Betala för mycket som medryttare?

Hästälskaren

Trådstartare
Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för minsta lilla. Igår frågade jag om jag kanske kunde få gå på en pay&jump. Det gick bra och jag blev överlycklig. Sen skriver hon att jag bör träna för tränare innan, vilket jag tyckte lät rimligt. Den tränaren jag skulle ridit för skulle då ha tagit 270kr. Sedan så frågar jag hur mycket hon vill ha betalt för hästen, varpå hon svarar att jag ska betala 300 kr för att hyra hennes transport. Det tycker jag låter rätt dyrt. Tävlings avgiften var 140 kr så 140+300+250=690 kr!! Så mycket pengar för tävling, träning och att hyra hennes transport . Jag kändr inte att jag var villig att betala 300 kr så jag frågade om jag kunde kolla med någon jag känner som vill låna ut eller hyra ut till billigare pris. Men då svarar hon att hästen är van med deras transport och ska inte åka ngn annan heller. Jag säger då att hästen har ju inte ens åkt i den på 3 år så hur kan det spela någon roll, som svar på det säger hon att det är så hon vill ha det. Vill ha lite åsikter kring detta om hon tar för dyrt eller om jag överreagerar lite?
 
Rent spontant, hennes häst, hennes regler.

Jag förstår hennes tanke om att använda hennes transport. Hon vet att hästen fungerar med den, hon har (förhoppningsvis) koll på att transporten är säker etc. Om du skulle hyra annan transport kan hon inte påverka vad för transport du väljer.

Du får se allt du får för dessa pengar
Lån av häst och utrustning
Träning
"Tävling"
Transporthyra

Det är dessutom en risk ägaren tar när hon lånar ut häst, utrustning och släp.
 
Jag tycker det verkar som att du överreagerar.

Det är DYRT att tävla.

Transport där jag bor kostar 400kr/dag att hyra. Och även om du kan hitta en billigare transport så är det alltid lättare med transport som hästen är van vid.
 
Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för minsta lilla. Igår frågade jag om jag kanske kunde få gå på en pay&jump. Det gick bra och jag blev överlycklig. Sen skriver hon att jag bör träna för tränare innan, vilket jag tyckte lät rimligt. Den tränaren jag skulle ridit för skulle då ha tagit 270kr. Sedan så frågar jag hur mycket hon vill ha betalt för hästen, varpå hon svarar att jag ska betala 300 kr för att hyra hennes transport. Det tycker jag låter rätt dyrt. Tävlings avgiften var 140 kr så 140+300+250=690 kr!! Så mycket pengar för tävling, träning och att hyra hennes transport . Jag kändr inte att jag var villig att betala 300 kr så jag frågade om jag kunde kolla med någon jag känner som vill låna ut eller hyra ut till billigare pris. Men då svarar hon att hästen är van med deras transport och ska inte åka ngn annan heller. Jag säger då att hästen har ju inte ens åkt i den på 3 år så hur kan det spela någon roll, som svar på det säger hon att det är så hon vill ha det. Vill ha lite åsikter kring detta om hon tar för dyrt eller om jag överreagerar lite?

Fast om du ska tävla fler gånger i framtiden så är det dags att inse att det kostar MYCKET mer än några hundralappar.

Om du ska vara schysst mot hästen så behöver du rida för tränare regelbundet. Dessutom låter tränaren riktigt billig - 270 kr är mycket svårt att leva på om man ska skatta normalt.
Hyr du en transport t.ex. från en bensinmack är det oftast dyrare - en transport är inte heller gratis att äga, besiktiga eller laga ifall den går sönder eller får anmärkningar. Dessutom är det lagom kul att få sitt släp sönderkört av någon annan - vilket hänt mig.

Om du tänkt dig att tävla utan att bidra med vad det kostar eller ens träna erforderligt så behöver du nog tänka om rejält kring vem du tycker är sniken.
 
Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för minsta lilla. Igår frågade jag om jag kanske kunde få gå på en pay&jump. Det gick bra och jag blev överlycklig. Sen skriver hon att jag bör träna för tränare innan, vilket jag tyckte lät rimligt. Den tränaren jag skulle ridit för skulle då ha tagit 270kr. Sedan så frågar jag hur mycket hon vill ha betalt för hästen, varpå hon svarar att jag ska betala 300 kr för att hyra hennes transport. Det tycker jag låter rätt dyrt. Tävlings avgiften var 140 kr så 140+300+250=690 kr!! Så mycket pengar för tävling, träning och att hyra hennes transport . Jag kändr inte att jag var villig att betala 300 kr så jag frågade om jag kunde kolla med någon jag känner som vill låna ut eller hyra ut till billigare pris. Men då svarar hon att hästen är van med deras transport och ska inte åka ngn annan heller. Jag säger då att hästen har ju inte ens åkt i den på 3 år så hur kan det spela någon roll, som svar på det säger hon att det är så hon vill ha det. Vill ha lite åsikter kring detta om hon tar för dyrt eller om jag överreagerar lite?
Jag tror du inte är riktigt medveten om vad det kostar med hästar, tävling etc.
Jag förstår att hon tycker du bör rida för tränare om du vill tävla. Och tränaren lät billig. Så jag tycker priset låter rimligt.
 
Senast ändrad:
Du överreagerar definitivt - vilket i och för sig är förståeligt om du är ovan och inte riktigt har koll på hur dyrt allt faktiskt är.

Träningskostnaden är ju något du får ut av i sig, så det kan du inte räkna in i tävlingskostnaden. 270 kr är också en väldigt normal peng för en träning i grupp. Om det är privat eller liten grupp är det billigt! Och vad bra för dig att du får låna hästen till träning också!

Startavgiften är också fullt normal. Riktiga tävlingar är ofta ännu dyrare.

Angående transporten förstår jag att ägaren inte vill att du tar vilken transport som helst. Tänk om transporten du lånar har dåligt golv? Om den är mörk inuti och hästen krånglar om den inte är van att bli lastad? Om du vill samåka med någon och hästarna bråkar? Om något annat på transporten är trasigt? Osv, osv. Jag hade alltid lite ont i magen när jag körde min ponny, trots att vi var noga med att byta golv osv. 300 kr är fullt rimligt, både marknadsmässigt och för slitage/underhåll.

(Som kuriosa har jag också varit där, väldigt ung och oerfaren nybliven hästägare, och surat över att stallägaren dubblade priset på transporthyra till motsvarande 300 kr. En av anledningarna var att vi inte hade mockat ur släpet direkt utan väntat till dagen efter, och vi tyckte att hon överdrev när hon sa att det måste göras direkt för golvets skull. Sådär 15 år senare skäms jag förstås, nu när jag fattat både att det kostar att ha transport och att man måste vara rädd om den :p )
 
Och den transport jag annars fått låna är en rätt ny transport och samma modell som hennes egen. Så självklart skulle jag kolla med henne innan om vilken transport jag skulle ta. Sedan skulle hon såklart få lite psngar för att jag får låna hästen....
 
Oj vad snällt! Kom ihåg att betala för bensinen också om hen inte tänker att det ingår i de 300 :)
Jag förselog att jag kunde betala bensinen ist men det ville hon inte så hon skrev att jag kommer behöva betala 300 spänn så då är det nog bensinen inräknad kanske? Fast dock hyr de ut den till andra för 300 kr också..
 
Glömde bort att skriva att de är ägaren som kommer att köra.
Då hade jag definitivt inte bråkat om priset utan bara betalat, perfekt med både en som kört hästen innan (och vet hur den vill åka) med en transport hästen åkt med och dessutom får med sig en kunnig "medhjälpare". Sen hade jag nog gjort något extra för hästägaren som tack för att hon ställde upp om jag inte hade haft pengar att ge lite extra.
 
Jag förselog att jag kunde betala bensinen ist men det ville hon inte så hon skrev att jag kommer behöva betala 300 spänn så då är det nog bensinen inräknad kanske? Fast dock hyr de ut den till andra för 300 kr också..
Oj betala bensinen ISTÄLLET? du måste mena bensinen OCKSÅ?

Hur många mil är det ni ska åka?
Bensin börjar närma sig tjugo kronor litern, och med en vanlig bil med ett vanligt släp är det inte ovanligt att det går åt 1-1,5 liter per mil. Dvs ca 30:-/ mil.

Tycker det verkar vara en generös hästägare :)
 
Jag förselog att jag kunde betala bensinen ist men det ville hon inte så hon skrev att jag kommer behöva betala 300 spänn så då är det nog bensinen inräknad kanske? Fast dock hyr de ut den till andra för 300 kr också..
Jösses, var glad kan jag säga att du slipper betala för bensin, den kostnaden blir skyhög jämfört med bara hyran för transporten.

300kr för en transport är en väldigt vanlig summa.

Var glad att hon inte tar betalt för att köra er.

Tyvärr är det dyrt att träna och vad jag kan tycka så kommer du ändå undan hyfsat billigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp