Betala för mycket som medryttare?

Jag känner att litar man så lite på sin medryttare bör man varken låna ut häst eller släp :)
Jag skulle skämmas över att ta släphyra av en medryttare som ska iväg på en tävling i närheten.
Det handlar inte om tillit utan om hur det är vanligt att människor beter sig. Få skulle erkänna att de gjort repan och säga att de självklart skulle ersätta en hel skiva inklusive arbete och dekaler och det ser jag inte som rimligt att någon gör heller. Jag vill därför göra mina eventuella repor själv för då är det mig själv jag får sparka på smalbenen. Nu skulle jag aldrig släppa iväg någon ensam med någon av mina hästar heller så just den delen är inte heller aktuell för min del.

Så, din medryttare får låna gratis? Hur många medryttare har du eller har du haft? För hur många har du sponsrat deras intresse? Det är lätt att säga att man skulle sålänge man inte betalar själv.

Mitt gamla släp kunde jag låna ut. Där fanns redan så mycket småskavanker att en repa hit eller dit kvittade precis. Det jag har nu är till åren men är i nyskick och jag fick spara länge innan jag kunde köpa det.
 
Det skrev jag ingenting om. Det jag svarade på var att jag inte skulle vilja vara hos en hästägare som tog betalt för att låna ut släpet. Träning och tävlingsavgift betalar medryttaren självklart själv.

Jag tycker att du verkar sniken i den här inställningen.

Sedan tycker jag att det är förvirrande att människor använder termen "låna" när man menar "hyra".
Lånar gör man gratis, när man hyr så betalar man.

Varför tycker du att hästägaren bör bekosta nyttjande av transport för dig som medryttare? :)
 
Jag tycker att du verkar sniken i den här inställningen.

Sedan tycker jag att det är förvirrande att människor använder termen "låna" när man menar "hyra".
Lånar gör man gratis, när man hyr så betalar man.

Varför tycker du att hästägaren bör bekosta nyttjande av transport för dig som medryttare? :)
Jag har bara varit och haft medryttare med en god relation mellan oss människor. Jag har ofta som medryttare handlat på ullared åt hästen och hjälpt till utan tvekan om hästen behöver tas om hand extra över jul som exempel, skulle kännas himla märkligt att betala eller ta betalt för en medryttare vill åka iväg på en träning eller tävling när transport redan finns på plats.
 
Jag tycker att du verkar sniken i den här inställningen.

Sedan tycker jag att det är förvirrande att människor använder termen "låna" när man menar "hyra".
Lånar gör man gratis, när man hyr så betalar man.

Varför tycker du att hästägaren bör bekosta nyttjande av transport för dig som medryttare? :)
Lita aldrig på någon, inte ens dig själv sägs det ibland och sen även personer man litar på kan olyckan vara framme. Det är en risk att låna ut ett släp oavsett om man litar på en person eller inte.
Skulle var Betydligt mer rädd om hästen än transporten i vilket fall :)
 
Jag har bara varit och haft medryttare med en god relation mellan oss människor. Jag har ofta som medryttare handlat på ullared åt hästen och hjälpt till utan tvekan om hästen behöver tas om hand extra över jul som exempel, skulle kännas himla märkligt att betala eller ta betalt för en medryttare vill åka iväg på en träning eller tävling när transport redan finns på plats.
Som jag ser det handlar god relation om ett givande och ett tagande.
Utifrån den specifika situation du beskriver, där du gjort tjänster (handlat och tagit hand om häst) så låter det rimligt att inte ta betalt för hyra av släp.

Utifrån en okänd generell situation tycker jag det är rätt kaxigt att hävda att du inte skulle vilja vara medryttare hos någon som vill ta betalt för att hyra ut ett släp.
Vet du vad en hästtransport kostar att köpa?

(för att beskriva min specifika situation: jag har en medryttare som får rida två väl utbildade hästar en gång i veckan. För detta betalar hon ingenting. Hon får betala själv, förstås, för de ridlektioner där hon deltar på mina hästar, för en tränare som kommer utifrån. Hon betalar inget för den hjälp hon får av mig när vi tränar på ridbanan (och hon får hjälp där).
Skulle du tycka att det vore orimligt att då ta ut hyra om hon vill nyttja min transport till tävling?)

(och den gång hon lånat med sig häst på "ridläger" för min vanliga tränare, tog jag varken betalt för transporthyra eller något annat även om familjen självklart erbjöd sig att betala; de får i stället hjälpa mig med lite reparationer i stall och hagar framöver; de säger själva att det känns bättre för dem om de får hjälpa mig med något, men min specifika situation är ju inte självklart generaliserbar utan det finns många sätt att göra)
 
Som jag ser det handlar god relation om ett givande och ett tagande.
Utifrån den specifika situation du beskriver, där du gjort tjänster (handlat och tagit hand om häst) så låter det rimligt att inte ta betalt för hyra av släp.

Utifrån en okänd generell situation tycker jag det är rätt kaxigt att hävda att du inte skulle vilja vara medryttare hos någon som vill ta betalt för att hyra ut ett släp.
Vet du vad en hästtransport kostar att köpa?

(för att beskriva min specifika situation: jag har en medryttare som får rida två väl utbildade hästar en gång i veckan. För detta betalar hon ingenting. Hon får betala själv, förstås, för de ridlektioner där hon deltar på mina hästar, för en tränare som kommer utifrån. Hon betalar inget för den hjälp hon får av mig när vi tränar på ridbanan (och hon får hjälp där).
Skulle du tycka att det vore orimligt att då ta ut hyra om hon vill nyttja min transport till tävling?)

(och den gång hon lånat med sig häst på "ridläger" för min vanliga tränare, tog jag varken betalt för transporthyra eller något annat även om familjen självklart erbjöd sig att betala; de får i stället hjälpa mig med lite reparationer i stall och hagar framöver; de säger själva att det känns bättre för dem om de får hjälpa mig med något, men min specifika situation är ju inte självklart generaliserbar utan det finns många sätt att göra)
Men kan jag få ha min åsikt ? Eller måste nu försöka omvända mig :) jag tycker det är helt okej att låna ut transport till medryttare. Har inte så mycket mer att tillägga nu :D
 
Som fler sagt, håll hårt i den hästägaren! Det låter ju som en kanonperson som dels låter dig tävla, och dels ställer upp och kör er dit för inga pengar alls. Långt ifrån alla som har samma fria tyglar, engagemang och tid. :)
Att man vill köra/använda sin egen transport är ju inget konstigt, oberoende av om du kan hyra en billigare någon annanstans eller inte. Det är en mycket tryggare situation om något går fel. Ingen risk för konflikt eller tjafs över försäkringar och ersättningar.
Lycka till på tävlingen!
 
Skulle var Betydligt mer rädd om hästen än transporten i vilket fall :)
Är det inte bättre att va rädd om både häst och transport? Vissa transporter kostar nästan lika mycket som en häst, om inte mer i vissa fall. Hade jag lånat transport gratis eller hyrt hade jag varit lika rädd om den oavsett, vill gärna lämna tillbaka i samma skick som när jag lånade/hyrde den, samtidigt som jag även är rädd om hästen.
 
Är det inte bättre att va rädd om både häst och transport? Vissa transporter kostar nästan lika mycket som en häst, om inte mer i vissa fall. Hade jag lånat transport gratis eller hyrt hade jag varit lika rädd om den oavsett, vill gärna lämna tillbaka i samma skick som när jag lånade/hyrde den, samtidigt som jag även är rädd om hästen.
Ja det ena utesluter ju liksom inte det andra.
 
Är det inte bättre att va rädd om både häst och transport? Vissa transporter kostar nästan lika mycket som en häst, om inte mer i vissa fall. Hade jag lånat transport gratis eller hyrt hade jag varit lika rädd om den oavsett, vill gärna lämna tillbaka i samma skick som när jag lånade/hyrde den, samtidigt som jag även är rädd om hästen.
Jag köpte (2004) en ny transport för 62500kr, för att kunna transportera en häst jag köpt för 3.000kr...
 
Jag blir lite fascinerad av resonemanget "om du lånar ut hästen gratis är det väl självklart att du lånar ut transporten gratis" som några (få) verkar ha. Vad mer ska jag då låna ut gratis, var går gränsen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp