Betala för mycket som medryttare?

Jag blir lite fascinerad av resonemanget "om du lånar ut hästen gratis är det väl självklart att du lånar ut transporten gratis" som några (få) verkar ha. Vad mer ska jag då låna ut gratis, var går gränsen?

(nu blir jag sarkastisk)

nejmen det förstår du väl att alla medryttare alltid ger väldigt mycket hjälp till hästägaren så den ska nog nästan betala för att medryttaren ska göra allt jobb.
för medryttaren gör alltid ett jobb åt ägaren som alltid har stort behov av medryttarens tjänster.

och därför får en hästägare inte ta betalt av en medryttare och i all synnerhet får det inte tillkomma extra kostnader för medryttaren om denne/a vill göra något extra med hästen.

I TS fall ska hästägaren ställa upp med skjutsning - och medryttaren ifrågasätter om det är rimligt att själv som medryttare behöva betala för sin träning, för sin start och för transporthyra.
Oräknat bränsleåtgång (som hästägaren ska betala för) och den tid hästägaren lägger ner på medryttarens premiär i pay and jump.

(min personliga åsikt är att det är rimligt att ta betalt om man önskar; om man inte önskar betalt så behöver man inte ta betalt men det är rimligt att förstå båda varianter; ibland är det hästägare som faktiskt behöver hjälp/avlastning praktiskt, ibland är det ekonomiskt och ibland är det en hygglig hästägare som lånar ut sin häst till en medryttare som "bara" bidrar med att vara trevlig)
 
Jag blir lite fascinerad av resonemanget "om du lånar ut hästen gratis är det väl självklart att du lånar ut transporten gratis" som några (få) verkar ha. Vad mer ska jag då låna ut gratis, var går gränsen?

Ja, dragbilen är väl självklart, om inte medryttare tycker den egna är bättre. Och om det krävs BE så bör hästägaren bekosta det också till medryttaren. Väl?
 
Beror väl på hur duktig man är, ts har aldrig varit ute på tävling så då är det väl självklart att hon själv får bekosta kalaset. Dessutom är det inte mer än rimligt att hon även rider för tränare för att inte förstöra hästen med att komma fel på hinder med mera.
Haha har tävlat hur mycket som helst inte på denna häst dock🙄
 
Äntligen någon som tänker så jag tänkte när hon ville ha betalt
Det har ju ingenting med att inte lita på folk att göra, det har att göra med att det sliter på grejerna när dom används och det kostar pengar. Speciellt om det inte bara gäller hästen och släpet utan även bil inklusive bränsle och chaufför. Om någon skulle vilja tävla mina hästar och låg på en nivå som inte på något sätt höjde värdet på hästen så skulle jag också vilja ha betalt.
 
Känner att jag kommer att sticka ut lite här. Jag har haft två medryttare på två olika ponnys och ingen av dem har behövt betala något för att få rida. Den första medryttaren red min 5-årig ponny. Hon ville tävla hoppning och tog kontinuerligt lektioner som hon oftast betalade för själv. Jag betalade någon ibland. Hon lånade mitt släp till tävlingar men jag hade aldrig en tanke på att ta betalt för det. Jag har sjukt dåliga tävlingsnerver och är hopprädd så var som bara tacksam för att hon ville tävla och träna ponnyn så han fick lite vana och utvecklas så mycket som möjligt.

Min nuvarande medryttare är mer inne på dressyr och jag peppar henne att tävla och träna. Jag vågar som sagt inte tävla själv men tycker det är himla spännande att vara med när andra gör det 😂 hon använde också min transport och jag följde med på tävlingen, men inte heller nu har jag någon plan att ta betalt. Vi har bestämt att hon betalar sin tävlingslicens och jag startavgiften.

Jag tycker det känns schysstast att göra såhär då jag nästan är mest drivande i det hela, det är ju jättekul med tävling bara man slipper vara den som rider 😉 sen har jag haft tur med två toppenmedryttare som verkligen ställer upp och är pålitliga! Vi för en jättebra dialog med med varandra och det känns kul att kunna göra sånt här tillsammans ☺️ Sen har jag full förståelse för att man kan resonera annorlunda i det här. Huvudsaken är väl att alla i slutändan känner sig ok med upplägget och hästen inte kommer till skada på något sätt. Lycka till med ditt tävlande! 😄
 
Tja om du tycker det är sniket och dyrt, köp en egen häst och transport så kan du se hur billigt det är...
Var glad att du har en häst du får rida och tävla.. Hur mycket betalar du i månaden förresten för att få rida hästen och hur många dagar i veckan rider du?
 
Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för minsta lilla. Igår frågade jag om jag kanske kunde få gå på en pay&jump. Det gick bra och jag blev överlycklig. Sen skriver hon att jag bör träna för tränare innan, vilket jag tyckte lät rimligt. Den tränaren jag skulle ridit för skulle då ha tagit 270kr. Sedan så frågar jag hur mycket hon vill ha betalt för hästen, varpå hon svarar att jag ska betala 300 kr för att hyra hennes transport. Det tycker jag låter rätt dyrt. Tävlings avgiften var 140 kr så 140+300+250=690 kr!! Så mycket pengar för tävling, träning och att hyra hennes transport . Jag kändr inte att jag var villig att betala 300 kr så jag frågade om jag kunde kolla med någon jag känner som vill låna ut eller hyra ut till billigare pris. Men då svarar hon att hästen är van med deras transport och ska inte åka ngn annan heller. Jag säger då att hästen har ju inte ens åkt i den på 3 år så hur kan det spela någon roll, som svar på det säger hon att det är så hon vill ha det. Vill ha lite åsikter kring detta om hon tar för dyrt eller om jag överreagerar lite?


Helt ärligt sätt dig du har ingen koll alls!
Sätt dig och räkna efter vad bensin, slitage på bil = som min äldre bil kostar minst 35 kr milen enl motormännens uträkning som exempel i slitage+ bensin. Tid att köra samt släp för 300kr det är billigt!

Det är inte gratis att äga transport och hålla häst.
 
Oj vad synd det är om alla hästägare som blivit tvingade att köpa både häst och transport och dessutom ha medryttare. Känns ungefär så nu.
 
Oj vad synd det är om alla hästägare som blivit tvingade att köpa både häst och transport och dessutom ha medryttare. Känns ungefär så nu.
Ja har man medryttare som klagar på att det kostar 300 kr för att de får skjuts till och från en tävling inklusive bensin lån av transport och häst så är det synd om hästägaren.

Om jag haft en vuxen medryttare som klagat hade jag avslutat samarbetet, med yngre förmågor är det inte alla som har koll och då hade jag haft mer överseende. Någonstans känns det dock dumsnålt av medryttaren, de flesta borde ha koll på att det är billigt med 300 kr inklusive bensinkostnader för att få skjuts till en tävling.
 
Eller så kanske man iaf ska vara en liten gnutta tacksam över att man får nyttja någon annans ägodelar.
Klart man ska vara tacksam över det :)
Tycker bara det gått lite långt i tråden, har själv varit hästägare och lånade ut min ponny gratis till en tjej som både åkte på hoppträning och tävling vilket var roligt för ponnyn :) Tycker att mina djur är mitt ansvar och har jag inte råd så har jag inga djur. Tycker den lilla slant man kan få av en medryttare ändå bara räcker till en fika på stan i jämförelse med vad hästen kostar så för mig har det kvittat.
 
Klart man ska vara tacksam över det :)
Tycker bara det gått lite långt i tråden, har själv varit hästägare och lånade ut min ponny gratis till en tjej som både åkte på hpppträning och tävling vilket var roligt för ponnyn :) Tycker att mina djur är mitt ansvar och har jag inte råd så har jag inga djur.

Men TS ska väl heller inte betala något för att låna hästen? Jag har kört min medryttarhäst gratis eftersom hästägaren inte hade bil, men så är vi också väldigt goda vänner - jag hade inte gjort det gratis annars. Vill man träna och tävla så kostar det, om inte medryttaren betalar så får ju hästägaren göra det. Jag har också lånat ut ponny gratis men det kostade mig ju inget, att köra bil och dra hästtransport gör det däremot.
 
Men TS ska väl heller inte betala något för att låna hästen? Jag har kört min medryttarhäst gratis eftersom hästägaren inte hade bil, men så är vi också väldigt goda vänner - jag hade inte gjort det gratis annars. Vill man träna och tävla så kostar det, om inte medryttaren betalar så får ju hästägaren göra det. Jag har också lånat ut ponny gratis men det kostade mig ju inget, att köra bil och dra hästtransport gör det däremot.
Nej jag vet det :) tyckte bara hela tråden handlade om hur dyrt det är med häst sista sidan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp