Betala för skolmat, wtf!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...fvxmpo_rjx8dCKXTeit4Be0koW8varFIegZTShok9Ax2A

Skolgång i Sverige ska vara gratis, tycker helt klart det ska involvera gymnasiet då om än inte obligatoriskt så är det från arbetsgivares sida vid dom flesta tillfällen obligatoriskt vid nyanställning.
Så sorglig utveckling tycker jag. Möjligheten till en balanserad och sund lunch för att orka en lång skoldag ska inte vara en klassfråga.
Risken blir ju annars att billigare och betydligt sämre mat blir alternativet. Som tonåring är det lätt att hamna i "mer snabb mättnad för mindre pengar". Den modellen hamnade jag själv i när jag pluggade i London. Bra mat var ett unikum på skolan, men istället för att försöka plocka ihop något vettigt för den peng vi fick varje dag att handla för så lärde vi oss snabbt att det var billigare att gå till cafét och köpa cola light, bounty och kakor för pengarna. Mycket socker och snabb tillfredsställelse och så räckte pengarna även till "mellanmål" (om man nu kan kalla en chokladbit för det). Jag gissar att vi inte var de sista tonåringarna i världen att vara lätt dumma i huvudet och göra på detta sätt och ptja, det var varken bra för hälsan, vikten, orken eller något annat.
 
Såna här förslag gör mig sorgsen. Om vi vill att unga ska få sunda matvanor, undvika att de springer till kiosken och har förutsättningar för att lyckas med skolan så tycker jag att man behöver satsa på skolmaten. Både kvalitén men också att den är gratis. Ur folkhälsoperspektiv är det jätteviktigt. Det är också viktigt ur ett klassperspektiv för att öka barns chanser att lyckas med skolan.
 
Jag bodde på internat och betalade givetvis för maten (som var enastående för övrigt! De grupper som hade heldag ute fick hembakta kanelbullar till eftermiddagsfika liksom. :love: ) men är rätt säker på att även de lokala studenterna som inte bodde på plats betalade för lunch och frivilligt em fika. De kunde också köpa frukost.
Skolan låg dessutom så avsides att det inte fanns någon annanstans att köpa mat., men jag anar att de kunde tagit med egen. Såg aldrig någon som gjorde det.
 
Det är värre tycker jag med frukt som barnen ska ha med sig på låg- och mellanstadiet. Två om dagen. Säg att man har tre barn i det åldersspannet, då ska man alltså ha med sex frukter om dagen. Det blir en ansenlig summa på en månad.

Min son brukar be om att få ta med en extra frukt för att ge till någon av de klasskamrater som nästan aldrig har med någon frukt. Det är helt bedrövligt, snacka om att skapa utanförskap redan från start :( :rage:
Tror absolut inte de får ha det så. På vår skola var det en frukt om dagen och det skulle alltid finnas frukt till de som glömt eller "glömt".

(nu i trean ska de inte längre ha frukt, men jag skickar med ändå)
 
Vi betalade inte 1992 typ. Är det något nytt? Hade inte hört talas om betala för mat på gymnasiet.

(Tar mig inte ens två sekunder att räkna ut att jag skulle gått hem och ätit ett par skorpor eller köpt en Snickers till lunch. Om inte mamma kraftfullt skulle ha betalat pengarna direkt till skolan för hela terminen på ett bräde. (vilket hon nog skulle gjort).)
 
Jag har haft frågan uppe med rektor hur många gånger som helst, men hen hävdar att det är frivilligt och inget tvång. Så bedrövligt.
Om de ens nämnt frukt utom på direkt fråga från förälder -är det ok om lille Sven får ta med en frukt. Så tycker jag han rimligen måste ha fel. (högre upp?)
 
Betalade inte lunch i gymnasiet (99-02) och det är jag glad för. Vi (min mamma) hade inte haft råd.
 
Frågan är hur man ska hantera situationen rent praktiskt för de som inte har råd dvs ska de söka ersättning från socialen för detta?
Och kommer man vara så grym så man nekar hungriga tonåringar att komma in i matsalen om det inte betalas? Så utpekade de kommer att känna sig i såna fall.
 
Jag bor i Österrike och saknar att barnen får lunch i skolan. Här serveras ingen lunch alls i skolan utan bara på fritids efter skolan och kostar nästan 4€. Samma mat och kostnad i förskolan. Mellanmål får man ta med själva (både skolan och förskolan) det blir ganska många matlådor att packa på morgonen om man har flera barn, framförallt om det behövs mellanmål både till fm och em.
Och ja, vi betalar ungefär lika mkt skatt som i Sverige.

Men åter till ursprungsfrågan. Vi fick gratis lunch i gymasiet men om jag minns rätt fick dom betala i grannkommunen.
 
Gick gymnasiet 99-02, maten betalades terminvis. Inga problem att komma in i bamba och äta utan att betala för det då ingen hade koll på vilka som betalat eller inte.
 
Frågan är hur man ska hantera situationen rent praktiskt för de som inte har råd dvs ska de söka ersättning från socialen för detta?
Och kommer man vara så grym så man nekar hungriga tonåringar att komma in i matsalen om det inte betalas? Så utpekade de kommer att känna sig i såna fall.
Var inga problem där jag gick, inget kort eller liknade som behöves för att komma in och äta. ingen hade koll på vem som betalat eller inte.
 
Jag bodde på internat och betalade givetvis för maten (som var enastående för övrigt! De grupper som hade heldag ute fick hembakta kanelbullar till eftermiddagsfika liksom. :love: ) men är rätt säker på att även de lokala studenterna som inte bodde på plats betalade för lunch och frivilligt em fika. De kunde också köpa frukost.
Skolan låg dessutom så avsides att det inte fanns någon annanstans att köpa mat., men jag anar att de kunde tagit med egen. Såg aldrig någon som gjorde det.
När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.
 
Gick ut 04, och vi fick betala. Kommunalt gymnasium. Dock i annan kommun. Hemkommunen hade ett gymnasie med två program så valet att studera i hemkommunen var inte troligt för min del.
Vi hade inte råd att betala. Men det var ingen som kontrollerade i matsalen så eventuellt åt jag ändå 😲
 
När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.
Vi fick inackorderingsbidrag som betalade mitt internat. Det får nog de flesta (om inte alla?) hästen fick jag dock jobba för och betala själv förstås.
Jag är som sagt rätt säker på att de "lokala" studenterna som inte bodde på internatet betalade för sina luncher också. Jag säger ingenting om huruvida det är rätt eller fel, bara att det inte känns som något nytt för mig.
 
Frågan är hur man ska hantera situationen rent praktiskt för de som inte har råd dvs ska de söka ersättning från socialen för detta?
Och kommer man vara så grym så man nekar hungriga tonåringar att komma in i matsalen om det inte betalas? Så utpekade de kommer att känna sig i såna fall.

Vi hade tallriksautomater med kort- och fingeravtrycksläsare (detta var 97-00 så den tekniken var nog inte billig på den tiden, men det kunde de lägga pengar på...). Det gick ju att följa med nån kompis som hade betalat och snylta från hens tallrik, men det var inte så himla kul så jag var nog inte inne i matsalen mer än ett par gånger under min gymnasietid. ICA mittemot skolan hade tekakor och portionsförpackat smör för 1 kr/st, vi fattiglappar levde på det istället om vi nu behövde äta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 591
Senast: tanten
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 476
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp