldigt dyrt att delta i tävlingar och pay and, särskilt om man räknar in träningskostnaden också.
 
Tycker det låter som att du får det till ett väldigt vettigt pris.

Jag brukar också ha som önskemål att mina medryttare tränar för tränare emellanåt, för att det ska gå snabbare att hitta samspelet och få hjälp att inte fastna i negativa loopar där ekipaget skapar olater.

Tävlingsavgiften var billig, tränaravgiften likaså och transporthyran för en hel dag är också jäkligt bra pris. Tror du behöver tänka om. Det är inte din hästägare som är sniken. Detta är vad du behöver vara beredd på att lägga ut för att ta er ut på tävlingar.

Eller 50000 för en häst, 5000 för stallhyra varje månad, minst 500 för tränare i månaden om ni vill komma nånvart och 40000 för ett släp.
 
Nej jag hade inte velat vara medryttare åt en människa som vill ha betalat för att låna ut transport och häst till tävling.
Har själv varit medryttare utan att betala en krona ,men jag tycker absolut inte det är fel att ta betalt för medryttare, men att hålla på att ta extra betalat är bara sniket och himla lustigt beteende tycker jag.
 
Nej jag hade inte velat vara medryttare åt en människa som vill ha betalat för att låna ut transport och häst till tävling.
Har själv varit medryttare utan att betala en krona ,men jag tycker absolut inte det är fel att ta betalt för medryttare, men att hålla på att ta extra betalat är bara sniket och himla lustigt beteende tycker jag.
Ändrar mig, såg nu att ägare skulle köra er , då är det helt vettigt. Trodde du fixade allt på egen hand.
 
Nej jag hade inte velat vara medryttare åt en människa som vill ha betalat för att låna ut transport och häst till tävling.
Har själv varit medryttare utan att betala en krona ,men jag tycker absolut inte det är fel att ta betalt för medryttare, men att hålla på att ta extra betalat är bara sniket och himla lustigt beteende tycker jag.
Beror väl på hur duktig man är, ts har aldrig varit ute på tävling så då är det väl självklart att hon själv får bekosta kalaset. Dessutom är det inte mer än rimligt att hon även rider för tränare för att inte förstöra hästen med att komma fel på hinder med mera.
 
Beror väl på hur duktig man är, ts har aldrig varit ute på tävling så då är det väl självklart att hon själv får bekosta kalaset. Dessutom är det inte mer än rimligt att hon även rider för tränare för att inte förstöra hästen med att komma fel på hinder med mera.
Det skrev jag ingenting om. Det jag svarade på var att jag inte skulle vilja vara hos en hästägare som tog betalt för att låna ut släpet. Träning och tävlingsavgift betalar medryttaren självklart själv.
 
Allt beror på i vanlig ordning.
Skulle jag ha en medryttare här som drar hela rulijansen när jag har behov av att tex åka iväg så blir jag ändå den som är skyldig för jobbet. I sådana fall hade jag gärna kört till träning eller tagit hem en duktig tränare enkomm för medryttarens skull, sen passat på att tränat själv med givetvis.
Men är det en som inte är lika varm i kläderna utan håller på och lära sig och på så vis kanske ger mer jobb än den bidrar med så blir det något annat - då kan snarare en rimlig kostnadsersättning för allt vara en pedagogikt väl motiverad. Det är ändå en stor del av en ekonomi som går till hästarna, och kan man hålla sig kostnadslös för den del medryttaren använder hästen och sen bara bidra med sin tid så blir balansen mycket trevligare - det handlar ändå inte om att få betalt för den tid man lägger ner på att valla runt och matcha fram en medryttare, även om det kan vara nog så roligt att få möjlighet att göra det.

Har hamnat i det med lösa bekanta som vill komma hit och rida en sväng - de får bidra med ett par hundra för hästarna, men jag lägger min tid gratis och tar det på nöjeskontot. Helt okänt folk hade fått lägga nån femhundring.
 
Ändrar mig, såg nu att ägare skulle köra er , då är det helt vettigt. Trodde du fixade allt på egen hand.
Fast, ett släp är ändå, oavsett om ägaren kör eller inte, inte gratis. Inte ens att ha det stående så varför tycker du att man ska låna ut sitt släp gratis? Det är ju inte bara den kostnaden som normalt slitage och så som kostar utan risken är väldigt stor att släpet inte kommer tillbaka helt. Jag är långt ifrån sniken men mitt släp lånar jag helt enkelt inte ut. Min erfarenhet säger mig att det blir alldeles för dyrt. För mig. För det är jag som står där med repor som inte fanns tidigare, med diverse som är trasigt och t ex repor drar ner värdet mycket och är inte bara att laga utan skivan måste bytas ut medans den som lånat inte tycker att det är något att bry sig om. Eftersom det är så så lånar jag helt enkelt inte ut det alls.
 
Fast, ett släp är ändå, oavsett om ägaren kör eller inte, inte gratis. Inte ens att ha det stående så varför tycker du att man ska låna ut sitt släp gratis? Det är ju inte bara den kostnaden som normalt slitage och så som kostar utan risken är väldigt stor att släpet inte kommer tillbaka helt. Jag är långt ifrån sniken men mitt släp lånar jag helt enkelt inte ut. Min erfarenhet säger mig att det blir alldeles för dyrt. För mig. För det är jag som står där med repor som inte fanns tidigare, med diverse som är trasigt och t ex repor drar ner värdet mycket och är inte bara att laga utan skivan måste bytas ut medans den som lånat inte tycker att det är något att bry sig om. Eftersom det är så så lånar jag helt enkelt inte ut det alls.
Jag känner att litar man så lite på sin medryttare bör man varken låna ut häst eller släp :)
Jag skulle skämmas över att ta släphyra av en medryttare som ska iväg på en tävling i närheten.
 
Jag känner att litar man så lite på sin medryttare bör man varken låna ut häst eller släp :)
Jag skulle skämmas över att ta släphyra av en medryttare som ska iväg på en tävling i närheten.
Lita aldrig på någon, inte ens dig själv sägs det ibland och sen även personer man litar på kan olyckan vara framme. Det är en risk att låna ut ett släp oavsett om man litar på en person eller inte.
 
Att vara medryttare skiljer sig nog för många. Jag betalar allt för mina hästar inkl mockning. Min medryttare betalar 0 kronor i princip. Ibland hjälper hon till att packa höpåsar. Den hästen som hon får rida är utbildad och tävlad upp till msvA. Underbart snäll o enkel i all hantering och att rida ut på. Det går lika bra att rida ut själv som i sällskap, i dagsljus el mörker med pannlampa.
Tävlandet och tränandet sköter jag själv.
Om det skulle uppstå en situation där hon ville träna el tävla skulle jag förmodligen köra hästen själv dit i mitt släp. Träningen el tävlingen skulle hon få betala själv.
 
Det skrev jag ingenting om. Det jag svarade på var att jag inte skulle vilja vara hos en hästägare som tog betalt för att låna ut släpet. Träning och tävlingsavgift betalar medryttaren självklart själv.
Fast om du ber om att få tävla hästen på ditt initiativ, varför skulle hästägaren sponsra med transporten? Det är skillnad om hästägaren vill ha ut medryttaren på tävling. Transporten ser inte jag riktigt som en självklarhet att det kommer i "medryttarpaketet" så att säga. Transporten tillhör ju inte hästen på det sättet, det tillhör ju separat ägaren. Det är ju som om man skulle ta för givet att även få ta ägarens bil till tävlingen också.

Jag hade personligen inte tagit betalt för hyran av transporten, däremot tagit bensinpengar. Jag hade aldrig litat på någon tillräckligt för att släppa iväg dom själva.
 
Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för minsta lilla. Igår frågade jag om jag kanske kunde få gå på en pay&jump. Det gick bra och jag blev överlycklig. Sen skriver hon att jag bör träna för tränare innan, vilket jag tyckte lät rimligt. Den tränaren jag skulle ridit för skulle då ha tagit 270kr. Sedan så frågar jag hur mycket hon vill ha betalt för hästen, varpå hon svarar att jag ska betala 300 kr för att hyra hennes transport. Det tycker jag låter rätt dyrt. Tävlings avgiften var 140 kr så 140+300+250=690 kr!! Så mycket pengar för tävling, träning och att hyra hennes transport . Jag kändr inte att jag var villig att betala 300 kr så jag frågade om jag kunde kolla med någon jag känner som vill låna ut eller hyra ut till billigare pris. Men då svarar hon att hästen är van med deras transport och ska inte åka ngn annan heller. Jag säger då att hästen har ju inte ens åkt i den på 3 år så hur kan det spela någon roll, som svar på det säger hon att det är så hon vill ha det. Vill ha lite åsikter kring detta om hon tar för dyrt eller om jag överreagerar lite?
Du överreagerar. Ägarens häst, ägarens villkor. 300 för en transport låter inte som ett överpris, och det är klart ägaren måste få ha sista ordet om hur hennes häst ska transporteras.

Det är dyrt att tävla och träna, det är bara att gilla läget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 683
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 353
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 188
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp