Betala för skolmat, wtf!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...fvxmpo_rjx8dCKXTeit4Be0koW8varFIegZTShok9Ax2A

Skolgång i Sverige ska vara gratis, tycker helt klart det ska involvera gymnasiet då om än inte obligatoriskt så är det från arbetsgivares sida vid dom flesta tillfällen obligatoriskt vid nyanställning.

När jag gick i gymnasiet (-00 talet) fick vi också betala för skolmaten.

Inget helt nytt under solen alltså men kan tycka det känns snålt. Vännerna från andra kommuner åt ju samma mat utan att betala själva..
 
Vi betalade också för skolmaten i gymnasiet under 00- talet. 🤷🏼‍♀️ Runt 20kr per måltiden jag inte missminner mig helt.
 
Om jag inte missminner mig fick jag betala skolmaten när jag gick på gymnasiet från 2004-2006, va dock bra mycket billigare än att äta ute.
 
Det är värre tycker jag med frukt som barnen ska ha med sig på låg- och mellanstadiet. Två om dagen. Säg att man har tre barn i det åldersspannet, då ska man alltså ha med sex frukter om dagen. Det blir en ansenlig summa på en månad.

Min son brukar be om att få ta med en extra frukt för att ge till någon av de klasskamrater som nästan aldrig har med någon frukt. Det är helt bedrövligt, snacka om att skapa utanförskap redan från start :( :rage:
 
Jag fick också betala för skolmaten i gymnasiet, vanligt kommunalt gymnasium i moderatstyrd kommun. Har för mig att det var 1500 kr/termin. Jag åt inte lunch under de tre åren.
 
Samma här.

Att man får betala på internat (där det väl ingår fler måltider?) är ju inte konstigt.
Därför jag frågade för att få specificerat om det var internat eller vanlig.

Internat har jag förståelse för att man får betala för. Dom mina kompisar gick på hade dessutom så mycke bättre mat då den var lagad på plats.
 
Jag (mina föräldrar) betalade för lunch såsom jag minns det under gymnasiet (2003-2005) men då gick jag i ett privat gymnasium i en annan kommun än den vi bodde i. Hade jag gått på kommunalt gymnasium i kommunen vi bodde (moderatstyrd) så hade lunchen inte kostat. Hur det är idag vet jag dock inte.
 
Jag gick på gymnasiet ganska nyligen, tog studenten för lite över fem år sedan. Och det var på ett riksgymnasium så de hade många elever från andra städer som bodde på elevboenden, inklusive mig. Det var aldrig på tal om att vi skulle betala för maten :confused:
All mat alltså.
Ville eleverna köpa mat själva på boendet (där det ingick frukost, middag och kvällsfika) så kunde man be om en lapp där man skrev ned vilka måltider man ville köpa själv, och så fick man pengar varje månad. Jag minns inte exakt summan men i slutet så skötte jag allt själv och det kunde innebära lite mer än en tusenlapp extra i månaden. Hörde aldrig något negativt prat om det.

Tillägg: Men det var inte något privat gymnasium. Har bara gått i statliga skolor.
 
Jag gick gymnasie 05-08, vi betalade inte för maten. Dock sossestyrd kommun, så vore väl märkligt om vi behövt betala.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 592
Senast: tanten
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 478
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp