Betala för mycket som medryttare?

@Hästälskaren

Jag förstår att det kanske känns dyrt för dig, men det kostar att tävla. Min senaste tävling kostade hästlicens ca 300:- (gäller ett år då), ryttarlicens 170:- (för en tävling), start- och anmälningsavgift drygt 500:- (två starter), hyra av hästtransport 450:- och så kostnad för bensin och slitage på bilen. Lätt över 1500:- för en tävlingsdag. Men jag tyckte ändå det var värt det eftersom det var så roligt! På pay arrangemangen kommer man ju undan utan licenskostnaderna, men det hade ändå hamnat på över tusenlappen.

Hoppas du kommer iväg på pay and jumpen, lycka till! :)
 
Klart man ska vara tacksam över det :)
Tycker bara det gått lite långt i tråden, har själv varit hästägare och lånade ut min ponny gratis till en tjej som både åkte på hoppträning och tävling vilket var roligt för ponnyn :) Tycker att mina djur är mitt ansvar och har jag inte råd så har jag inga djur. Tycker den lilla slant man kan få av en medryttare ändå bara räcker till en fika på stan i jämförelse med vad hästen kostar så för mig har det kvittat.
Om du vill sponsra en medryttare och köra dem gratis till tävlingar som de vill delta i så gör det, men att klaga på att folk tycker det är väl mycket begärt är lite väl magstarkt.
 
Om du vill sponsra en medryttare och köra dem gratis till tävlingar som de vill delta i så gör det, men att klaga på att folk tycker det är väl mycket begärt är lite väl magstarkt.
Nej du. Jag skrev att ska medryttaren ha skjuts så får denna självklart betala, så sluta anklaga mig för något jag inte har förespråkat alls.
 
Nej du. Jag skrev att ska medryttaren ha skjuts så får denna självklart betala, så sluta anklaga mig för något jag inte har förespråkat alls.
Jag vet att du skrev det, dock fortsätter du att klaga på att folk har den åsikten, det är i stort sett den ända som framförts i olika omskrivningar. Om du håller med varför skriver du då?

"Tycker bara det gått lite långt i tråden, har själv varit hästägare och lånade ut min ponny gratis till en tjej som både åkte på hoppträning och tävling vilket var roligt för ponnyn :) Tycker att mina djur är mitt ansvar och har jag inte råd så har jag inga djur. Tycker den lilla slant man kan få av en medryttare ändå bara räcker till en fika på stan i jämförelse med vad hästen kostar så för mig har det kvittat. "

Den enda kostnaden som diskuteras här är just 300 kr för skjuts till tävlingen. Vad är det som går för långt? Vilken kostnad syftar du på förutom de 300 kr som diskuteras?
 
Nä, tvärtom. Sådana här trådar påminner mig om varför jag INTE vill ha någon medryttare, fast hästen får vila onödigt mycket.

Vilket är SÅ synd då det finns så många helt underbara medryttare . (Jag har en som hängt med mig många år tex och har SÅ många vänner med medryttare som har samma erf)

Men ja - när man läser sånthär förstår man verkligen att folk inte har lust att leta /söka någon även om det finns behov av en bra 😨
 
Känner att jag kommer att sticka ut lite här. Jag har haft två medryttare på två olika ponnys och ingen av dem har behövt betala något för att få rida. Den första medryttaren red min 5-årig ponny. Hon ville tävla hoppning och tog kontinuerligt lektioner som hon oftast betalade för själv. Jag betalade någon ibland. Hon lånade mitt släp till tävlingar men jag hade aldrig en tanke på att ta betalt för det. Jag har sjukt dåliga tävlingsnerver och är hopprädd så var som bara tacksam för att hon ville tävla och träna ponnyn så han fick lite vana och utvecklas så mycket som möjligt.

Min nuvarande medryttare är mer inne på dressyr och jag peppar henne att tävla och träna. Jag vågar som sagt inte tävla själv men tycker det är himla spännande att vara med när andra gör det 😂 hon använde också min transport och jag följde med på tävlingen, men inte heller nu har jag någon plan att ta betalt. Vi har bestämt att hon betalar sin tävlingslicens och jag startavgiften.

Jag tycker det känns schysstast att göra såhär då jag nästan är mest drivande i det hela, det är ju jättekul med tävling bara man slipper vara den som rider 😉 sen har jag haft tur med två toppenmedryttare som verkligen ställer upp och är pålitliga! Vi för en jättebra dialog med med varandra och det känns kul att kunna göra sånt här tillsammans ☺ Sen har jag full förståelse för att man kan resonera annorlunda i det här. Huvudsaken är väl att alla i slutändan känner sig ok med upplägget och hästen inte kommer till skada på något sätt. Lycka till med ditt tävlande! 😄
Skillnaden där är ju att du väljer att bjuda på saker. Det gör jag med. Men när någon förutsätter att andra ska bjuda blir det ju en annan sak.
 
Oj vad synd det är om alla hästägare som blivit tvingade att köpa både häst och transport och dessutom ha medryttare. Känns ungefär så nu.
Nä inte ett dugg synd om oss som valt att äga häst, det är ett val man gjort. Däremot provocerande och höra att andra ska sko sig på det jag betalar dyrt för. Var åtminstone tacksamma om ni hittat en bra hästägare.
Nu tror och hoppas jag de flesta är det.
 
Oj vad synd det är om alla hästägare som blivit tvingade att köpa både häst och transport och dessutom ha medryttare. Känns ungefär så nu.

Det är inte synd om hästägarna!
Det är vårt egna val!

Men väldigt väldigt irriterande när medryttare o andra tror att det är billigt och gratis att hålla i gång transporter, utrustning, och allt runt hästen!

Och när man hör medryttare och andra som inte har egen häst att den är snål osv
Ta reda på vad saker kostar först!

Och ja det kan vara så att man som hästägare har valt att ha egen transport och kanske inte vill låna ut den eller behöver hålla igen på något annat för att ha råd.

Exempel 4 stycken nya ”vanliga” sommar däck är minst 1000 kr styck= 4000 kr som exempel. Behövs C däck dvs 7 lagrade för tyngre last så är det dyrare för däcken.

Självklart ska man betala för sig!
 
Nu räcker det med inlägg här. Blir bara en massa diskutioner och jag har läst era åsikter så skriv gärna inget mer här nu, tack!

Fast det här är ett diskussionsforum.... :idea:

Diskutera med varandra är liksom det vi gör. Ibland tycker vi olika, ibland ändrar man åsikt, ibland lär man sig något nytt. Ibland förfäras och förfasas man och ibland blir man förälskad.
 
Känner att jag kommer att sticka ut lite här. Jag har haft två medryttare på två olika ponnys och ingen av dem har behövt betala något för att få rida. Den första medryttaren red min 5-årig ponny. Hon ville tävla hoppning och tog kontinuerligt lektioner som hon oftast betalade för själv. Jag betalade någon ibland. Hon lånade mitt släp till tävlingar men jag hade aldrig en tanke på att ta betalt för det. Jag har sjukt dåliga tävlingsnerver och är hopprädd så var som bara tacksam för att hon ville tävla och träna ponnyn så han fick lite vana och utvecklas så mycket som möjligt.

Min nuvarande medryttare är mer inne på dressyr och jag peppar henne att tävla och träna. Jag vågar som sagt inte tävla själv men tycker det är himla spännande att vara med när andra gör det 😂 hon använde också min transport och jag följde med på tävlingen, men inte heller nu har jag någon plan att ta betalt. Vi har bestämt att hon betalar sin tävlingslicens och jag startavgiften.

Jag tycker det känns schysstast att göra såhär då jag nästan är mest drivande i det hela, det är ju jättekul med tävling bara man slipper vara den som rider 😉 sen har jag haft tur med två toppenmedryttare som verkligen ställer upp och är pålitliga! Vi för en jättebra dialog med med varandra och det känns kul att kunna göra sånt här tillsammans ☺ Sen har jag full förståelse för att man kan resonera annorlunda i det här. Huvudsaken är väl att alla i slutändan känner sig ok med upplägget och hästen inte kommer till skada på något sätt. Lycka till med ditt tävlande! 😄

Sa har det varit overallt i USA dar jag tavlat ... Man hjalps at med avgifter men medryttaren far oftast hjalp fran agaren att lana slap gratis etc.

Eller så kanske man iaf ska vara en liten gnutta tacksam över att man får nyttja någon annans ägodelar.

Fast nej. Hon HYR nagon annan's agodelar och om jag betalar tycker jag inte alls att man behover vara "tacksam".
 
Fast nej. Hon HYR nagon annan's agodelar och om jag betalar tycker jag inte alls att man behover vara "tacksam".
Fast nja, nu kan man ju vara tacksam över att få hyra någon annans grejer också, jag har alltid varit grymt tacksam när jag fått hyra transport av privatpersoner, det är ju betydligt enklare att hyra en transport som står på gården än vad det är att åka och hämta en transport längre bort. Det finns liksom inget måste att hyra ut sina saker.

Så nog tycker jag att man borde vara tacksam om någon på gården hyr ut sina saker.
 
Helt ärligt sätt dig du har ingen koll alls!
Sätt dig och räkna efter vad bensin, slitage på bil = som min äldre bil kostar minst 35 kr milen enl motormännens uträkning som exempel i slitage+ bensin. Tid att köra samt släp för 300kr det är billigt!

Det är inte gratis att äga transport och hålla häst.
[/QUOTE
Jätte sent svar men, tycker det är fel att anklaga någon att inte ha koll på saker o ting när man inte vet hela bakgrunden. Detta med tävlin
Det handlar ju inte om att inte lita på folk. Det handlar om att folk (du) borde ha vett att stå för dina egna kostnader. Du låter lite som en tonåring som gnäller på en förälder om jag ska vara helt ärlig - men varför ska någon annan serva dig?
Väldigt sent svar, du har ingen aning om vem jag är eller hur hela min situation ser ut. Jag ville tävla en gång, en engångsgrej. Tyckte därför att det var lite drygt av ägaren att ta 300 kr för transporten men vad vet jag ofärskämda människor som du kanske vet bättre🤷‍♀️
 
Väldigt sent svar, du har ingen aning om vem jag är eller hur hela min situation ser ut. Jag ville tävla en gång, en engångsgrej. Tyckte därför att det var lite drygt av ägaren att ta 300 kr för transporten men vad vet jag ofärskämda människor som du kanske vet bättre🤷‍♀️
Närmaste att hyra här kostar 500 för en dag och enligt blocket börjar priserna på 200 (Längre ut på landet) och upp till 500 för en dag.

Så ja 300 är inget ockerpris oberoende av situation, det är ett kompispris med tanke på att det ingick att ägaren även skulle köra.
 
Väldigt sent svar, du har ingen aning om vem jag är eller hur hela min situation ser ut. Jag ville tävla en gång, en engångsgrej. Tyckte därför att det var lite drygt av ägaren att ta 300 kr för transporten men vad vet jag ofärskämda människor som du kanske vet bättre🤷‍♀️
Men du, tycker du verkligen det är drygt att ta 300kr för att låna ut sin transport och köra dig?

Gör du de så leta efter en annan häst med en mer tillmötesgående ägare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp